کد خبر: ۱۱۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۶

۱۰ جنجال ترامپ در سال ۲۰۱۷

یک وبگاه آمریکایی به بررسی ۱۰ رویداد جنجالی در ارتباط با رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ پرداخته است.
به گزارش شیرازه، وبگاه هیل به مناسبت آغاز سال نو میلادی ده اقدام جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2017 را فهرست کرده است. 

البته فهرست واقعی اقدامات و اظهارات جنجالی ترامپ به مراتب بیشتر از این فهرست است اما وبگاه هیل به ذکر این 10 مورد بسنده کرده است: 

1- اخراج جیمز کومی

ترامپ هشت ماه پیش در اقدامی غیرمنتظره جیمز کومی را از  از ریاست اداره فدرال تحقیقات آمریکا برکنار کرده است. کومی چندی قبل در اظهاراتی که خشم رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه داشت، تائید کرد که تحقیقاتی در مورد ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه در جریان است.

این اقدام ترامپ باعث شد رابرت مولر به عنوان دادستان ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا انتخاب شود. انتظار می‌رود سال 2018 مسائل پیرامون تحقیقات مولر همچنان ادامه داشته باشد. 

2- دفاع از نژادپرستان سفیدپوست

دفاع ترامپ از گروه‌های طرفدار برتری نژادی سفیدپوستان بر اخبار پیرامون ترامپ در سراسر ماه آگوست سایه افکند. در تجمعی که ماه آگوست با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. در این درگیریها 3 نفر کشته و 35 نفر نیز مجروح شدند.

ترامپ که از سوی منتقدانش با داشتن افکار نژادپرستانه متهم است، در بیانیه خود خود از محکوم کردن صریح اقدامات گروه‌های نژادپرست خودداری کرد و گفت خشونت از سوی همه طرف‌ها را محکوم می‌کند. او تازه بعد از دو روز، تحت فشار رسانه‌ها با صدور بیانیه تازه‌ای صراحتا از گروه‌هایی چون «کو کلاس کلان»، نئونازی‌ها و سفیدبرتر پندارها اعلام برائت کرد.

این اظهارات ترامپ واکنش‌های تند منتقدان را به همراه داشت. 

3- فرمان منع مسافرت 

ترامپ در حالی که تنها یک هفته از ورودش به کاخ سفید می‌گذشت با امضای یک فرمان اجرایی اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران را از ورود به خاک آمریکا منع کرد. 

نسخه اول این فرمان پس از ایجاد هرج و مرج و جنجال در فرودگاه‌ها با رأی یک قاضی فدرال متوقف شد. ترامپ بعداً چندین بار این فرمان را اصلاح کرد. 

4- فحاشی به ورزشکاران

ترامپ در ماه سپتامبر به شماری از ورزشکاران لیگ فوتبال آمریکایی که هنگام پخش سرود ملی قیام نکردند، فحاشی کرد. 

این ورزشکاران در اعتراض به رفتارها و تصمیم‌های ترامپ هنگام پخش سرود ملی آمریکا زانو زدند. ترامپ مدتی بعد با لحنی توهین‌آمیز خطاب به آنها گفت: «وقتی کسی به پرچم کشور ما احترام نمی‌گذارد، باید گفت آن حرام‌زاده بلافاصله از زمین بیرون آورده شود. آنها باید اخراج می‌شدند.»

5- تنش‌های لفظی با رهبر کره شمالی

رفتارهای تکانشی و غیرقابل کنترل ترامپ به صحنه بین‌المللی هم کشیده شد. ترامپ در یک سخنرانی در سازمان ملل از لفظ «مرد موشکی» برای اشاره به رهبر کره شمالی اشاره کرد. 

ترامپ در همان سخنرانی گفت که ایالات متحده قادر است به کلی کره شمالی را نابود کند. 

6- جنجال بر سر تسلیت

ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی نشان داده بود که در صورتی که با انتقاد مواجه شود، ابایی از درگیر شدن با خویشاوندان سربازان آمریکایی که در درگیری کشته شده‌اند ندارد. 

یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا فاش کرد که شاهد گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با همسر یکی از سربازان آمریکایی بوده که در نیجر کشته شده است. 

به گفته این نماینده کنگره ترامپ به همسر این سرباز گفت: «او می‌دانست برای چه (در ارتش آمریکا) نام‌نویسی کرده ولی بهرحال وقتی این اتفاق افتاد باعث ناراحتی می‌شود.»

نماینده کنگره آمریکا گفت که این طرز سخن گفتن شایسته رئیس‌جمهور نیست و امیدوار است که ترامپ در گفت‌وگو با خانواده دیگر سربازان کشته شده آمریکایی از این ادبیات استفاده نکند. 

7- کیفرخواست‌ها

اواخر ماه اکتبر تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا سرانجام برای ترامپ دردسرساز شد و به صدور کیفرخواست علیه پائول مانافورت، رئیس ستاد تبلیغاتی او در زمان رقابت‌های انتخاباتی و ریچارد گیتس دستیار او منجر شد. 

8- اتهامات جنسی و واکنش‌ به آن

بعد از افشاگری چند زن درباره اینکه توسط ترامپ مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند «کریستن گیلیبرند»، نماینده سنا از ترامپ خواست از سمتش کناره‌گیری کند. 

ترامپ در توئیتر به شدت از او انتقاد کرد و نوشت که او همین چند وقت پیش همراه با شومر از او کمک‌های مالی برای تبلیغات انتخاباتی «گدایی می‌کرده‌اند» و حاضر بوده‌اند برای دریافت آن «هر کاری انجام دهند.»

9- شان اسپایسر و جمعیت مراسم تحلیف

در حالی که جمعیت حاضران در مراسم تحلیف ترامپ از رئیس‌جمهور قبلی، اوباما کمتر بود ترامپ و شان اسپایسر، سخنگوی قبلی کاخ سفید اصرار زیادی برای ثابت کردن خلاف این ماجرا داشتند. 

شان اسپایسر در چندین کنفرانس خبری از رسانه‌ها بابت عدم پوشش صحیح این مراسم انتقاد کرد.  

10 اخراج اسکراموچی

ترامپ، روز 21 جولای آنتونی اسکراموچی را به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید منصوب کرد اما تنها ده روز بعد او را از این سمت برکنار کرد.

نظرات بینندگان