کد خبر: ۱۰۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
یادداشت/پنجمین انتخاب/3

استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی لازمه توسعه گردشگری است

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس نوشت: استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی و تبدیل آنها به هتل، رستوران، موزه و فضاهای گردشگری لازمه توسعه گردشگری است.
به گزارش شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی لازمه توسعه گردشگری استجعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در یادداشت اختصاصی برای شیرازه نوشت: همجواری شیراز با پایتخت‌های سلسله های هخامنشی و ساسانی و نیز ایفای نقش پایتختی در دوره هایی از تاریخ، آثار و ابینه تاریخی زیادی را در شیراز و اطراف شیراز بجای گذاشته که این آثار و ابنیه، شهر و استان را به عنوان یکی از مهمترین قطبهای گردشگری تاریخی تبدیل کرده است.

محدودیت طبیعی شیراز و محصور شدن بین کوهها از هر چهار طرف، زمینه را برای توسعه فعالیتهای سنگین و آلوده کننده صنعتی در این شهر از بین برده است. این محدودیتها ما را وادار به توسعه فعالیتهای جایگزین میکند. در این راستا توسعه فعالیتهای گردشگری یکی از زمینه هایی است که می تواند مورد توجه جدی قرار گیرد.

هر گردشگری که به کشور وارد میشود هدف از سفرش هرچه باشد حتما از شیراز بازدید خواهد کرد. جمع بودن ظرفیتهای گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی، علمی، سلامت و تفریحی در شیراز زمینه های جذب انواع گردشگران به سمت شیراز است. همه این ظرفیتها در یک شهر در کمتر شهر و یا نقطه ای از کشور جمع شده است.

لازمه توسعه انواع ظرفیتهای گردشگری، تکمیل و توسعه زیرساختهای درون شهری و برون شهری است. ممکن است توسعه زیرساختهای برون شهری ارتباط مستقیمی با کار شورای اسلامی شهر و شهرداری نداشته باشد ولی پی گیری و کمک موثر اعضای شورا و شهردار باعث تسریع در تکمیل این زیرساختها خواهد شد. علاوه بر اینها بسیاری از زیرساختهای برون شهری و درون شهری مکمل همدیگر هستند و همکاری نهادهای درون شهری و برون شهری باعث تسریع در انجام کار و بهبود کیفیت این زیرساختها میشود.

برای جذب بهتر گردشگر باید مشکل دسترسی برون شهری و درون شهری شیراز حل شود. توسعه و تکمیل فرودگاه شیراز، احداث خطوط ریلی پرسرعت بین شیراز و تهران و تکمیل و احداث سایر خطوط ریلی از مبدا و مقصد شیراز، احداث و تکمیل بزرگراهها و آزادراههای منتهی به شیراز و نیز تکمیل این زنجیره در درون شهر، انگیزه را برای سفر به شیراز بیشتر میکند. بخشی از این سرمایه گذاریها مستقیما و بخشی نیز به شکل غیرمستقیم به شهرداری ارتباط دارد. شهرداری در احداث ایستگاههای قطار بین شهری و یا ترمینالهای داخلی و یا خارجی فرودگاه نقشی ندارد ولی می تواند راسا و یا با کمک به بخش خصوصی به عنوان یک پروژه انتفاعی در احداث این ترمینالها کمک و همراهی داشته باشد.

نمی توان داعیه توریست پذیری داشت ولی نیروی انسانی مناسب برای سرویس دهی به توریست در شهر نداشته باشیم. شورا و شهرداری باید در کنار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاههای دولتی و غیر دولتی به تربیت راهنمایان تورهای گردشگری، متخصصین هتلداری و مدیریت گردشگری و نیز آموزش بخشهای مرتبط با گردشگری اقدام نمایند و بصورت ویژه تسهیلاتی را برای اداره گردشگر خارجی و داخلی فراهم کنند.

در کنار توسعه هتلها و مهمانپذیرها، باید امکانات اقامتی ارزان قیمت و متنوع در شهر ایجاد شود. بسنده کردن به امکانات اقامتی معمول باعث میشود تا شهر در ایام پرترافیک مثل ایام نوروز از عهده اسکان گردشگران برنیاید. در این راستا ایجاد و توسعه کمپ های اقامتی و ساماندهی واحدهای مسکونی مردمی و فضاهای ورزشی، اداری و مذهبی، باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی و تبدیل آنها به هتل، رستوران، موزه و فضاهای گردشگری لازمه توسعه گردشگری است. بهره برداری از چنین امکانی مستلزم تعریف مدلهای مناسب بهره برداری از این فضاها است. استفاده از این فضاها برای بسیاری از توریستها جذابیت بیشتری نسبت به فضاهای جدید و متعارف دارد.

تعداد و ظرفیت موزه های شیراز در حد و اندازه یک شهر توریستی نیست و باید از امکانات موجود و سرمایه گذاران بخشهای دولتی و غیردولتی برای توسعه موزه های شهر استفاده کرد. از آنجاکه موزه ها صرفا جنبه اقتصادی نداشته و دارای کارکردهای فرهنگی و آموزشی نیز هستند، میتوان دستگاههای زیادی را درگیر سخت و نگهداری موزه ها کرد.

بهسازی و توانمندسازی بافت تاریخی شیراز و بازسازی، نوسازی، بهسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه های شهر شیراز، لازمه گسترش گردشگری در شهر شیراز است. تبدیل بافتهای تاریخی به بافتهای حاشیه ای و به عنوان منطقه اسکان مهاجرین خارجی زیبنده شیراز نیست.  شهرداری و شورای شهر باید برای استفاده از میراث تاریخی باقیمانده از گذشتگان به عنوان یک منبع ایجاد کننده اشتغال و درآمد برنامه ریزی کند.

تنوع قومی و قبیله ای و مذهبی درشیراز، امکان مناسبی را برای جذب توریست فراهم میکند. نمایش آداب و رسوم اقوام و مذاهب مختلف در شیراز و گسترش فضاهای موزه ای و سالنهای نمایش تولیدات فرهنگی و هنری و برگزاری مراسم مختلف لازمه توسعه گردشگری در شیراز است. در این راستا نیاز هست که این تنوعها به رسمیت شناخته شده و از آن برای کشاندن توریست به شهر شیراز استفاده کرد.

برای افزایش زمان توقف گردشگران در شهر باید ظرفیتهای جدیدی در شهر ایجاد شود. مکانهای تفریحی و تجاری میتواند تا اندازه ای این فرصت را فراهم کند. هر گردشگری با هر هدفی که به شیراز سفر میکند نیاز به تفریح و سرگرمی دارد. ایجاد مجموعه های تفریحی و سرگرمی در داخل و اطراف شیراز می تواند هم زمینه را برای تکرار سفر گردشگران و هم افزایش زمان توقف گردشگران را فراهم کند. ایجاد فروشگاههای بزرگ زنجیره ای و ایجاد راسته بازارها و تخصصی کردن بازارها، گذشته از صرفه جویی در خرید، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم میکند.

توسعه پارکها و فضای سبز شهری و حاشیه ای ضمن اینکه به طراوت و شادابی محیط شهری کمک میکند و برگ برنده شیراز نسبت به سایر کلانشهرها که همان هوای پاک شیراز است را حفظ می کند، ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم میکند. هزینه بر بودن توسعه فضای سبز مستلزم نگاه و ساز و کارهای علمی به این موضوع است و با روشهای سنتی نمی توان به این مهم دست یافت.

نظرات بینندگان