کد خبر: ۱۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶

از مهارت تا اشتغال/تحقق کارآفرینی بامهارت‌آموزی منطبق بر بازار کار

راه‌حل علل اصلی ناکامی در پیدا کردن شغل مناسب، پژوهش و بررسی پیش از مهارت‌آموزی است که سازمان فنی و حرفه‌ای به آن نگاه ویژه دارد.
به گزارش شیرازه، بیکاری معضل بسیاری از جوانان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مختلف است. یکی از علل اصلی ناکامی در پیدا کردن شغل مناسب، گرایش به رشته‌هایی است که در بازار کار اشباع هستند و به‌نوعی نیروی کار مازاد را طلب نمی‌کنند. راه‌حل رفع این مشکل، پژوهش و بررسی پیش از مهارت‌آموزی است که سازمان فنی و حرفه‌ای فارس به آن نگاه ویژه دارد.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی در جامعه می‌گوید: زمانی افراد آموزش‌دیده در مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند جذب بازار کار شوند که آموزش بر نیاز جامعه منطبق باشد.

حشمت کوشکی می‌افزاید: 52 مرکز در بخش دولتی و بیش از812 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در فارس فعالیت می‌کنند و بخش خصوصی استان در حوزه آموزش‌های مهارتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی معتقد است: ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل، بخش قابل‌توجهی از تعهدات آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای به ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان اختصاص داده می‌شود.

این مقام مسوول اضافه می‌کند: برای تعامل سازمان فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌های استان، 2 مرکز در دانشگاه‌های فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز و دانشگاه پیام‌نور استهبان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با تأکید بر نیازهای بازار کار در آینده می‌گوید: برای اینکه مهارت‌های ارائه‌شده با نیاز بازار کار منطبق باشد، باید آینده‌پژوهی را در اولویت کار قرارداد.

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس، اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس، تعامل با  مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری را موردتوجه قرار داده است تا در حوزه‌های آموزشی قدم‌های مطلوبی برداشته شود.

آموزش در خدمت صنعت ساختمان

کوشکی با ابراز رضایت از انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی، میان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با سازمان نظام کاردانی ساختمان استان می‌گوید: این تفاهم‌نامه باهدف استفاده از ظرفیت‌های مشترک 2 مجموعه برای ارتقاء مهارت شاغلین، پیمانکاران و نیروهای کار منعقدشده است.

وی اعلام می‌کند: به‌این‌ترتیب زمینه مطلوبی در بخش‌های آموزشی و مهارتی ایجاد و از توانمندی‌های پژوهشی طرفین نیز استفاده بهینه می‌شود.

کوشکی اضافه می‌کند: تدوین استانداردهای آموزش مهارتی موردنیاز و سازمان‌دهی آموزش‌های مهارتی موردنیاز مطابق با استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز با انعقاد این تفاهم‌نامه به انجام می‌رسد.

بازار پرکار

یک جوان 22 ساله که تحصیلات دانشگاهی را نیز به پایان رسانده، می‌گوید: در جامعه نتوانستم کاری مطابق با رشته تحصیلی خود پیدا کنم و باراهنمایی یکی از دوستان در دوره احجام چوبی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ثبت‌نام کردم.

اکبر رضوانی ادامه می‌دهد: در مدت کوتاهی در کارگاه این اداره توانستم در این رشته، مهارت مطلوبی کسب کنم و با شرکت در آزمون کتبی و عملی، کارت مهارت دریافت کنم.

وی با اشاره به نیاز به سرمایه برای راه‌اندازی مشاغل بیان می‌کند: برای پیشرفت بهتر در کار البته وجود سرمایه مهم است اما با داشتن این مهارت اکنون وارد صنعت ساختمان شده و بیکار نمانده‌ام.

رضوانی به جوانان توصیه می‌کند: کسب مهارت‌های فنی همواره درآمدزا است و چه‌بهتر که به دنبال مهارت‌هایی برویم که موردنیاز بازار کار باشد.

وی می‌افزاید: البته کسب مهارت در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات که همگام با پیشرفت کنونی جامعه است نیز می‌تواند در خوداشتغالی و ورود به بازار کار الکترونیک مؤثر واقع شود.

رضوانی اضافه می‌کند: در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای، آموزش‌ها به‌صورت رایگان ارائه می‌شود که شانس جوانان را برای مهارت‌آموزی در موقعیت‌های مختلف چند برابر کرده است.


منبع: فارس

برچسب ها: مهارت ، اشتغال ، شغل مناسب
نظرات بینندگان