کد خبر: ۱۵۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

زایش سومین گوساله گوزن زرد در ارسنجان فارس، سال خوب برای حیات وحش

با فراهم شدن شرایط مناسب برای زایش گوزن زرد ایرانی در پهنه محیط زیستی و تکثیر و پرورش ارسنجان، سومین گوزن در سایت پرورش و نگهداری گوزن زرد این شهرستان متولد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری« شیرازه»، حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان روز یکشنبه از زایش سومین گوساله گوزن زرد در ارسنجان، خبر داد و گفت: تمام تمهیدات برای فراهم شدن شرایط امن و ایمن زیست گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان پیش‌بینی شده است.

وی، با بیان اینکه این شرایط نوید بخش تولد گوساله بیشتر در این منطقه است افزود: تولد سومین گوساله در فاصله کمتر از دو هفته در این منطقه برآیند ایجاد محیط امن و ایمن برای اینگونه در معرض انقراض است.

خبر تولید نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جاری ۲۶ فروردین و تولد دومین گوساله هفتم اردیبهشت منتشر شد.

ابراهیمی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی زیر گونه‌ای از گوزن زرد است که در آستانه انقراض قرار داشت ولی با تمهیدات انجام شده از خطر انقراض در ایران نجات یافت.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان اضافه کرد: گوزن زرد برای نخستین بار در منطقه جزیره اشک شمال کشور احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شد.

وی گفت: با هر گونه عوامل خطر، ورود و شکار در این پهنه زیست محیطی از سوی یگان حفاظت محیط زیست جلوگیری و مطابق با قانون برخورد خواهد شد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجانافزود: انتظار است تمام کسانی که در روستاهای اطراف و مناطق همجوار تردد دارند با ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی به مساحت ۳۰۰ هکتار در ارسنجان این روزها زیستگاهی مناسب برای این دسته از حیوانات و حیات وحش است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: این گوزن یک گونه منقرض شده در طبیعت به شمار می‌رود و تنها در سایت‌های محصور شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

ابراهیمی افزود: گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده و در سال های گذشته با ایجاد شرایط امن و ایمن در پهنه زیست محیطی نگهداری گوزن زرد، جمعیت این گونه کمیاب رو به فزونی است.

وی اظهار کرد: تعداد گوزن زرد در این سایت به دلیل نبود تعارضات از جمله گونه پلنگ، فراهم شدن امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه، رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان