کد خبر: ۱۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵

توسعه اقتصاد سالم و امنیت جامعه در گروه پرهیز از اسراف است

مسئله اسراف، تجملات و مصرف گرایی و و لخرجی‌های نامشروع در دنیای امروز، یکی از بیماری‌های خطرناک و زیانباری است که به یک بلای جهانی و بیماری مهلک همه گیر و در واقع درد همه جوامع بشری تبدیل شده است.

به گزارش شیرازه، اسراف موجب نگرانی‌ها، نارضایتی‌ها، نابرابریها، خسارات فراوان و انحطاط‌ها و انحراف‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی دنیا شده است که جامعه اسلامی ما نیز از آن در امان نیست، در همین راستا شیرازه قصد دارد هر روز به معرفی یکی معروفات بپردازد که دراین نوشته جلوگیری از اسراف را بیان می کند.

از آنجایی که ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید نسبت به قوانین و تعالیم دین مبین اسلام پایبند باشیم و یکی از وظایف و اموری که بر همگان لازم و واجب است، جلوگیری از اسراف است، اسرافی که بیشتر افراد جامعه به ویژه ثروتمندان به آن دامن می زنند، چرا که بعضا شاهد هستیم در مراسم های عزاداری، مجالس شادی، خرید های مورد نیاز و بسیاری ازموارد دیگر اقداماتی انجام می شود که اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم، نمونه بارز اسراف است.

حال برای علاج این درد و بیناری مزمن «اسراف کاری» و برای سلامت اقتصاد و امنیت جامعه و آرامش انسان‌ها، باید راه‌های پیشگیری از عواقب سوء و خطرناک آن را دانست و به روش‌های مقابله با آن خوب آشنا شد تا با مبارزه جدی با علل و عوامل آن را از بین برد.


از نظر اسلام، توجه به اهمیت این مبارزه برای درمان اسراف و راه‌های پیشگیری از آن «درهر کجا، درهرزمان، و در هرموردی»، امری لازم و ضروری است زیرا که مسئله شناخت اسراف از غیر اسراف و پرهیز از هر گونه اسراف و جلوگیری درست و به موقع از آن و نیز تشخیص راه‌های درمان و مبارزه پیگیر با آن، یک تکلیف شرعی، عقلی و قانونی بسیار مهم و ضروری است.


حال می توان گفت، راه‌های جلوگیری از اسراف از دیدگاه اسلام؛ نیروی ایمان، پیروی از تعالیم و قوانین اسلام،تربیت اخلاقی واسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، محاکم قضایی واجرای عدالت اقتصادی، انتخاب الگوی حسنه ازرهبران الهی، پیروی از الگوی مصرف در اسلام، راه اعتدال و میانه روی، صرفه جویی و قناعت است.

شیرازه امیدوار است پرهیز و دوری از اسراف و تبذیر و پیشگیری از آن، به عنوان یک اصل اسلامی و یک وظیفه شرعی تلقی شود و فرهنگ پرهیز از اسراف توصیه وتبلیغ و ترویج شود تا اثر مطلوب و مثبت آن در توسعه اقتصاد سالم، تأمین امنیت جامعه و رشد انسان‌ها و تعالی فرهنگ اسلامی هر چه بیشتر نمایان شود.

نظرات بینندگان