کد خبر: ۱۱۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

علم گردانی سنت ماندگار سپیدانی ها در محرم

علم‌گردانی از جمله آیین‌های بسیار قدیمی سپیدان در ماه محرم است که هر ساله ازشب هشتم ماه محرم در شهرستان برگزار می‌ شود.

به گزارش شیرازه،  آئین قدیمی علم گردانی که قدمت بسیار دیرینه دارد ازروز هشتم محرم در شهرستان سپیدان برگزار می شود. هنگام غروب شب هشتم وشب تاسوعای حسینی همه علم هااز حسینیه ها و مساجد بیرون آمده ودر جلوی هیئت های مذهبی به استقبال سایر محلات شهرمیروند و ادای احترام را به جا می آورند.

 در زمانهای بسیار قدیم معمولا از روز هشتم محرم علم گردانی درجلوی هیئات سینه زنی شروع می شدوافراد قوی در زیر این علم ها  ودر جلوی دسته جات عزاداری حرکت می کنند و مردم نذورات خودراخرج علم می کنند.بعداز گذشتن ازخیابانها ومحلات گوناگون علم ها روبروی قبرستان به احترام اموات را به زمین می گذارند و فاتحه خوانی می کنند. در طول مسیر علم گردانی بسیاری از مردم شهرستان خصوصا بانوان برای این مراسم گوسفند قربانی و یا خرماپخش  کرده وخیرات می کنند.

مراسم علم گردانی با قدمتی چندصد ساله برخواسته ازباورهای دینی مردم مومن وعاشق امام حسین (ع) در گوشه وکنار سپیدان هرساله در شب تاسوعای حسینی به یاد علمدار کربلااین سنت قدیمی را انجام میدهند .شاید چند سالی بود که کمی کمرنگ تر شده بود ولی با حضور جوانان ؛مراسم علم گردانی این روزها جلوه ای پررنگ تر پیدا کرده است .

سابقه تاریخی علم گردانی براین اساس بوده که در زمان های قدیم ؛افرادی را که به عزاداری می پرداخته اند را دستگیر میکردند وبرای ترس از تجمع مردم انهایی را علم حمل می کردند را چند شبی بازداشت می کردند تا دوشب بعداز عاشورا واتمام مراسم آنها را آزاد می کردند اما بعد از انقلاب این سنت پررنگ تر شد امروزدر روز تاسوعا وعاشورا علم گردانی در شهرستان از طرف مردم مورد استقبال خوبی قرار می گیرد . با اغاز محرم علم ها را از حسینیه ومساجد خارج می کنند وانها را سرهم می کنند وپارچه های سنوات گذشته طبق ائینی خاص می شویند  وبرای امسال آذین ومعطر می کنند وبا نظارت ریش سفیدان اغلب جوانان ونوجوانان به این کار علاقه ای خاص نشان می دهند . در گذشته استقبال از این مراسم کمتر بود ولی امروزه از جای جای شهرستان برای شرکت در این مراسم روز هشتم محرم  مردم خودرا از سراسراستان به سپیدان می رسانندوجمعیت قابل توجهی در این مراسم هر ساله حضور می یابند.

پایه های علم چوبی است علم ها پوششی پارچه ای دارند و بیشتر به رنگ های سبز و سیاه است و رنگ سفید وروشن نیز در آن دیده می شود، علم سبز بیشتر به علم حضرت ابوالفضل العباس مشهور است و علم سیاه به نام امام حسین (ع) و سایر ائمه می باشد.به بالای علم ها توغ وصل می شود و زیر توغ دستمال های زیادی بسته می شود که اکثر آن ها نذری است و توسط مردم تهیه می شود. دستمال ها به رنگ های گوناگونی است ولی رنگ سبز و سیاه بیش از سایر رنگ هاست.    

اوج این مراسم در روز تاسوعا وعاشورا نمایان می شود ومردم در جلو دسته جات سینه زنی در زیر علم ها قربانی های خود را انجام میدند ونذورات خود را به افرادی که در کنار علم ها هستند می دهند وکودکان خود را در زیر علم وگرادگرد آن طواف می دهند وبیماران برای شفا خود را به این علم ها می رسانند .

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، مارگون ، محرم
نظرات بینندگان