روغن موتور ۷۷ درصد گران شد
سازمان حمایت در گزارشی اعلام کرد: قیمت لوبکات تحویلی به چهار شرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور در سال ۹۱ حدود ۷۷ درصد گران شد که دلیل اصلی افزایش قیمت تغییر محاسبه قیمت این فرآورده با لحاظ ارز مبادله ای به جای ارز مرجع بود.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، اداره نظارت بر محصولات نفتی و سوختی
سازمان حمایت در گزارش از بررسی وضعیت روغن موتور در سال ۱۳۹۱ اعلام کرد:
بخش قابل توجهی از نیاز کشور(حدود۸۵ درصد) به انواع روغن موتور توسط چهار
شرکت معظم روغن سازی کشور، نفت بهران، سپاهان، ایرانول و پارس تامین می شود
و مابقی نیاز(حدود۱۵ درصد) از طریق تولیدات شرکتهای بلندینگ(اضافه نمودن
موادافزودنی به روغن پایه) ، تصفیه دوم و مقدار اندکی واردات صورت می
پذیرد. طی سال ۱۳۹۱ در مجموع بالغ بر ۳۵۸ میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار
شرکت اصلی یادشده تولید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل
(۱۳۹۰) که معادل ۳۹۲ میلیون لیتر بوده حدود ۹ درصد کاهش نشان می دهد.
سهم شرکتهای بهران،سپاهان،ایرانول وپارس از میزان کل تولید سالیانه در سال ۹۱ به ترتیب ۴۸، ۱۹، ۱۶، ۱۷ درصد می باشد، میزان توزیع روغنموتور در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۴۴ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن (۳۷۸ میلیون لیتر) حدود۹درصد کاهش نشان میدهد.
سهم شرکتهای نفت بهران، سپاهان، ایرانول، پارس از کل توزیع (فروش) به ترتیب ۴۹ درصد، ۱۶ درصد، ۱۷ درصد، ۱۸ درصد می باشد.
درسال ۱۳۹۱، در مجموع حدود۱۴۶۳ میلیون لیتر لوبکات توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به شرکتهای بهران، سپاهان، ایرانول و پارس تحویل شده که این میزان نسبت به مقدار تحویلی مشابه درسال ۱۳۹۰ که به میزان ۱۵۸۵ میلیون لیتر بوده حدود ۸ درصد کاهش نشان میدهد.
درسال ۱۳۹۱، در مجموع حدود ۴۵۲ میلیون لیتر شامل انواع روغن موتور و پایه توسط شرکتهای نفت سپاهان، ایرانول و بهران به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال (۱۳۹۰) که حدود ۳۲۹ میلیون لیتر بوده، ۳۷ درصد افزایش نشان می دهد.
درسال۹۱ ،نسبت سهم صادرات روغن موتور(۲۴ میلیون لیتر)به کل تولیدداخلی روغن موتور (۳۶۶ میلیون لیتر)حدود۷ درصد می باشد،ونیز نسبت سهم صادرات روغن پایه به کل صادرات روغن موتور وپایه مربوط به چهار شرکت نفت سپاهان ،ایرانول ،پارس و بهران حدود ۹۵ درصد بوده است که بیشترین سهم مربوط به شرکتهای نفت سپاهان وایرانول به ترتیب با۵۹ و۳۰ درصد وکمترین آن مربوط به شرکتهای نفت پارس با ۵ درصد که فقط مربوط به روغن پایه بوده ونیز شرکت نفت بهران کمتر از ۱ درصدبوده است.
براساس آمار و اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات انواع روغن موتور طی سالهای ۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۷۶۹۵۷۸۶ و ۳۴۵۱۴۴۹ کیلوگرم میباشد که این نشان از کاهش ۵۵ درصدی واردات در سال ۹۱ می باشد، عمده واردات نیز از کشورهای امارات متحده عربی، فرانسه، چین، آلمان بوده است.
قیمت لوبکات تحویلی به چهار شرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور در فروردین ماه سال ۹۱، ۹۸۲۰ریال به ازای هر کیلوگرم بوده که در پایان سال به ۱۷۳۸۶ ریال رسید که افزایشی حدود ۷۷ درصد رانشان می دهد . دلیل اصلی افزایش قیمت لوبکات تغییرمحاسبه قیمت این فرآورده توسط شرکت ملی پالا یش وپخش فرآوردهای نفتی ایران (لحاظ ارزمبادله ای بجای ارزمرجع) بوده است.
باتوجه به پتانسیل موجوددرکشورجهت اصلاح الگوی مصرف وهمچنین به منظور توسعه صادرات محصولات نهایی روغن موتور به جای محصول پایه (روغن پایه) به دلیل ارزش افزوده بالاتر ،ضرورت ارتقای سطح کیفی محصولات روغن موتور تولید داخل (چهارشرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور ،واحدهای بلندینگ وتصفیه مجدد)وجوددارد،لذا به منظور مقابله با چالشهای فوق لازم است شرکتهای مربوطه درفکر طرحهای توسعه برای استفاده ازروش های نوین برای تولید انواع روانکار خودرویی باشند تاازاین طریق زمینه توسعه وتثبیت موقعیت تجاری منطقه ای و جهانی راشاهد باشیم.
انتهای پیام/
سهم شرکتهای بهران،سپاهان،ایرانول وپارس از میزان کل تولید سالیانه در سال ۹۱ به ترتیب ۴۸، ۱۹، ۱۶، ۱۷ درصد می باشد، میزان توزیع روغنموتور در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۴۴ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن (۳۷۸ میلیون لیتر) حدود۹درصد کاهش نشان میدهد.
سهم شرکتهای نفت بهران، سپاهان، ایرانول، پارس از کل توزیع (فروش) به ترتیب ۴۹ درصد، ۱۶ درصد، ۱۷ درصد، ۱۸ درصد می باشد.
درسال ۱۳۹۱، در مجموع حدود۱۴۶۳ میلیون لیتر لوبکات توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به شرکتهای بهران، سپاهان، ایرانول و پارس تحویل شده که این میزان نسبت به مقدار تحویلی مشابه درسال ۱۳۹۰ که به میزان ۱۵۸۵ میلیون لیتر بوده حدود ۸ درصد کاهش نشان میدهد.
درسال ۱۳۹۱، در مجموع حدود ۴۵۲ میلیون لیتر شامل انواع روغن موتور و پایه توسط شرکتهای نفت سپاهان، ایرانول و بهران به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال (۱۳۹۰) که حدود ۳۲۹ میلیون لیتر بوده، ۳۷ درصد افزایش نشان می دهد.
درسال۹۱ ،نسبت سهم صادرات روغن موتور(۲۴ میلیون لیتر)به کل تولیدداخلی روغن موتور (۳۶۶ میلیون لیتر)حدود۷ درصد می باشد،ونیز نسبت سهم صادرات روغن پایه به کل صادرات روغن موتور وپایه مربوط به چهار شرکت نفت سپاهان ،ایرانول ،پارس و بهران حدود ۹۵ درصد بوده است که بیشترین سهم مربوط به شرکتهای نفت سپاهان وایرانول به ترتیب با۵۹ و۳۰ درصد وکمترین آن مربوط به شرکتهای نفت پارس با ۵ درصد که فقط مربوط به روغن پایه بوده ونیز شرکت نفت بهران کمتر از ۱ درصدبوده است.
براساس آمار و اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات انواع روغن موتور طی سالهای ۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۷۶۹۵۷۸۶ و ۳۴۵۱۴۴۹ کیلوگرم میباشد که این نشان از کاهش ۵۵ درصدی واردات در سال ۹۱ می باشد، عمده واردات نیز از کشورهای امارات متحده عربی، فرانسه، چین، آلمان بوده است.
قیمت لوبکات تحویلی به چهار شرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور در فروردین ماه سال ۹۱، ۹۸۲۰ریال به ازای هر کیلوگرم بوده که در پایان سال به ۱۷۳۸۶ ریال رسید که افزایشی حدود ۷۷ درصد رانشان می دهد . دلیل اصلی افزایش قیمت لوبکات تغییرمحاسبه قیمت این فرآورده توسط شرکت ملی پالا یش وپخش فرآوردهای نفتی ایران (لحاظ ارزمبادله ای بجای ارزمرجع) بوده است.
باتوجه به پتانسیل موجوددرکشورجهت اصلاح الگوی مصرف وهمچنین به منظور توسعه صادرات محصولات نهایی روغن موتور به جای محصول پایه (روغن پایه) به دلیل ارزش افزوده بالاتر ،ضرورت ارتقای سطح کیفی محصولات روغن موتور تولید داخل (چهارشرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور ،واحدهای بلندینگ وتصفیه مجدد)وجوددارد،لذا به منظور مقابله با چالشهای فوق لازم است شرکتهای مربوطه درفکر طرحهای توسعه برای استفاده ازروش های نوین برای تولید انواع روانکار خودرویی باشند تاازاین طریق زمینه توسعه وتثبیت موقعیت تجاری منطقه ای و جهانی راشاهد باشیم.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان