کد خبر: ۱۰۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵

کدام سرطان ها در فارس شایع تر است

رییس مرکز ثبت سرطان جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق جدیدترین نتایج، سرطان سینه در زنان و پروستات در مردان فارس شایعترین نوع این بیماری در استان است.
به گزارش شیرازه، دكتر عباس رضاييان زاده در حاشيه بازديد 6 محقق موسسه ملي تحقيقات سرطان آمريكا از مركز ثبت سرطان جمعيتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت : بر اساس اين آمارها سرطان هاي تيروئيد و مثانه نيز به ترتيب در زنان و مردان استان دومين سرطان شايع گزارش شده است. وي يادآور شد: طبق جديدترين برآوردها سال گذشته 6 هزار و 439 نفر در فارس به سرطان مبتلا شدند.

دكتر رضاييان زاده گفت: برپايه برنامه جديد ثبت سرطان جمعيتي كه دقيق ترين آمار را از رخداد سرطان در استان به ما ارايه مي دهد، فعاليتهاي مطلوبي در حال اجرا است و با توجه به اينكه ثبت سرطان يك ركن مهم در پيشگيري و كنترل اين بيماري است طي آن اطلاعات دقيق رخداد سرطان در هر منطقه اي ارايه مي شود.
انعقاد تفاهم نامه بين دانشگاه علوم پزشكي شيراز و موسسه ملي تحقيقات سرطان آمريكا براي بررسي رابطه «قليان و سرطان در جنوب»
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکی شيراز ادامه داد: در همين خصوص روز گذشته تفاهم نامهاي بين دانشگاه علوم پزشكي شيراز و موسسه ملي تحقيقات سرطان آمريكا براي بررسي رابطه «قليان و سرطان در جنوب» منعقد شد و با توجه به اينكه مطالعات زيادي در مورد رابطه سيگار و سرطان انجام شده، بررسي نقش دود قليان در بروز سرطان نيز حائز اهميت است. دكتر رضاييان زاده در ادامه گفت: برخي از عوام معتقدند كه ترياك فرد را در مقابل برخي بيماريها حفاظت مي كند و طي يك طرح تحقيقاتي با همكاري موسسه ملي تحقيقات سرطان آمريكا رابطه «ترياك و سرطان» نيز در استان هاي فارس، كرمان و گلستان در حال مطالعه است كه نتايج آن طي 2 سال آينده اعلام مي شود. 6 نفر از محققان متخصص در زمينه تحقيقات سرطان از موسسه ملي تحقيقات سرطان آمريكا كه به همراه دكتر ملك زاده معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت از مركز ثبت سرطان جمعيتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بازديد كردند پس از ارزيابي، فعاليت هاي اين مركز را تاييد كردند.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان