نگاهی به تولیدات موسسه فرهنگی نرمافزاری آرمان برای فتنه ۸۸
۱. «موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان» همیشه دو مولفه را مبنای تولیدات و محصولات توزیعی خود قرار داده است. اول مبانی انقلاب اسلامی و اولویتهای طرح شده از سوی مقام معظم رهبری و دوم نیاز فرهنگی-سیاسی جامعه و مخاطب، به ویژه مخاطب فعال فرهنگی و حزب اللهی. این دو مولفه یعنی نیاز مخاطبان برای دانستن درباره فتنه سال ۸۸ در آن ایام و از آن مهمتر فریادهای «هل من ناصر» حضرت آقا باعث شد تا فعالین موسسه به دنبال تولید محصولی برای روشنگری ابعاد مختلف فتنه باشند. ایده اصلی تولید نرم افزار «این عمار» جمع کردن مباحث خواص و نخبگانی بود که روشنگری کرده بودند، اما با مشورت با فعالان و اساتید فرهنگی بخشهای دیگر نرم افزار تکمیل شد. به هرحال نرم افزار در آذرماه ۸۸ با بخشهایی مانند نگاهی به وقایع قبل و بعد از انتخابات، مناظره کاندیداها، کلیه بیانات رهبرانقلاب در ۱۰ماهه ابتدای سال۸۸، مواضع ۴۵نفراز متعهدین انقلابی سراسرکشور، گزیدهای از فعالیتهای رسانهای، هنری و فتنهشناسی از صدر اسلام تا امروز تولید شد. با شروع توزیع «این عمار» و بازتاب خبری آن و ارتباط خوبی که محصول با مخاطب برقرار کرد کلیه اعضای موسسه در واحدهای مختلف، چهارماه پایانی سال ۸۸ کارشان توزیع «این عمار» بود. مسئله توزیع و توانمندی موسسه در این زمینه هم بستری شد تا در فضاهای مختلف فرهنگی کشور این نرم افزار دیده شود. البته باید دقت کرد که اگرچه تولید این محصول دوماه طول کشید، اما برای توزیع ویژه آن تمام موسسه حدود چهار الی پنج ماه بسیج شدند.
۲. بازخوردهای نرم افزار این عمار و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در سالهای بعد از فتنه ۸۸ بر مسئله بصیرت و عبرتهای فتنه، موجب شکلگیری جریان جدیدی در تولیدات و فعالیتهای توزیعی موسسه شد. از طرف دیگر تیم تولید، ایدههای جدید برای تولید محصول مرتبط با فتنه۸۸ با رویکرد ریشهیابی مسئله را پیگیری کرد و باعث شد تا موضوعاتی چون جریانشناسی خواص، مبانی عملی و نظری ولایت فقیه، اشرافیت و جمهوریت و بازخوانی فتنه۸۸ در دستور کار تولیدات جدید قرار گرفت.
۳. نرم افزار «بنیان مرصوص» در دفاع از مبانی نظری و فقهی ولایت فقیه محصول بعدی موسسه در سال ۸۹ بود که سعی شد مخاطب با ابعاد کاربردی و تاریخی «ولایت فقیه» به ویژه در تاریخ معاصر آشنا شود. در این نرم افزار مباحثی مانند ولایت فقیه در نظام سیاسی، ولایت فقیه و مردم، پاسخ به شبهات و… در حوزه مباحث نظری ارائه شده است. در زمینه مسائل کاربردی و تاریخی هم بخشهایی مانند خبرگان (بیانات رهبرانقلاب در دیدار با خبرگان و بیانیههای مجلس خبرگان)، از اوج تا سقوط (جریانشناسی آیت ا… منتظری) آمده است. معرفی و متن کتابهای موجود در این زمینه و مجموعه سخنرانیهای شخصیتها در قالب صوت و تصویر هم از بخشهای جذاب این نرم افزار است.
۴. اوایل سال ۸۹ با مشورت اساتید فرهنگی و انقلابی به ویژه هنرمند متعهد جناب آقای «محمدحسین نیرومند» به ایده تولید نرم افزاری رسیدیم که محوریت اصلی آن «جریانشناسی خواص مردود» و نشان دادن تغییرات فکری و شخصیتی افرادی بود که امروز داعیه دار ضدیت با نظام و رهبری شدهاند. در مراحل تحقیقات به نکاتی مانند انطباق این مدل تغییر چهرهها، با صدر اسلام و دلایل این تغییرات مانند دنیاطلبی، دوری از معنویت، دوری از ساده زیستی، دوری از مردم و… رسیدیم. ماحصل یکسال تلاش تولید نرم افزار «دوروی سکه» شد. در این نرم افزار سرگذشت شخصیتهای تاریخی مانند شمر، طلحه، زبیر، اشعث، ابوموسی اشعری مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است و در تاریخ انقلاب و فتنههای آن هم دگرگونیهای افراطی و تفریطی افرادی مانند مانند آیت ا… منتظری، موسوی خویینیها، سروش، مخملباف، میرحسین موسوی، کروبی، خاتمی و… بررسی شده است. بخشهای دیگر این نرم افزار بازخوانی مبانی از نگاه منابع دینی و بزرگان انقلاب و مجموعه مقالات مرتبط با خواص مردود و فتنه و بصیرت است.
۵. پدیده «اشرافیت و اشرافیگری» از جمله موضوعاتی است که اساتیدی مانند دکتر ابراهیم فیاض، حسن رحیمپور ازغدی، دکتر مظفر نامدار و… در بیان علل شکل گیری فتنه طرح کردهاند. این طرح مباحث باعث شد تا به فکر تولید یک محصول برای واکاوی این مسئله و ابعاد مختلف آن و ارتباط آن با فتنه ۸۸ بیافتیم. با تحقیق و مطالعه دریافتیم که که اشرافیت و اشرافیگری بیش و پیش از آنکه یک جریان سیاسی و تشکیلاتی باشد، یک «خُلق و خو» است. خلق و خویی که بر حاکمان، حاکم میشود و سبب آن میگردد که نگاه آنان نسبت به مردم، پست و مسئولیت عوض شود. در انتخابات سال ۸۸ طبقه اشراف رای جمهوریت را نپذیرفتند و در واقع فتنه ۸۸ شورش اشرافیت بر علیه جمهوریت بود. بسته فرهنگی «درخت و موریانهها» مسئله اشرافیت در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بررسی میکند. حاصل دوسال فعالیت مطالعاتی و جمع آوری محتوا در بستهای فرهنگی شامل نرم افزار، فلش کارت، جزوه، پوستر و جزوه پیامک ارائه شده است و یک بسته بینظیر برای فعالان فرهنگی در شناخت مسئله «اشرافیت» است.شناختی که حتی میتواند زمینه خروجیهای علمی و فرهنگی دیگری مانند رساله دکتری و یا فیلم و مستندهای دیگری شود. سرفصلهای موضوعی نرم افزار درخت و موریانهها عبارتند از: اشرافیگری در اندیشه دینی و در نگاه امام و رهبری، بازخوانی آرمانهای انقلاب و مواضع بزرگان انقلاب با رویکرد ضد اشرافیگری، نقش اشرافیت در انتخابات دهم و فتنه۸۸، اشرافیت و صداوسیما، تولیدات فرهنگی-رسانهای ضد اشرافیت (شعر، کاریکاتور، عکس و…). از جمله ویژگیهای این نرم افزار پرداختن به جریانشناسی دولتهای سازندگی و اصلاحات به ویژه نقش روسای این دولتها در ارتباط با مدل ترویج پدیده اشرافیت اقتصادی و سیاسی است. مباحثی که شاید بازخوانی آن در فضای سیاسی امروز خالی از لطف نباشد.
۶. و اما مسئله توزیع. موسسه آرمان که از ابتدای فعالیتش سعی کرده است در کنار تولید، مسئله توزیع را جدی بگیرد، بعد از فتنه نیز پتانسیلهای جدیدی شناسایی کرد. حجم انبوهی از خروجیهای صوتی و تصویری از طرف خواص و هنرمندان انقلابی تولید شد که زمینه جدیدی برای ارائه آنها توسط تیم توزیع موسسه بود. بستههایی مانند مجموعه مستند فتنه که شامل چهار مستند «خیابان شهادت، ایران سبز، دختر لر و پایان فراموشی» و محصولات موسسه سفیر مانند «یزدان تفنگ ندارد» و همچنین بعضی از محصولات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و سایر آثار صوتی و تصویری مرتبط با فتنه محصولات جدیدی در سبد توزیع موسسه آرمان است که هویتی جدید به مسئله توزیع در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داده است. فیلمهای سینمایی قلادههای طلا، اخراجیهای۳ و پایان نامه نیز در سبد توزیع موسسه قرار گرفت. درمجموع حدود ۵۰ عنوان محصول توزیعی و نشری در سبد توزیع موسسه قرار گرفت. طیف جدیدی از فعالیتهای توزیعی مانند برگزاری نمایشگاه و ارتباط با مخاطبین جدید نیز در موسسه تعریف شد. چاپ و نشر ویژه نامه «این عمار» در ترویج نرم افزار این عمار و رسیدن به مدلهای تبلیغی و ترویجی جدید هم از برکات فعالیتهای این سالها بود.
۷. در آستانه سالگرد «حماسه ۹دی» موسسه آرمان امید دارد با همت و تلاش سایر فعالان بتواند گامهای مستحکم و جدیتری را در نشر و ترویج دغدغههای رهبر معظم انقلاب در بازخوانی و ارائه محتوای فکری و فرهنگی متناسب با بصیرت انقلابی بردارد. ضمن اینکه تیمهای تولیدی و توزیعی موسسه با پیگیری سایر دغدغههای مقام معظم رهبری توان خود را درجهت ارائه محصولات تولیدی و توزیعی موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، تاریخ انقلاب، فرهنگی عمومی و…. به کار میبندند.