کد خبر: ۱۱۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

سریال ادامه‌دار کمبود و شوری آب در روستاهای استان فارس

کیفیت نامناسب و EC بالای آب در شهرستان فراشبند سبب شده که برخی از نقاط و روستاهای آن با مشکل آب شرب روبه‌رو باشند.
به گزارش شیرازه، نزدیک 10 سال است که استان فارس دچار تنش آبی شده و به گفته مسئولان اگر 4 استان نخست دارای تنش در کشور را در نظر بگیریم استان فارس یکی از آن 4 استان محسوب می‌شود. در حال حاضر 19 شهر استان در مرز بحران  قرار گرفته و علاوه بر کمبود آب به لحاظ کیفیت آب نیز دچار مشکل هستند. 

ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری آبفای استان فارس فراشبند را از شهرهای دارای تنش اعلام کرد که با وجود اقداماتی که انجام شده اما مشکل آب آن به طور کامل حل نشده است.

وی تملک چشمه را راهی می‌داند که می‌تواند مشکل آب این شهرستان را به طور کامل برطرف کند که دولت باید اعتباری را برای این امر در نظر بگیرد. علاوه بر کمبود، کیفیت آب این شهرستان نیز مناسب نیست و EC بالای آب سبب شده که برخی از نقاط و روستاهای آن با مشکل آب شرب روبه‌رو باشند. 

قنات باغ و آبی که شور است 

روستای قنات باغ یکی از روستاهای این شهرستان است که آب شور آن سبب شده مردم برای تامین آب شرب به دستگاه‌های آب شیرین‌کن روی آوردند. حمزه عارفی، دهیار روستا معتقد است که آب روستا هر سال نسبت به سال گذشته شوری بیشتری پیدا کرده به گونه‌ای که امروز قابل شرب نیست. 

به گفته وی آب بی‌کیفیت سبب شده که اغلب مردم آب شیرین‌کن نصب کنند اما باز هم کیفیت آب مطلوب نیست با این حال مردم مجبور به نوشیدن همان آب هستند. عارفی  از مشکلات بهداشتی اهالی روستا نیز به دلیل استفاده از آب با کیفیت نامناسب سخن می‌گوید که منجر به بیماری‌های پوستی می‌شود. 

دهیار قنات باغ از جمعیت 500 نفری این روستا سخن می‌گوید که در تابستان‌ها علاوه بر آب بی‌کیفیت با کمبود آب نیز روبه‌رو هستند. 

سیدمحمودرضا علوی‌نژاد، رئیس آبفای روستایی فراشبند درباره کیفیت نامناسب آب منطقه با روستائیان هم عقیده است و اذعان می‌کند که نه تنها روستای قنات باغ بلکه این مشکل در کل شهرستان و همه روستاهای فراشبند وجود دارد.

به گفته وی در حال حاضر 45 روستای شهرستان فراشبند تحت پوشش آبفای روستایی است که 4 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و آب مابقی روستاها از طریق چاه تامین می‌شود. 

نصب آب شیرین‌کن با فناوری نانو 

علوی‌نژاد راهکار بی‌کیفیت بودن آب روستاهای فراشبند را نصب آب شیرین‌کن می‌داند و معتقد است که نصب آب شیرین‌کن‌های روستایی نیاز به اعتبار دارد و ورود بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. وی از نصب آب شیرین‌کنی با فناوری نانو خبر می‌دهد که در مقایسه با آب شیرین‌کن‌های معمولی بازدهی بیشتری دارد. 

رئیس آبفای روستایی فراشبند از نصب این آب شیرین‌کن در یک ماه آینده در روستای قنات باغ این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورتی که بازدهی در عمل نیز مناسب باشد برای دیگر روستاها و مناطق فراشبند نیز استفاده می‌شود. 

آنگونه که علوی‌نژاد می‌گوید از آب شیرین‌کن‌های معمولی از 100 لیتر آب تنها 60 لیتر تصفیه شده می‌توان بهره‌برداری کرد در صورتی که با نصب آب شیرین‌کن با فناوری نانو از 100 لیتر آب 95 لیتر تصفیه شده به دست می‌آید. 

رئیس آبفای روستایی فراشبند فرسودگی شبکه آب روستایی را علت دیگری برای مشکلات کمبود آب در روستاهای فراشبند می‌داند که براساس صحبت‌های وی این فرسودگی سبب هدررفت 60 درصدی آب می‌شود که با اجرای برنامه رفع فرسودگی که امسال انجام می‌شود 50 درصد میزان هدررفت کاهش می‌یابد. 

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان