رییس اداره مشاوره تربیتی-تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد:
هدایت تحصیلی رنگ اجبار به خود نگیرد/انتخاب رشته دغدغه جدی والدین
رحیمی گفت: متاسفانه اجبار خانواده ها برای انتخاب رشته های مورد نظر و علاقه خودشان، بسیار پررنگ تر شده و دوست دارند فرزندشان یا دکتر ومهندس یا مدیر پشت میز نشین شود پس از والدین تقاضا داریم که هدایت تحصیلی رنگ اجبار به خود نگیرد و اجازه دهند فرزند شان با فراغ بال و علاقه شخصی رشته مورد نظرش را انتخاب کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این روز ها با پایان یافتن امتحانات و دریافت کارنامه تحصیلی دانش آموزان، والدین تا حدی نفس راحتی می کشند و فرزندانشان را برای ورود به مقطع بالاتر آماده می کنند، اما پایان دوره متوسطه اول و ورود به پایه دهم برای خانواده هایی که فرزند پایه نهم داشته اند تازه اول راه است و دغدغه جدی تری به نام انتخاب رشته را پیش روی آنان قرار داده است .
دغدغه ای که هر چند به عقیده برخی والدین شاید چندان جدی به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به یک دغدغه ذهنی شده است، چرا که این اقدام را آغاز راهی برای موفقیت های آینده فرزندانشان می دانند پس معتقدند باید یک انتخاب درست، حساب شده و از سر تعقل و تفکر صورت گیرد.
برای موفقیت در این مسیر عده ای اعتماد کامل به مشاوران تحصیلی کرده و سرنوشت فرزندشان را به دست این مشاوران می سپارند، عده دیگری نیز بر اساس امتیازی که فرزندآنها در طول دوره تحصیل کسب کرده و توانمندی که در هر رشته دارد دانش آموز خود را به سمت همان رشته هدایت می کنند اما در این میان برخی والدین نیز هستند که به دلیل حساسیت در این موضوع و علایق شخصی خود فرزندانشان را به سمت رشته های سوق می دهند که شاید روزی آرزوی خودشان بوده استوهمین امر یکی از چالش های مهم انتخاب رشته هم برای دانش آموز و هم مدرسه محسوب می شود.
به عقیده یکی از مدیران پایه نهم، تا دو سال پیش که انتخاب رشته در مقطع تحصیلی متوسطه دوم و پایه دهم انجام میشد این چالش تا حدی کمتربود، چون دانش آموز به دلیل حضور در مقطع دبیرستان، احساس استقلال بیشتری می کرد اما با استقرار نظام 3،3،6 انتخاب رشته تحصیلی به دوره متوسطه اول و پایه نهم انتقال پیدا کرد و باعث شد حضور و گاه دخالت والدین در این انتخاب بیشتر از گذشته شود.
اگر چه انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان در حکم انتخابی طلایی و مهم برای بسیاری از آنان خواهد بود و راه را برای ورود آنها به رشته مورد علاقهشان در دانشگاه و به دنبال آن فعالیت در شغل مورد پسندشان فراهم میکند، اما والدین هم باید این بستر را فراهم کنند تا فرزندشان به راهی هدایت شود که علاقهمندو توانمند است.
در حال حاضر اغلب دانشآموزان به انتخاب رشتههای تجربی تمایل دارند و با اندیشیدن به جذب در نهادهای دولتی، آینده شغلی خود را تضمین شده میدانند، حال آنکه متاسفانه آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار گواه این است که به دلیل انتخاب رشته نادرست در دبیرستان و پس از آن دانشگاه، حتی با اخذ مدرک کارشناسی ارشد نیز موفق به اشتغال نشدهاند.
متأسفانه تصور نادرست از ماهیت و وجهه اجتماعی مشاغلی همچون پزشکی و مهندسی در رشتههای دارای بازار کار موفق موجب شده است که خانوادهها سطح توقع خود را از توان علمی و تحصیلی فرزنداشان بالا ببرند و به تبع آن به دنبال موفقیت آنان در این رشتهها باشند و همین امر در آینده بیکار شدن این افراد را رقم میزند.
به منظور بررسی چالش های موجود بر سر راه والدین و دانش آموزان گفتگویی با رییس اداره مشاوره تربیتی-تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس انجام داده ایم.
طیبه رحیمی در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه برخی والدین به دنبال این هستند که از طریق انتخاب رشته تحصیلی فرزندشان به آرزوهای خود دست یابند، گفت: به عبارت بهتر ناکامی خود در رشته شغلی را در فرزندانشان جستجو میکنند، حال آنکه ممکن است، فرزند آنها در کارهای ظریف فنی توانایی و استعداد داشته باشد.
وی درپاسخ به این سوال که علل گرایش خانواده ها به سمت مشاغل دولتی چیست؟ اظهار کرد: به این دلیل که اینگونه مشاغل ریزش نیرو ندارند یعنی با خیال آسوده می توانند سی سال خدمت کنند و سپس بازنشستگی هرچند وجه آن اندک است را سپری کنند اما سایر مشاغل نیاز به سرمایه و تجربه کاری و مهارت اندوزی دارد و همچنین مشاغل آزاد از ترس بیمه و مالیات فشار زیادی به قشر آزاد می آورد و گاه با بی ثباتی بازار به ورشکستگی هم افتاده اند وسایر سازمان های خصوصی که تعدیل نیرو را در پی دارد.
رحیمی با اشاره به اینکه برخی رشته ها مثل رشته های تجربی،نظری و انسانی از اقبال بیشتری بین دانش آموزان برخوردار است وخانواده ها نیز بیشتر طرفدار آن هستند، تصریح کرد: چون در جامعه افرادی که رشته های حقوق و مدیریتی خوانده اند در سایر ادارات، ارگانها، بانکها، دفاتر بیمه و شرکتها راحت تر به کار گیری می شوند و فرد دغدغه کمتری برای معاش آینده خود دارد.
رییس اداره مشاوره تربیتی-تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس در ادامه با بیان اینکه متاسفانه رشته های مهارتی وفنی و حرفه ای طرفدار بسیار کمی دارند،تاکید کرد: به خاطر اینکه اکنون وزارت خانه هم تمام فرآیند کار و هدایت تحصیلی را به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق داده ما نیز در استان فارس دانش آموزان را به سمت این رشته ها هدایت می کنیم به خصوص پسران که باید مهارتی را فرا بگیرند تا در آینده بتوانند از این مهارت در مقاطع مختلف زندگی استفاده کنند.
رحیمی افزود: افرادی که در رشته های فنی و کار دانش تحصیل می کنند پس از تحصیل با مدرکی که کسب کرده اند می توانند به راحتی مشغول به کار شوند، اما متاسفانه اجبار خانواده ها برای انتخاب رشته های مورد نظر و علاقه خودشان، بسیار پررنگ تر شده و دوست دارند فرزندشان یا دکتر ومهندس یا مدیر پشت میز نشین شود پس از والدین تقاضا داریم که هدایت تحصیلی رنگ اجبار به خود نگیرد و اجازه دهند فرزند شان با فراغ بال و علاقه شخصی رشته مورد نظرش را انتخاب کند.
امروزه با وجود تنوع رشتههای تحصیلی و تعدد مراکز دانشگاهی افراد میتوانند، بر اساس استعداد ذاتی و علاقهشان رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده و راه موفقیت را بپیمایند و خانواده ها نیز می بایست فرزندانشان را در این مسیر به گونه ای هدایت و همراهی کنند که در آینده با شکست او روبرو نشوند یا اینکه مجبور به تغییر رشته شوند که این امر نیز آسیب جدی به دانش آموز وارد میکند.
انتهای پیام/س
دغدغه ای که هر چند به عقیده برخی والدین شاید چندان جدی به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به یک دغدغه ذهنی شده است، چرا که این اقدام را آغاز راهی برای موفقیت های آینده فرزندانشان می دانند پس معتقدند باید یک انتخاب درست، حساب شده و از سر تعقل و تفکر صورت گیرد.
برای موفقیت در این مسیر عده ای اعتماد کامل به مشاوران تحصیلی کرده و سرنوشت فرزندشان را به دست این مشاوران می سپارند، عده دیگری نیز بر اساس امتیازی که فرزندآنها در طول دوره تحصیل کسب کرده و توانمندی که در هر رشته دارد دانش آموز خود را به سمت همان رشته هدایت می کنند اما در این میان برخی والدین نیز هستند که به دلیل حساسیت در این موضوع و علایق شخصی خود فرزندانشان را به سمت رشته های سوق می دهند که شاید روزی آرزوی خودشان بوده استوهمین امر یکی از چالش های مهم انتخاب رشته هم برای دانش آموز و هم مدرسه محسوب می شود.
به عقیده یکی از مدیران پایه نهم، تا دو سال پیش که انتخاب رشته در مقطع تحصیلی متوسطه دوم و پایه دهم انجام میشد این چالش تا حدی کمتربود، چون دانش آموز به دلیل حضور در مقطع دبیرستان، احساس استقلال بیشتری می کرد اما با استقرار نظام 3،3،6 انتخاب رشته تحصیلی به دوره متوسطه اول و پایه نهم انتقال پیدا کرد و باعث شد حضور و گاه دخالت والدین در این انتخاب بیشتر از گذشته شود.
اگر چه انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان در حکم انتخابی طلایی و مهم برای بسیاری از آنان خواهد بود و راه را برای ورود آنها به رشته مورد علاقهشان در دانشگاه و به دنبال آن فعالیت در شغل مورد پسندشان فراهم میکند، اما والدین هم باید این بستر را فراهم کنند تا فرزندشان به راهی هدایت شود که علاقهمندو توانمند است.
در حال حاضر اغلب دانشآموزان به انتخاب رشتههای تجربی تمایل دارند و با اندیشیدن به جذب در نهادهای دولتی، آینده شغلی خود را تضمین شده میدانند، حال آنکه متاسفانه آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار گواه این است که به دلیل انتخاب رشته نادرست در دبیرستان و پس از آن دانشگاه، حتی با اخذ مدرک کارشناسی ارشد نیز موفق به اشتغال نشدهاند.
متأسفانه تصور نادرست از ماهیت و وجهه اجتماعی مشاغلی همچون پزشکی و مهندسی در رشتههای دارای بازار کار موفق موجب شده است که خانوادهها سطح توقع خود را از توان علمی و تحصیلی فرزنداشان بالا ببرند و به تبع آن به دنبال موفقیت آنان در این رشتهها باشند و همین امر در آینده بیکار شدن این افراد را رقم میزند.
به منظور بررسی چالش های موجود بر سر راه والدین و دانش آموزان گفتگویی با رییس اداره مشاوره تربیتی-تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس انجام داده ایم.
طیبه رحیمی در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه برخی والدین به دنبال این هستند که از طریق انتخاب رشته تحصیلی فرزندشان به آرزوهای خود دست یابند، گفت: به عبارت بهتر ناکامی خود در رشته شغلی را در فرزندانشان جستجو میکنند، حال آنکه ممکن است، فرزند آنها در کارهای ظریف فنی توانایی و استعداد داشته باشد.
وی درپاسخ به این سوال که علل گرایش خانواده ها به سمت مشاغل دولتی چیست؟ اظهار کرد: به این دلیل که اینگونه مشاغل ریزش نیرو ندارند یعنی با خیال آسوده می توانند سی سال خدمت کنند و سپس بازنشستگی هرچند وجه آن اندک است را سپری کنند اما سایر مشاغل نیاز به سرمایه و تجربه کاری و مهارت اندوزی دارد و همچنین مشاغل آزاد از ترس بیمه و مالیات فشار زیادی به قشر آزاد می آورد و گاه با بی ثباتی بازار به ورشکستگی هم افتاده اند وسایر سازمان های خصوصی که تعدیل نیرو را در پی دارد.
رحیمی با اشاره به اینکه برخی رشته ها مثل رشته های تجربی،نظری و انسانی از اقبال بیشتری بین دانش آموزان برخوردار است وخانواده ها نیز بیشتر طرفدار آن هستند، تصریح کرد: چون در جامعه افرادی که رشته های حقوق و مدیریتی خوانده اند در سایر ادارات، ارگانها، بانکها، دفاتر بیمه و شرکتها راحت تر به کار گیری می شوند و فرد دغدغه کمتری برای معاش آینده خود دارد.
رییس اداره مشاوره تربیتی-تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس در ادامه با بیان اینکه متاسفانه رشته های مهارتی وفنی و حرفه ای طرفدار بسیار کمی دارند،تاکید کرد: به خاطر اینکه اکنون وزارت خانه هم تمام فرآیند کار و هدایت تحصیلی را به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق داده ما نیز در استان فارس دانش آموزان را به سمت این رشته ها هدایت می کنیم به خصوص پسران که باید مهارتی را فرا بگیرند تا در آینده بتوانند از این مهارت در مقاطع مختلف زندگی استفاده کنند.
رحیمی افزود: افرادی که در رشته های فنی و کار دانش تحصیل می کنند پس از تحصیل با مدرکی که کسب کرده اند می توانند به راحتی مشغول به کار شوند، اما متاسفانه اجبار خانواده ها برای انتخاب رشته های مورد نظر و علاقه خودشان، بسیار پررنگ تر شده و دوست دارند فرزندشان یا دکتر ومهندس یا مدیر پشت میز نشین شود پس از والدین تقاضا داریم که هدایت تحصیلی رنگ اجبار به خود نگیرد و اجازه دهند فرزند شان با فراغ بال و علاقه شخصی رشته مورد نظرش را انتخاب کند.
حرف آخر اینکه :
انتهای پیام/س
نظرات بینندگان