کد خبر: ۱۱۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
رئيس انجمن صنفي كارگران و استادكاران ساختماني شيراز:

150 هزار کارگر ساختمانی فارس از کار بیکار شدند

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه گفت: 90 درصد کارگران ساختمانی فارس بیکارند.

به گزارش شیرازه، سيد محمد فرشيديان  رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حوم اظهارداشت: در فارس 170 هزار كارگر و استادكار ساختماني داراي مهارت هستند كه 90 درصد آن ها يعني بالغ بر 150 هزار كارگر به دليل ركود ساخت و ساز و همچنين حضور اتباع بيگانه از كار بيكار شدهاند.

وي با بيان اين كه پروژههاي ساخت و ساز خصوصي و دولتي در فارس به محل ايجاد اشتغال براي اتباع بيگانه و حتي غيرمجاز تبديل شده است، افزود: متاسفانه كارگران و استادكاران ساختماني فارس، مشاغل خودشان را از دست دادهاند و عمدتاً به دستفروشهاي دورهگرد تبديل شده اند و يا در مزارع به صورت فصلي در حال برداشت ميوه و محصولات زراعي همچون شلتوك هستند و هر روز در يك مزرعه مشغول به كار مي شوند.

فرشيديان با ابراز تاسف از اين وضعيت اظهارداشت: از يك طرف در فارس 170 هزار كارگر ساختماني داراي كارت مهارت هستند و از طرف ديگر 200 هزار تبعه بيگانه در اين استان زندگي ميكنند كه 60-50 درصد آن ها در صنعت ساختماني مشغول به كار هستند. واضح است در اين وضعيت، فضايي براي كار استادكاران و كارگران ساختماني شيراز مهيا نيست.

رئيس انجمن صنفي كارگران و استادكاران ساختماني شيراز و حومه با ابراز تاسف از آن كه كارفرمايان پروژههاي ساخت و ساز در شيراز مايل به استفاده از اتباع بيگانه هستند افزود: متاسفانه اين تفكر جا افتاده كه كارگر بومي فارس و شيراز نميتواند از پس كارهاي ساختماني بر بيايد و حتي آنها را افرادي از زيركار در رو ميدانند؛ در حالي كه اين تفكر كاملاً اشتباه است. مگر تا سال 54 و 55 كه يك كارگر بيگانه در فارس و ايران نبود؛ كارها خوابيده بود و پروژه اي اجرا نميشد؟

فرشيديان با بيان اين كه شوراي شهر، شهرداري و مجريان پروژههاي دولتي ميتوانند براي تغيير اين فرهنگ بسيار موثر باشند، افزود: قرار است با شهرداري و دفتر فني سازمان مديريت و برنامه ريزي توافق نامه اي را به امضا برسانيم تا بر اساس آن پروانه ساخت براي هر پروژه اي كه صادر ميشود ليست استادكاران ساختماني بر اساس نوع و درجه مهارت پيوست آن پروانه شود تا شايد در وضعيت موجود فرجي حاصل شود و اشتغال براي كارگران و استادكاران ساختماني ايراني داراي كارت مهارت ايجاد گردد.

وي گفت: در كشورهاي حوزه خليج فارس كارگر ايراني در اولويت اشتغال قرار دارد و اگر كسي قصد ساخت پروژهاي را داشته باشد به دنبال نيروهاي زبده ايراني است و اگر كارگر ايراني پيدا نكرد به دنبال کارگر هندي، پاكستاني و افغاني ميرود اما در كشور و استان خودمان بدترين اجحاف در حق كارگر ايراني شده و آنها را براي تامين معيشت دچار مشكل جدي كرده است.

رئيس انجمن صنفي كارگران و استادكاران ساختماني شيراز و حومه تصريح كرد: از آن جا كه كارگر بيگانه همه زندگياش در پروژههاي ساخت و ساز است و خورد و خوراك و خوابش در سر پروژه است؛ كارفرما احساس ميكند نيروي كار بيگانه تحت امرش است اين در حالي است كه همين امر گاهاً فاجعه به بار آورده و مشكلات اجتماعي به دنبال دارد.

فرشيديان با بيان اين كه اجراي طرح ساماندهي كارگران و استادكاران ساختماني تا حد زيادي ميتوانست از اين بحران بكاهد افزود: قرار بود 8 جايگاه ساماندهي فعالين مجاز اين صنف در شيراز ساخته شود كه متاسفانه فقط يك جايگاه ساخته شد شايد اگر همه جايگاهها احداث ميشد امكان معرفي كارگران و استادكاران ساختماني ايراني بيش از پيش مهيا مي گرديد اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاده است.

رئيس انجمن صنفي كارگران و استادكاران ساختماني شيراز و حومه اظهارداشت: وضعيت شغلي فعالين ايراني اين صنف به حدي در فارس بغرنج شده كه آنها حتي توان پرداخت حق بيمه خود و خانوادهشان كه ماهيانه كمتر از 100هزار تومان است را نيز ندارند.وي از مسئولان فارس و به خصوص استاندار استان و همچنين شوراي شهر و شهرداري شيراز درخواست كرد تا وضعيت موجود بدتر از اين نشده فكري به حال فعالان این صنف كنند.

منبع:خبرجنوب

نظرات بینندگان