کد خبر: ۱۰۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
پنجمین انتخاب/4

سیاست زدگی؛ آفت لیست های انتخاباتی شورای شهر/سپردن شهر به لیست های سیاسی نتیجه ای جز خسارت در پی ندارد

عدم شناخت از واقعیت های موجود در مدیریت شهری، برخوردهای سلیقه ای و بی توجهی به اصول شهرسازی و نداشتن درک صحیح از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون می تواند صدمات جبران ناپذیری را متوجه شهر کند.
شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

سیاست زدگی؛ آفت لیست های انتخاباتی شورای شهر/سپردن شهر به لیست های سیاسی نتیجه ای جز خسارت در پی نداشته استبه گزارش شیرازه، یکی از مسائلی که پارلمان شهری را در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ تهدید می کند ورود افراد غیر متخصص به این نهاد مردمی است. متاسفانه از بدو تولد «شورای شهر» برخی افرادی که تخصصی در مدیریت شهری نداشته، با قرارگرفتن در لیست های انتخاباتی که وزن سیاسی بر تخصص آن لیست غلبه می کرده وارد این نهاد شده و با ارائه نظرات غیر کارشناسی و یا سطحی، چالش هایی را در کوتاه و بلند مدت در مدیریت شهری که با زندگی مردم گره خورده به وجود آوردند.

عدم شناخت از واقعیت های موجود در مدیریت شهری، برخوردهای سلیقه ای و بی توجهی به اصول شهرسازی و نداشتن درک صحیح از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون می تواند صدمات جبران ناپذیری را متوجه شهر کند.

مدیریت شهری و برنامه ریزی مطلوب و کارآمد به دلیل پیچیدگی های ذاتی خود نیازمند جامع نگری و مسلح بودن به دانش روز است و استمرار رویه غلط گذشته و انتخاب از سر مصلحت های فردی و سیاسی آینده شهر ما شیراز را با مخاطرات جدی روبرو خواهد کرد. تجربه شوراهای شهر طی قریب به دو دهه به ما ثابت کرده است که سپردن آینده شهر به گروه های سیاسی فارغ از ادعاهای متفاوت مطرح شده نتیجه ای جز خسارت و ایجاد معضلات جدید برای شهر و شهروندان در پی نداشته است. تجربه ای که در بزنگاه انتخابات می تواند چراغ راه آینده باشد.
نظرات بینندگان