بازار لوازمالتحریر؛ جولانگاه نمادهای ضدفرهنگ و وارداتی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، با آغاز سال تحصیلی و گذری در بازار لوازمالتحریر، کیف و حتی کفش آنچه به ذهن متبادر میشود جولان نمادهای غربی، ضدفرهنگ و وارداتی بر روی اینگونه محصولات است. اتفاقی که اگر چه چند سالی رواج آن شدت گرفته و درگذشته به چاپ تصاویر کارتونی و انیمیشنهای خارجی ختم میشد؛ اما اکنون پا را فراتر گذاشته و تولیدکنندگان اینگونه لوازم با هوشیاری خاص نسل کودک و نوجوان را به سمتوسوی شخصیتهای سیاسی ضد اسلام، بازیگران و خوانندگان خارجی و گاه برهنه هدایت میکنند تا ذهنیت آنان را آماده پذیرش چنین فرهنگی نمایند.
این معضل که سالهای قبل با کاهش قیمت لوازمالتحریر ایرانی، تخفیفهای چشمگیر و چاپ تصاویر قهرمانان ایرانی، اسلامی رو به بهبودی میرفت متأسفانه پس از آشوبهای سال گذشته، امسال با شدت و حِدَت بیشتری و کاملاً گستاخانه در بازار رواج یافته، بیآنکه هیچگونه نظارتی بر این فضا صورت گیرد.
انگار متولیان امر هم، دیگر بیخیال قشری شدهاند که قطع بهیقین آیندهسازان این سرزمین هستند و میبایست با افکار پاک و بهدوراز تشویش و ذهنیتسازی، گام در راهی گذارند که حافظان دین، اسلام، انقلاب و این سرزمین باشند.
از طرفی نیز مشاهده میشود که خانوادهها نیز بدون هیچ حساسیتی خریدار و طرفدار چنین محصولاتی هستند بدون اینکه تحقیق اندکی کنند و بدانند تصاویر موجود قرار است چه بر سر روح و روان و ذهن فرزندشان بیاورد. انگار عادیسازی برای مقابله بافرهنگ ایرانیاسلامی سناریوی حساب شدهای است که از سالها قبل کلید خورده و اکنون در حال نتیجهدهی به طراحان این لوازم است.
در این میان و حالا که این لوازم طراحی و وارد بازار شده، نقش والدین و اولیاومربیان مدرسه پررنگتر از متولیانی است که در خواب غفلت فرورفته و هیچ توجهی به سناریوسازی دشمنان ندارند و افسار را به دست طراحان، ناشران و تولیدکنندگانی دادهاند که هیچچیز جز منافع شخصی برایشان مهم نیست و حاضرند بهازای دلارهای خوشرنگ و لعاب غربگرایان ذهن و آینده و سرنوشت کودکان این مرزوبوم را به حراج بگذارند و بفروشند تا از نسل جدید بردگانی بسازند که فقط فرمانبردار آنان هستند.
روز گذشته با مشاهده تصاویری تأسفبرانگیز از چند دفتر در بازار لوازمالتحریر شیراز به این نکته واقف شدم که اکنون دیگر جنگ، جنگ مالی و حرف، حرف سود بیشتر نیست، حالا با پررنگکردن خوانندگان و بازیگرانی که روشنکننده آتش آشوب در جامعه بودند قصدشان رودررو قراردادن نسل نو بافرهنگ غنی ایرانی و آمادهکردن ذهنشان برای پذیرش اتفاقاتی است که در آینده رقم خواهد خورد و آن هم سوقدادن به سمتوسوی آزادی بیقیدوشرط و ویرانی سرزمینی است که هزارانهزار جان فدا شده تا همچنان سربلند باقی بماند.
در گفتگو با یکی از مادران حاضر در فروشگاهی در شیراز، مفهوم عکس روی جلد دفتری را جویا شدم که برای فرزندش خریده بود. این مادر که به نظر چندان اطلاعی از محتوای روی جلد نداشت گفت: فرزندم عاشق و شیفته گروه خوانندهای است که «کُرهای» هستند و طرفدار زیادی در بین دانشآموزان دارند؛ نکته جالب اینجاست که یک گروه بازیگر را بر روی جلد دفتر با نام گروه خوانندگان معروف یک برند جا زده بودند که این نیز خود نشان از بیسوادی و عدم اطلاع طراحان و تولیدکنندگانی است که از آنسوی مرز خط میگیرند.
مادر ساناز و سمیرا دو دختر ۱۳ساله دوقلو نیز میگفت: دفاتری که برداشتهاند تصویر خواننده ایرانی است مگر چه ایرادی دارد؟ اینها که ایرانی هستند با لبخندی تلخ ماجرای شعر معروف «شروین» و طراحی خطبهخط آن برای آشوب در این سرزمین را برایش بازگو کردم که پس از شنیدن تلاش داشت دخترانش را از خرید این دفتر منصرف کند.
نوجوان ۱۴ساله دیگری تمام لوازمالتحریرش نقشی از گروه بازیگران هالیوود، خوانندگان کرهای و زنان نیمهبرهنهای را داشت که بههیچوجه حاضر بهعوض کردن آنان نبود و در جواب من گفت: تمام طرحهای ایرانی تکراری و غیرجذاب هستند و نسبت به سالهای قبل خلاقیتی به خرج ندادهاند.
درست هم میگفت؛ اگر تولیدکنندگان و طراحانی که متولی حفظ فرهنگ این کشور هستند کمی زحمت به خود میدادند و با طرحهای خلاق و جذاب و جالب بازار را اشباع میکردند آیا باز هم کودکان و نوجوانان ما کیف و نیمکتهای مدرسهشان را جولانگاه نمادهای ضد فرهنگی میکردند؟
جناب آقای وزیر آموزشوپرورش و مدیران کل استانها آیا فرصت کردهاید سری هم به بازاری بزنید که دارند ذهن و روح فرزندان این سرزمین را در آن خریدوفروش میکنند و به اسارت درمیاورند؟
انتهای پیام/224224