کد خبر: ۱۱۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

ماه رمضان؛ محصولات غذایی بر ریل گرانی/ کمرنگ شدن نقش حمایتی دولت در ضیافت الهی

خرمای رطب نسبت به پیش از ماه رمضان با 60 درصد افزایش 8000 تومان، خرمای خشک از هزار و پانصد تا شش هزار تومان به فروش می‌رسد. زولبیا و بامیه از قیمت سه هزار تومان به 4500 تومان رسیده است.

 با رسیدن بوی رمضان، شهر به میهمانی خدا می‌رود و بندگان بعد از ساعت‌ها روزه‌دادی بر سفره ضیافت الهی می‌نشینند تا با نوای ربنا افطار خود را بگشایند. رمضان ماهی است که سفره‌ها بزرگتر می‌شود تا فقیر و غنی از حلال خدا‌وند بهره‌مند گردند اما گویی در کشور ما رسم به گونه دیگری است و هر ساله سفره‌های افطار کوچک‌تر‌ و البته گران‌تر می‌شود به گونه‌ای که دیگر گرانی‌های رمضان رسم شده و همه به آن عادت کرده‌اند.

در حالی که باید قیمت اقلام پایین بیاید تا قشرهای ضعیف جامعه هم از نعمات الهی بهره‌مند گردند. 

به گزارش شیرازه، اقلامی همچون مرغ، ‌گوشت، برنج، لبنیات، خرما، زولبیا و بامیه، میوه و تربار که از ارزاق مورد استفاده در ماه مبارک بوده و سفره‌های افطار و سحری ایرانیان را پر می‌کند همچون سالهای گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است.

گوشت:
مشاهدات میدانی خبرنگار شیرازه، حاکی از آن است که در حال حاضر گوشت گوسفندی با 9 درصد افزایش قیمت هر کیلو 41 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و مرغ با 16 درصد افزایش قیمت، 7500 هزار تومان عرضه می‌گردد.

خرما و زولبیا:
خرمای رطب نسبت به پیش از ماه رمضان با 60 درصد افزایش 8000 تومان، خرمای خشک از هزار و پانصد تا شش هزار تومان به فروش می‌رسد. زولبیا و بامیه از قیمت سه هزار تومان به 4500 تومان رسیده است.

لبنیات:
با توجه به فراوانی عرضه محصولات لبنی قیمت این محصولات طی ماه‌های اخیر ثابت بوده و در ماه رمضان نیز افزایش نداشته است و انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

تره‌بار:
در حالی‌که پیش از ماه رمضان سیب‌زمینی و پیاز با قیمت 1800 تومان عرضه می‌شد این دو محصول در روزهای گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده است. به طوری که نرخ هر کیلو سیب‌زمینی 2500 تومان و پیاز با قیمت 3000 تومان عرضه می‌گردد.

میوه:
میوه‌های فصلی همچون گیلاس، آلبالو، سیب‌ترش و لیمو ترش با قیمت بالا در بازار عرضه می‌شود. البته لازم به ذکر است که قیمت میوه‌های فصلی صرفا به دلیل نوبرانه بودن آن‌هاست و با گرانی‌های ماه رمضان ارتباط ندارد.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی فارس علی رغم واقعیت‌های میدانی بازار مبنی بر افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم، در گفتگو با شیرازه اظهار داشت: روزانه در 12 نقطه شهر که از شهرک گلستان تا بلوار مدرس و دروازه کازرون را شامل می‌شود، قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم و به طور کلی اقلام سبد مصرف خانوار که معمولا قیمت ثابتی دارند هیچ افزایش قیمتی نداشته است.

هدایت الله رحیمی افزود: به طور کلی دو سبد غذایی برای خانوار در نظر گرفته می‌شود که یک سبد شامل برنج، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و. . . است و یک سبد تره‌بار که پیاز، سیب‌زمینی، گوجه، صیفی‌جات و میوه‌ را شامل می‌شود که در هفته‌های گذشته هیچ تغییر قیمتی در این محصولات شاهد نبوده‌ایم. همچنین گوشت گوسفندی با توجه به افزایش تقاضا در کشور در اکثر استان‌ها چند درصد افزایش قیمت داشته که البته این روند صعودی با واردات گوشت در حال کنترل است.

گفتنی است هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و با پیش‌بینی افزایش تقاضا برای خرید اقلام مختلف غذایی، بازار با نوسان رو به رشد شده و اغلب کالاها، با افزایش قیمت مواجه می شوند. هر ساله دولت‌ها در آستانه ماه مبارک رمضان تمهیدات ویژه ای برای رفاه حال مردم در دسترسی به کالاهای اساسی فراهم می‌کردند که متاسفانه در سال‌های اخیر نقش حمایتی دولت در مناسبت‌های این چنینی کمرنگ و ضعیف بوده و در بعضی موارد هم بازار به حال خود رها شده است. هر چند انتظار می‌رود در ماه ضیافت الهی جهت کاهش فشار به جامعه، دولت با توجه به تجربه سنوات گذشته کالاهایی که در ماه مبارک رمضان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد در انبار ذخیره و با افزایش تقاضا به بازار عرضه کند تا دست سودجویان از بازار کوتاه شود.

 سودجویان منفعت پرستی که به کمین نشسته‌ تا به هر بهانه‌ای قیمت‌ها را افزایش داده و جیب مردم را خالی کنند.

نظرات بینندگان