کد خبر: ۱۰۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵

۹۰ درصد مشکلات جامعه به مدیران برمی‌گردد

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم پایانی جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: ۹۰ درصد مشکلات ما به مدیران مملکت برمی‌گردد و در ۱۰ درصد بقیه مشکلات هم مدیران سهیم هستند.
۹۰ درصد مشکلات جامعه به مدیران برمی‌گردد به گزارش شیرازه، مسعود پزشکیان در مراسم پایانی بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی که روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: من امروز به این‌جا آمده‌ام که بگویم قدر کسانی را که در این عرصه کار می‌کنند می‌دانیم؛ کار آن‌ها بزرگ است.

او افزود:‌ شاید باید تأسف بخورم و نمی‌دانم از چه کسی باید گله کنم که چرا قدر نوشتن و کسانی را که می‌نویسند نمی‌دانیم و این‌قدر کم به آن‌ها توجه می‌کنیم یا بی‌توجه هستیم. در صورتی که اگر قرار است در این مملکت به جایی برسیم باید با کتاب و کتاب‌خوانی و عمل به آن برسیم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر نوشته‌ها و تجربه‌ها مکتوب شده و مفت در اختیار ما قرار دارند که می‌توانند برای پیدا کردن و حل کردن مشکلات مملکت به ما کمک کنند، اما ما این کار را نمی‌کنیم.

پزشکیان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: فلسفه خلقت این است که انسان‌ها آفریده شدند تا بهترین کارها را انجام دهند. همه حرف‌های کتاب‌ها برای این بوده که ما از تاریکی به روشنایی برسیم. کسانی که می‌نویسند این کار را می‌کنند و آگاهی را تبدیل به کتاب می‌کنند. اما گرفتاری ما از همان زمان مدرسه و دانشگاه شروع می‌شود. از همان دوران مدرسه در کلاس انشا به ما می‌گفتند بنویسید اما به ما یاد نمی‌دادند که نوشتن ساختار و چارچوب دارد. یک عمر نوشتیم اما راه و رسم نوشتن را یاد نگرفتیم به صورتی که بعد از اتمام دوره فوق لیسانس وقتی به ما می‌گویند بنویسید، بلد نیستیم. الان هم دانشگاه‌ها و مدارس همین‌طور هستند و به ما نوشتن یاد نمی‌دهند. بنابراین کسانی که با عشق و انگیزه‌های شخصی دست به قلم می‌برند قابل قدردانی هستند.

او در ادامه متذکر شد: چگونه نوشتن آموزش می‌خواهد. ما کتاب‌هایی داریم که با این‌که مطالبشان جالب است اما به گونه‌ای نوشته‌ شده‌اند که مخاطب را خسته می‌کنند و باعث می‌شوند که مخاطب انگیزه‌ای برای خواندن آن‌ها نداشته باشد. برعکس این هم وجود دارد و برخی کتاب‌ها با نوع چاپ و عکس و از این دست اقدامات خواننده را وادار به خواندن می‌کنند. این مسائل را باید از همان دانشگاه به ما یاد می‌دادند و ما باید به نسل جوان یاد می‌دادیم. اگر این اتفاق نیفتاده قطعا تقصیر کسانی است که در صف جلو قرار دارند.

پزشکیان گفت: این مدیریت جامعه است که می‌تواند آن جامعه را درست کند. اما وقتی مدیریت‌ها را سیاسی می‌کنند و مدیران را جناحی انتخاب می‌کنیم نه براساس شایستگی و مهارت و توانمندی، نتیجه‌ای جز این وضعیت نخواهیم داشت.

او در پایان سخنانش بیان کرد: کتاب برای این است که ما را از تاریکی به درآورد. اگر کتاب و نوشته این کار را کرد می‌توانیم بگوییم راه درست را رفته‌ایم وگرنه باید نگاهمان را نسبت به کتاب و نوشتن عوض کنیم.

پزشکیان همچنین از جهاددانشگاهی برای برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی سپاس‌گزاری کرد.


نظرات بینندگان