نقش اداره کل ارشاد استان فارس در تبلیغ کالاهای خارجی چیست؟
شیرازه چندی قبل گزارشی از برخی تبلیغات اجناس خارجی در سطح شهر شیراز منتشر کرد و استدلال کرد که این حجم از تبلیغات کالاهای خارجی با شعار امسال که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، نه تنها هیچ قرابتی ندارد که برعکس موجب تضعیف این شعار استراتژیک در افکار عمومی میشود.
اگرچه تنها مخاطب شیرازه در آن گزارش شهرداری و شورای شهر شیراز بود اما پیگیری های خبرنگار ما نشان داد که علاوه بر این دو، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس نیز یکی دیگر از نهادهایی است که به صورت مستقیم در این امر دخیل است و مسئولیت دارد.
این مسئولیت از آنجا بوجود میآید که بسیاری از بیلبوردهای مستقر در خیابانهای شیراز از سوی شرکتهای تبلیغاتی خصوصی اداره میشود که مجوز خود را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کردهاند. براین اساس این اداره می تواند با تحت فشار قرار دادن این شرکتهای خصوصی از اینکه انها کالاهای خارجی را تبلیغ نمایند، ممانعت بعمل آورد. البته ظاهرا در این زمینه از سوی وزارت ارشاد دستور العملی هم به استانها ابلاغ شده است و تبلیغ کالاهای خارجی را صرفا با این شرط که مشابه داخلی نداشتهباشند مجاز دانسته است. بر این اساس باید از بسیاری از تبلیغات از جمله تبلیغات لوازم خانگی خارجی که مشابه داخلی دارند، ممانعت بعمل آید.
اما در این میان نباید از این مساله غافل شد که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا در مجوزدهی به شرکتهای خصوصی تبلیغاتی است و این در حالی است که شهرداری شیراز باید نظارت اجرایی را قوی تر کرده و در تعامل مالی با این شرکتها، خط و مرزها را پرنگتر سازند چرا که این شهرداری است که محل نصب تبلیغات و تعداد آن را مشخص می سازد.
به نظر می رسد برای اینکه دیگر تبلیغات اجناس خارجی در سالی که به نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است، بر روی بیلبوردهای شهر خودنمایی نکند، باید هماهنگی قویای میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شهرداری شیراز بوجود آید.