کد خبر: ۹۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
معاون توانبخشی بهزیستی فارس:

80 درصد اختلالات مربوط به بینایی قابل پیشگیری هستند/ بیش از14 هزار کم بینا و نابینا در استان فارس زندگی می کنند

۱۵ اﮐﺘﺒﺮ ،مصادف با 24 مهرماه روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ ، اﯾﻦ روز در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ ، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ از ﺳﺎل ۱۹۶۴ ﮐﻪ اﯾﻦ روز ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ، ﺑﻬﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ نیز ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ آﯾﺪ.

به گزارش شیرازه، اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﺼﺎ به عنوان وﺳﯿﻠﻪ ﮐﻤﮑﯽ در رﻓﺖ و آﻣﺪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از ﻗﺮن ﻫﺎ ﭘﯿﺶ ﻣﺘﺪاول ﺑﻮده اﺳﺖ ، وﻟﯽ اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ به شکل اﻣﺮوزی و به عنوان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺑﻪ ﺑﻌﺪاز ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮدد، در ﺳﺎل ۱۹۲۱ ﻣﯿﻼدی ﯾﮏ ﻋﮑﺎس اﻫﻞ ﺷﻬﺮ ﺑﺮﯾﺴﺘﻮل ﮐﺸﻮر اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺟﯿﻤﺰ ﺑﯿﮕﺰ ﮐﻪ در اﺛﺮ ﯾﮏ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده بود برای در اﻣﺎن ﺑﻮدن از ﺧﻄﺮ وﺳﺎﺋﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﮐﻪ در ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎی اﻃﺮاف ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ وی، در ﺣﺎل رﻓﺖ و آﻣﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ، اﺑﺘﮑﺎر اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﺼﺎ ﺑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ را ﮐﻪ ﺑﺮاﺣﺘﯽ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﻗﺎﺑﻞ دﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ را ﺑﮑﺎر ﺑﺮد که امروزه عصای سفید پرچم استقلال یک نابینا است.

شیرازه به مناسبت این روز با معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس، گفتگویی انجام داده که مشروح آن در ادامه بیان می شود



عفونت چشم مهمترین عامل نابینایی در کشورهای افریقایی و کمتر توسعه یافته

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس، با بیان این که 90 درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، گفت: 10 درصد در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند که در کشورهای آفریقایی و کمتر توسعه یافته عفونت چشم مهمترین عامل نابینایی است.

خانم فیروزه نامجویان شیرازی، ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته عوامل ژنتیکی، مادرزادی و حوادث بیشترین نقش را در نابینایی افراد ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: 80 درصد از اختلالات نابینایی قابل پیشگیری است که در همین راستا از هرپنج نفرنابینا چهار نفر می توانند از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنند که یکی از این اقدامات مشاوره های ژنتیکی قبل و بعد از ازدواج است که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس، با بیان این که 103 هزار و 57 نفر معلول در استان فارس زندگی می کنند، اظهار داشت: از این تعداد 14 هزار و 557 نفر از آنان کم بینا و نابینا هستند.

کودکان و سالمندان گروه های پرخطرهستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس به گروه های پر خطر اشاره کرد وبیان داشت: کودکان بر اثر تنبلی چشم و سالمندان به دلیل مبتلا شدن به آب مروارید مستعد به اختلالات بینایی هستند که اگر به موقع به چشم پزشک مراجعه کنند از نابینایی آنها جلوگیری می شود.

سهم 20 درصدی کم بینایان و نابینان از بودجه در نظر گرفته شده

خانم نامجویان شیرازی با اشاره به بودجه ای که برای امور کم بینایان و نابینان اختصاص یافته ، تصریح کرد: اعتبار 20 درصدی امسال نسبت به سال های گذشته کمتر است که مسئولین قول مساعد داده اند که این میزان افزایش یابد.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای خرید لوازم مربوط به معلولین در نظر گرفته شده که تهیه وسایل حرکتی ، واکر، چاپگر و ساعت بریل و همچنین نرم افزارهای مختلف برای نابینایان نیز مد نظر قرار گرفته است که تا پایان امسال این وسایل خریداری می شود.

سهم اشتغال نابینایان از 3درصد به 5 درصد افزایش می یابد

معاون توابخشی بهزیستی استان فارس در پایان این گفتگو به اشتغال نابینایان اشاره کرد و گفت: در قانون جامع حمایت از اشتغال 3درصد اشتغال برای معلولین در نظر گرفته شده است که مقرر شده این میزان به 5 درصد افزایش یابد.

خانم نامجویان شیرازی ابراز امیدواری کرد: تا پایان امسال این امر محقق و به آن ضمانت اجرایی داده شود.


نظرات بینندگان