کد خبر: ۱۰۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

تجمع اعتراضی کارگران دو کارخانه فارس در آستانه شب عید

وضعيت نرخ بيكاري و همچنين نرخ مشاركت اقتصادي در دولت يازدهم نشان مي‌دهد شرايط به هيچ عنوان در حوزه بازار كار و اشتغال مساعد نيست.
به گزارش شیرازه، با وجود تاکید بر تولید داخلی و اهمیت به کارخانه ها و کارگران؛ اما متأسفانه وضعيت نرخ بيكاري و همچنين نرخ مشاركت اقتصادي در دولت يازدهم نشان مي‌دهد شرايط به هيچ عنوان در حوزه بازار كار و اشتغال مساعد نيست.

مشکلات مالی کارخانه‌ها و پرداخت نکردن حقوق کارگران طی سالهای اخیر به اوج خود رسیده و صدها کارگر از کار بیکار شدند.

تجمعات پی در پی کارگران از حقوق معوقه و نبود شرایط بازنشستگی گویای وضعیت کارخانه ها و صنعت در کشور است، حالا کمر کارگران بیکار کارخانه ها زیر بار مشکلات زندگی و گرانی خم شده است.

در استان فارس نیز که شاید بتوان گفت آنچنان استان صنعتی هم نیست، ماهانه شاهد تجمعات مختلف کارگران در مقابل کارخانجات هستیم.

اعتصاب چندین باره کارگران کارخانه سیمان خاکستری نی ریز

نبض نی ریز نوشت: درپی عدم پرداخت حقوق معوقه، بار دیگر کارگران کارخانه سیمان خاکستری نی ریز در 2 اسفند ماه 95 دست از کارکشیده و اعتصاب کردند تا شاید با این کار بتوانند حق و حقوق خود را ازمسئولان و هیئت مدیره این کارخانه بگیرند.

این درحالی است که اکثر این افراد از اردیبهشت ماه تا به حال حقوقی دریافت نکرده اند و گویا قرار بوده تا این تاریخ بخشی از طلبشان را دریافت کنند که همچنان با وعده های توخالی از طرف پیمانکاران و مسئولین مواجهه شده اند.

حال باید دید چگونه است که کارخانه ای که قرار است برای جوانان این شهر اشتغال زایی داشته باشد چنین از پرداخت حقوق جوانانی که با هزاران امید به آینده در این کارخانه مشغول شده اند ناتوان مانده و مسئولان شهر باید بررسی و تحقیق انجام داده تا علت بوجود آمدن چنین مشکلی را به مردم گزارش داده تا هیچ شک و شبهه ای باقی نماند و با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد.

گفتنی است؛ این چندمین اعتصاب کارگران کارخانه سیمان خاکستری در 6 ماهه ابتدایی سال 95 به حساب می رود.

یکی از اعضا هیات مدیره کارخانه سیمان خاکستری می گوید: به کارگران قرار است 15 اسفند ماه دو حقوق معوقه پرداخت شود و مابقی نیز تا 15 فروردین ماه به طور کامل تسویه شود.
 
وی گفت: شرکت درخواست وام 7 میلیارد تومانی به بانکهای عامل ارایه نموده و در صورت تحقق این مبلغ مشکلات برطرف شود. از مسوولان خواست در این خصوص با هیت مدیره شرکت همکاری لازم را داشته باشند.

کارگران کارخانه قند ممسنی تحصن کردند

نور آنلاین نوشت: 30 بهمن ماه 95 برخی از کارگران کارخانه قند ممسنی در جلوی کارخانه دست به تجمع و تحصن زدند.

نماینده این کارگران بیان داشت: 36 ماه است که حقوق نگرفته ایم و تا زمانی که به مطالبات خود نرسیم این تحصن هر روز در ساعت اداری ادامه خواهد داشت، کارخانه قند ممسنی سالهاست که با تعطیلی مواجه شده است اما هنوز کارگران مطالبات زیادی دارند.

وی ادامه داد: هدف ما از این تجمع متوجه کردن مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری به مسائل کارخانه و درخواست های کارگران است، ما فقط در جلوی کارخانه تجمع و تحصن می کنیم و این به معنی اختشاش یا دست زدن به کار غیر متعارف نیست.

گفتنی است این کارخانه چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد ولی متاسفانه خریدار ساکن تهران هست و به تعهداتش عمل نکرد و باعث شده شرایط نامناسبی گریبان گیر کارگران این کارخانه شود. بسیاری از مسئولین شهرستان خواستارند تا کارخانه مجددا تحت پوشش وزارت صنعت و معدن قرار گیرد و دوماً اینکه در یک مزایده مجدد کارخانه رو به متقاضیان جدید واگذار گردد و یا اینکه بعنوان مطالبات به خود کارگران این کارخانه واگذار شود.

پیش از این ها شاهد تجمعات دیگری در استان بوده ایم که متاسفانه نشان از بی توجهی به قشر کار گر و اقتصاد داخلی است و باید دید شاید با نزدیک شدن به انتخابات گروهی یا حزبی حداقل برای تبلیغات در انتخابات به این کارخانه ها توجهی کنند و مشکلات آن ها را حل کند.
نظرات بینندگان