کد خبر: ۱۱۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

نگین زاگرس؛ محروم از پایانه مسافربری

متاسفانه مشکل نداشتن ترمینال مناسب در سپیدان که یکی از قطب های گردشگری جنوب کشور به حساب می اید سالها است که ادامه دارد و همچون یک مساله لاینحل گریبان شهروندان بویژه مسافران وگردشگرن را می‌فشارد.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی جنوب کشور محسوب می شود و سهم عمده ای در جابجایی مسافر و بار در کشور دارد.

توسعه زیرساخت های شهرستان سپیدان در دهه های گذشته آنچنان که باید تحقق نیافته که در این میان پایانه برون شهری اردکان تاکنون ساماندهی نشده و شرکت های مسافربری عملا در وسط شهر فعالیت می کنند.

شرکت هایی که درخیابان شهر علاوه بر آلودگی های صوتی و اجتماعی، موجب ترافیک شدید در این مسیر به عنوان یکی از خیابان های اصلی اردکان شده اند.

علاوه بر نارضایتی ساکنان این خیابان، نبود پایانه مسافربری موجب گلایه مندی مسافران اردکان شده، مسافران سرگردان که به دلیل نبود پایانه مسافربری همچنان ناراضی هستند.

این در حالی است که سپیدان یک شهرستان چهار فصل و دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار محسوب شده و در چند سال اخیر تلاش های بسیاری برای تبدیل آن از معبر به مقصد گردشگری انجام شده است.

مسئولان شهرستان بارهای بار در نشست های مختلف تاکید داشته برای تبدیل سپیدان به قطب گردشگری باید زیرساخت های لازم فراهم شود که به طور قطع یکی از مهمترین آن، زیرساخت های حمل و نقل است.

بیش ازدو دهه گذشته پایانه مسافربری اردکان با مشارکت بخش خصوصی واقع در انتهای خیابان ترمینال کارجابجایی مسافران وگردشگران را با مینی بوس انجام میدداد که دیگر در شهر خبری از مینی بوس برای جابجایی مسافران خبری نیست .

اردکان به عنوان مرکز شهرستان سپیدان، یک ترمینال مسافربری ندارد که این مهم علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مسافران، زیبنده شهرستان چهارفصل وگردشگرپذیرسپیدان نیست.

به هر حال اردکان به عنوان مرکز شهرستان بدون پایانه کشور همچنان برای توسعه و پیشرفت تلاش می کند که در این مسیر وجود پایانه مسافربری به عنوان یکی از نمادهای توسعه خواسته مردم ومسافران است.ترمینال مسافربری بین شهری و درون استانی حلقه مفقود حمل و نقل شهراردکان است که معضلات آن گریبان گیر مسافران و فعالان عرصه حمل و نقل مسافر شده است.

جابه جایی مسافر بر خلاف آنچه آسان بیان شد به آسانی انجام نمی شود و مسافران و رانندگان به راحتی در این مسیر نیستند بلکه مشکلات عمده و اساسی در این مسیر وجود دارد که یک تدبیر آسان و ساده پاسخگوی کل نیاز حمل و نقل مسافر است تا اینکه آسایش رانندگان و مسافران به همراه باشد.

تخریب چهره شهر، ایجاد معضلات آلودگی صوتی برای مردم، نبود محل پارک برای خودروهای عادی، نبود محلی مناسب برای استراحت رانندگان و عدم ارائه خدمات بهداشتی به مسافران از معضلات عدم وجود ترمینال مسافربری در شهرستان سپیدان وشهر اردکان است.

عدم وجود ترمینال مناسب در مرکز شهرستان سپیدان یعنی شهر اردکان آوارگی ناوگان حمل و نقل مسافر و همچنین مسافران را به همراه دارد که مسافران در مقاطع مختلف زمانی شاهد تغییر جایگاه ناوگان مسافربری هستند و بعضا مشکلاتی این جابه جایی های برای مسافران ایجاد می کند.

شهرستان سپیدان به دلیل وجود مراکز آموزش عالی و همچنین مناطق گردشگری بسیار زیبا و بکر،  یکی از پر ترددترین شهرستانهای استان فارس است.

 از دید مسافران می توان گفت پایانه مسافربری هر شهر نشان دهنده نوع مدیریت اجرایی در آن شهر است. پایانه های مسافربری در شهراز امکانات کافی جهت رفاه مسافران و حتی رانندگان برخوردار بوده و تا حدودی مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکتهای مسافربری و رانندگان در پایانه های مسافربری بدرستی انجام  می شود.

 جمعی از شهروندان از نداشتن ترمینال مسافربری برای ارائه خدمات حمل و نقلی به مسافران و پیگیر نبودن مسئولان برای احداث ترمینال گلایه مند هستند.
 

یکی از شهروندان سپیدانی در این باره می‌گوید: ترمینال به عنوان یکی از فضاهای مورد نیاز برای خدمات رسانی مطلوب به مسافران در شهرمان مورد نیاز است.یکی از مسافرانی که فرزند خود را در بغل دارد، می گوید: من هر روز مجبور به مسافرت هستم،سایبانی و مکانی برای نشستن نیست، تصور کنید زنان و کودکان در روزهای سرد زمستان و در فصل گرم تابستان چه می کشند؟

به گفته برخی دیگر از مسافران، متاسفانه مشکل نداشتن ترمینال مناسب سالها است که ادامه دارد و همچون یک مساله لاینحل گریبان شهروندان بویژه مسافران را می‌فشارد.

مسافری که اهل شهرستان سپیدان هم نبود، گفت: شهرستان سپیدان یکی از شهرستانهای با قدمت تاریخی و قدیمی به شمار می آید که تاکنون بسیاری از بسترهای لازم برای یک شهرستان در آن فراهم شده است ولی در بسیاری از موارد همچون نداشتن ترمینال مسافربری همچنان با کمبودهایی دست به گریبان است.

گفتنی است در شهرستان سپیدان مکانی به عنوان ترمینال در نظر گرفته شد اما پس از مدت کوتاهی این مکان به علت نامعلومی تغییر کاربری داد وترمینال جدید فاصله زیاد با مرکز شهر و نبود تاکسی برای حمل و نقل مسافران به آن محل، بلا استفاده ماند و تاکسی ها مجدداً به داخل شهر آمدند.

جمعی از شهروندان اظهار کردند: نداشتن پایانه یکی از معضلات شهرستان است که در تعطیلات و برای تردد به مرکز استان با مشکل در دسترس نبودن وسایل نقلیه عمومی مینی بوس مواجه هستیم.
اما مطالبه اصلی شهروندان ایجاد پایانه ای در خورمردم ،مسافران وگردشگران برای مسافرت‌های برون شهری است

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، گردشگری ، فارس
نظرات بینندگان