کد خبر: ۱۰۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

نان حدود 100 كارگر «سی.ان.جی شیراز» آجر شد

خريداران جايگاههاي CNG دولتي شيراز تمايلي به بكارگيري نيروهاي قبلي نداشته و ترجيح دادند به جاي آن ها نيروهاي جديدي را به كار بگيرند.
به گزارش شیرازه، با واگذاري 4 جايگاه CNG در يك روز، نان حدود 100 كارگر اين جايگاهها آجر شد و آن ها يكجا از كار بيكار شدند.

اين افراد كه روز گذشته جلوي شركت پخش فرآوردههاي نفتي فارس تجمع اعتراض آميز داشتند عمدتاً كارگران باسابقهاي بودند كه در بين آنها افرادي با 5/1 دهه فعاليت در جايگاه هاي CNG حضور داشتند.

ظاهراً خريداران جايگاههاي CNG دولتي شيراز تمايلي به بكارگيري نيروهاي قبلي نداشته و ترجيح دادند به جاي آن ها نيروهاي جديدي را به كار بگيرند.

خريداران اين جايگاهها دو گروه هستند كه گروه اول شامل سه برادرند كه هر كدام در مزايده برگزار شده، يكي از جايگاه ها را شامل جايگاه هاي مسلم، مدرس و پيرنيا برنده شده اند. برنده يك جايگاه ديگر كه جايگاه بولوار اميركبير است پسري است 29 ساله كه همزمان برنده دو جايگاه سوخت در تهران هم شده است و ده ها ميليارد براي تصاحب اين 3 جايگاه هزينه كرده است.

خصوصي سازي به چه قيمت؟ اين سوالي است كه فارس سال هاست براي آن پاسخي پيدا نكرده و سكوت تعجب برانگيز مسئولان در برابر بحراني كه اين خصوصي سازي در فارس به وجود آورده موجب گرديده تا بنگاههاي اقتصادي دولتي بدون در نظر گرفتن شرايط زندگي شاغلان در اين بنگاهها يكي يكي فروخته شود.

كارگر CNG شغل ساده اي نيست، تصور كنيد ساعت ها در سرما و گرما بايستيد، حتي خطرات كار در جايگاه CNG را به جان بخري، انواع و اقسام انفجار كپسول گاز در اين جايگاه را ديده باشي و خطرات آن را باز هم براي از دست ندادن شغلت ناديده بگيري، كم و زياد شدن پول سوخت گيري خودروها را خودت جفت و جور كني اما باز هم راضي نباشي شغلت را از دست بدهي و سفره خانواده ات را بيآب و نان كني. آن وقت مسئولان بدون آن كه در نظر بگيرند در استاني كه جزو 6 استان اول در نرخ بيكاري است اجازه دهند يكي يكي فرصتهاي شغلي كارگران از بين برود.

يكي از كارگران معترض در اين خصوص گفت: عمده كارگران شاغل در اين 4 جايگاه سابقه كار بالايي داشته و برخي رتبه حقوقي 6 تامين اجتماعي داشتند كه بالغ بر يك ميليون و 600 هزار تومان حقوق ميگرفتند اما حالا جلوي برخي از ما قراردادي گذاشته اند كه حقوق 500 هزار توماني بدون حق اولاد و بن مسكن برايمان در نظر گرفته اند و حتي حاضر نيستند حداقل حقوق كارگران تازه كار را طبق قانون به ما بدهند.

وي با بيان اين كه خريداران جايگاهها ميخواهند از آشنايان خود براي اين واحدها استفاده كنند گفت: حتي خريدار تهراني جايگاه اميركبير با خود چند نفري را از تهران آورده است.

طاهري، رئيس روابط عمومي شركت پخش فرآوردههاي نفتي فارس با بيان آن كه اين شركت متولي اجراي قانون كار نيست، افزود: اگر كارگران شكايتي در اين خصوص دارند بايد به اداره كار مراجعه كنند.

وي با بيان اين كه اين 4 جايگاه دولتي قبلاً به سازمان خصوصي سازي واگذار شده بود افزود: كارگران اين 4 جايگاه قبلاً هم با ما قرارداد نداشتند و قراردادشان با پيمانكاراني بود كه اين 4 جايگاه را به صورت پيماني در اختيار داشتند.

وي با تاكيد بر اين كه اين 4 جايگاه در مزايده سازمان خصوصي سازي به اشخاص حقيقي و حقوقي واگذار شده است افزود: ما تنها ناظر بر اين 4 جايگاه هستيم و نميتوانيم مالكان جديد را وادار به بكارگيري اين نيروها نماييم.

طاهري تصريح كرد: خريداران اين 4 جايگاه ملزمند طبق مقررات سازمان خصوصيسازي تا پايان مهلت قرارداد كارگران با آن ها طبق قرارداد منعقده قبل كار كنند اما پس از مهلت قانوني الزامي به اين كار نيست.

مدير روابط عمومي شركت پخش فرآوردههاي نفتي فارس با بيان اين كه اين كارگران از افراد مجرب و متخصص هستند كه نبايد به راحتي آنها را كنار گذاشت افزود: از خريداران و مالكان جديد اين 4 جايگاه دعوت كرده ايم به شركت پخش فرآوردههاي نفتي آمده تا با برگزاري جلسه راهي براي ادامه كار اين كارگران پيدا كنند.

وي اظهاراميدواري كرد اين جلسه بتواند در بازگرداندن كارگران بر سركارشان موثر واقع شود و مالكان اين 4 جايگاه با در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي و شغلي موجود در جامعه، قرارداد منصفانهاي با كارگران ببندند و اجازه ندهند تجربه اين افراد بلااستفاده بماند.
منبع:خبرجنوب
نظرات بینندگان