کد خبر: ۱۰۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

یادمان نرود...

مردم قدرشناس ایران انتظار دارند که دستگاه‌های مسئول رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و همین طور بازماندگان پلاسکو را از یاد نبرند.

به گزارش شیرازه، روزنامه «جام جم» در یادداشتی به قلم مدیر مسئول نوشت:

ده روز از حادثه تلخ و تکان‌دهنده فروریختن ساختمان 17 طبقه پلاسکو گذشت. تراژدی غم‌انگیزی که با شهادت و جانفشانی مردان آتش، رنگ جاودانگی به خود گرفت و هرگز از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد.

پنجشنبه 30 دی‌ماه بودکه آتش‌نشانان به‌عنوان خط‌شکنان نبرد با آتش برای اطفای حریق و نجات جان کسبه، کارگران و کارکنان پلاسکو دل به آتش بی‌رحم و جانسوز زدند، اما پس از گذشت سه ساعت تلاش همه‌جانبه که همگان از طریق تصاویر زنده تلویزیونی شاهد آن بودند، در توفان برخاسته از فروریختن یکباره و حیرت‌انگیز پلاسکو شهید و مجروح شدند.

امروز در حالی مردم قدرشناس ایران با پیکرهای این عزیزان وداع می‌کنند که هرگز جانفشانی این قهرمانان را از یاد نخواهند برد و انتظار دارند دستگاه‌های مسئول نیز رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و همین طور بازماندگان پلاسکو را از یاد نبرند.

یادمان نرود خانواده شهدای آتش‌نشان را دریابیم، یادمان نرود در ساختمان پلاسکو نزدیک به 600 واحد تجاری و تولیدی با بیش از 3000 کارگر مشغول فعالیت بودند و اکنون سرمایه وکارشان را از دست داده‌اند. در این روزها هرچند بیمه‌ها، بانک‌ها، شهرداری و دولت از ضرورت رسیدگی به بازماندگان پلاسکو و تخصیص اعتبار سخن به میان آوردند و اعلام کردند بخشی از خسارت آسیب‌دیدگان پرداخت شده است و هرچند رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی تمام و کمال حادثه تلخ پلاسکو و عملیات آواربرداری را لحظه به لحظه برای مردم به تصویر کشیده و مخابره کردند، اما توجه به آسیب‌ها و مشکلات آتش‌نشانان و خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و همه بازماندگان پلاسکو نباید مشمول مرور زمان شود.

از این رو همدردی و همیاری برای کاستن از ابعاد این درد همچنان باید در اولویت دستگاه‌های ذی‌ربط باشد. به عبارتی، ضمن گرامیداشت تلاش قهرمانان جانفشان و همدردی با آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو یادمان باشد، چنین حادثه‌ای می‌توانست برای تک تک ما هم رخ دهد و محتمل بود هر یک از ما قربانی چنین رخداد دردناکی باشیم؛ بنابر این اخلاق اسلامی و وجدان انسانی حکم می‌کند همان گونه که مسئولان، مدیران دستگاه‌های مختلف، هنرمندان و قشرهای مختلف مردم در بازدید از محل حادثه و ابراز همدردی و عرض خداقوت به آسیب‌دیدگان و سختکوشان آتش‌نشانی و آواربرداران گوی سبقت را از هم ربودند در رسیدگی به مسائل و مشکلات بازماندگان حادثه پلاسکو نیز در روزها و هفته‌های آینده که اوضاع حالتی طبیعی به خود می‌گیرد، همچون روزهای نخست پس از حادثه پای کار باشند تا به‌این ترتیب مرهمی باشیم بر زخم دردناک پلاسکو بر جان آتش‌نشانان و خانواده‌های آسیب‌دیده از این حادثه تلخ. در پایان یادمان باشد برای مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی همواره باید آماده باشیم و مجهز؛ چراکه به‌رغم پیشرفت دانش بشری همچنان این اصل خودنمایی می‌کند که حادثه خبر نمی‌کند. پس توصیه‌های ایمنی را باید جدی گرفت و با برگزاری مانورهای مستمر و خرید تجهیزات مدرن ایمنی، ضریب آمادگی برای مدیریت بحران وکاهش دامنه خسارات و آسیب‌دیدگی‌ها را بالا برد؛ چراکه خطر همیشه در کمین است.

مراد عنادی

انتهای پیام/

نظرات بینندگان