کد خبر: ۱۶۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
 کارشناس سلامت بیان کرد: 

چاقی افراطی تهدیدی جدی برای سلامت قلب

 کارشناس سلامت گفت: چاقی بیش از حد که obesity نامیده می‌شود، در واقع می‌تواند ناشی از اختلالات عصبی هورمونی باشد که تهدیدکننده سلامت قلب است و باعث می‌شود خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر قلبی عروقی افزایش یابد.

 مجتبی فرازی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: در چند دهه اخیر چاقی افراطی (obesity) در سراسر جهان به یک اپیدمی تبدیل شده است و به دلیل نقش مستقیم آن در ایجاد برخی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، فشارخون بالا، چربی خون و سایر بیماری‌های قلبی عروقی به یک معضل سلامت جهانی تبدیل شده است.
 
 وی افزود: چاقی یک بیماری ناشی از تعاملات پیچیده بین پاسخ‌های عصبی - هورمونی غیرطبیعی و عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی، رفتاری و ژنتیکی فرد است که منجر به ناهنجاری می‌شود، درک ماهیت پیچیده این بیماری در تعیین بهترین رویکرد برای مبارزه با افزایش تعداد آن بسیار مهم است.
 
 کارشناس سلامت با اشاره به اینکه پیشرفت‌های اخیر در درمان دارویی چاقی، این بیماری همچنان یک چالش بزرگ برای جامعه انسانی است، گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲ میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن هستند که ۶۵۰ میلیون نفر از آنها حداقل معیارهای چاق بودن را دارند.

 فرازی یادآور شد: اگر این نرخ‌ها کاهش نیابد، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، حدود ۷/۲ میلیارد بزرگسال اضافه وزن و بیش از یک میلیارد نفر چاق شوند، چاقی یک بیماری پیچیده است که از تعامل بین محیط و سبک زندگی، رفتارها و استعداد ژنتیکی فرد ناشی می‌شود.

 وی علل اصلی چاقی را تغذیه نامناسب به دلیل تغییرات در سیستم غذایی جهانی در ترکیب با سبک زندگی بی‌تحرک دانست و گفت: چاقی بیش از حد که obesity نامیده می‌شود، در واقع می‌تواند ناشی از اختلالات عصبی هورمونی باشد که تهدیدکننده سلامت قلب است و باعث می‌شود خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر قلبی عروقی افزایش یابد.
 
 کارشناس سلامت خاطرنشان کرد: هنگامی که یک فرد به طور قابل‌توجهی دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود، کاهش وزن و بازیابی وزن بدن سالم و مهم‌تر از آن بازیابی سلامت متابولیک بسیار دشوار می‌شود؛ بنابراین، جلوگیری از اضافه وزن و یا چاق شدن افراد باید در کانون تلاش‌های جهانی برای مبارزه با چاقی باشد و لازم است از درون رحم مادر با فراهم‌کردن منابعی برای حفظ تغذیه سالم، جلوگیری از افزایش وزن اضافی، تشویق به شیردهی و حفظ سلامت جسمی مادر در طول بارداری و بعد از زایمان شروع شود.
 
 فرازی در ادامه مطرح کرد: مطالعات تغذیه‌ای که در ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته انجام شده است نشان داده که یک الگوی غذایی مبتنی بر گیاهان با تأکید بر مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لوبیا و حبوبات، آجیل، دانه‌ها، و نیز کاهش مصرف غذاهای فراوری شده حیوانی نه تنها از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می‌کند، بلکه از عوامل خطرزای قلبی عروقی مرتبط با سبک زندگی مانند فشارخون بالا و دیابت و همچنین انواع بیماری‌های قلبی عروقی نیز جلوگیری می‌کند.
 
 وی در پایان گفت: اگرچه مقادیر متوسط ورزش منجر به کاهش قابل‌توجه وزن نمی‌شود، اما مزایای کلی ورزش منظم برای سلامتی قلب غیر قابل چشم‌پوشی است، به طور کلی، درک تعامل پیچیده بین مصرف غذاهای خاص، سلامت جامعه و پیامدهای بیماری، پتانسیل بسیار زیادی جهت اطلاع‌رسانی مداخلات برای پیشگیری و درمان بیماری‌های چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را دارد.
 
 انتهای خبر/224224

برچسب ها: چاقی ، سلامت قلب ، افراط
نظرات بینندگان