کد خبر: ۱۰۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶

نبود زیرساخت‌های لازم و کم‌اهمیتی به تولیدات بومی؛ ظرفیت مغفول اقتصاد گردشگری فارس

نبود زیرساخت‌های لازم گردشگری و کم‌توجهی به صنایع بومی گردشگری به‌عنوان دو رکن اصلی صنعت گردشگری، نتوانسته آن‌طور که باید اقتصاد گردشگری را به‌عنوان اقتصادی درون‌زا در فارس مطرح کند و از مهجوری خارج کند.
به گزارش شیرازه، استان فارس به دلیل برخوردار بودن از مواهب طبیعی و دارا بودن تمدن عظیم پارسی و برخوردار از پیشینه ادبی و تاریخی و مذهبی و استعدادهای دیگر ازجمله پزشکی به‌عنوان استانی گردشگر در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، زیارتی، ادبی و پزشکی قرار دارد.

مجموع این شرایط و پتانسیل‌های بالقوه فرصتی گران‌بها است تا از این طریق گردشگری و صنعت توریسم را به‌عنوان چرخه مهم اقتصاد درون‌زای استان فارس مطرح کرده و بتوانیم از قِبَل این فرصت، تولید و اشتغال ایجاد کرده و اقتصاد مقاومتی را تحقق‌بخشیم. ش به بررسی اقتصاد گردشگری استان فارس و موانعی که سد راه این اقتصاد درون‌زا است می‌پردازیم.

توجه به صنعت گردشگری و ارکان آن‌ اقتصاد مقاومتی را عینیت می‌بخشد

عضو شورای عالی اشتغال کشور در گفتگو با عصر فارس اقتصاد گردشگری را مؤلفه‌ای اصلی در تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: توجه به صنعت گردشگری و ارکان آن‌که تولید هنرهای بومی و صنایع‌دستی رکن اصلی آن است، اقتصاد مقاومتی را عینیت می‌بخشد.

وی با ابراز تأسف از ورود کالاهای وارداتی در صنایع‌دستی بیان کرد: گردشگر و توریستی که برای گردشگری در استان فارس ورود می‌کند و محو جاذبه‌های این استان می‌شود قطعاً به دنبال دیدن و خرید کالاهای وارداتی نیست و پولی بابت خرید این نوع کالاها نمی‌پردازد.

به گفته این فعال اقتصادی، بها دادن و اعتماد به تولیدات داخلی و صنایع کوچک و بزرگ قطعاً می‌تواند میزان درآمد این استان را از گردشگری افزایش دهد و این استان را از مقام بالای بیکاری نجات دهد.

عضو شورای عالی اشتغال کشور  خاطرنشان کرد: اگر صنایع‌دستی فعال باشند، گردشگر زیادی را جذب می‌کند؛ بنابراین ایراد از ما است که نتوانسته‌ایم بر تولیدات داخلی در این عرصه بها دهیم.

باید زیرساخت‌های اقامتی گردشگری در استان فارس اصلاح شود

سید محمدهاشم پوریزدان پرست، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با عصر فارس با بیان اینکه باید زیرساخت‌های اقامتی گردشگری در استان فارس اصلاح شود، گفت: این موضوع سبب جذب گردشگر بیشتر و رونق اقتصادی می‌شود.

وی افزود: متأسفانه نبود برنامه‌ریزی درست و زیرساخت‌های لازم در این زمینه باعث ایجاد بار هزینه‌های کلان بر دوش گردشگران به‌ویژه همراهان بیماری که به دلیل قطب پزشکی شیراز به این کلان‌شهر سفر می‌کنند، می‌شود.

درواقع به اذعان عصر فارس، نبود زیرساخت‌های لازم گردشگری و کم‌توجهی به صنایع بومی گردشگری به‌عنوان دو رکن اصلی صنعت گردشگری، نتوانسته آن‌طور که باید اقتصاد گردشگری را به‌عنوان اقتصادی درون‌زا در فارس مطرح کند و از مهجوری خارج کند و این نیاز به همتی مضاعف در برنامه‌ریزی در تولید و اشتغال دارد.

  منبع: عصرفارس

نظرات بینندگان