کد خبر: ۱۱۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۶

سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ فرصتی برای تنفس هوای پاک/ این بار کارکنان اداره کل تامین اجتماعی فارس پا به رکاب شدند

پویش مردمی سه شنبه‌های بدون خودرو جهت توسعه حمل‌ونقل پاک و ترویج گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری از دو سال قبل آغاز شده است.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ فرصتی برای تنفس هوای پاک/ این بار کارکنان اداره کل تامین اجتماعی فارس پا به رکاب شدند

به گزارش شیرازه، کارکنان اداره کل تامین اجتماعی فارس ساعت 7صبح روز سه شنبه 12 دی ماه با همکاری معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز، هیات دوچرخه سواری و پلیس راهنمایی و رانندگی مسیر خیابان ستارخان، میدان سنگی و بالعکس را سوار بر دوچرخه رکاب زدند .

نباتی، مدیر کل تامین اجتماعی فارس در پایان این برنامه خطاب به کارکنان تامین اجتماعی گفت: ایجاد و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل عمومی علاوه بر ارتقاء سلامت جسمی و روانی افراد، نقش موثری در کاهش آلاینده های محیط زیستی خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد که کارکنان همه سازمان ها بتوانند با گرایش به ورزش هایی همچون دوچرخه سواری از بروز برخی امراض و آسیب های کم تحرکی جلوگیری کنند.

رئیس هیات ورزش های همگانی شهرستان شیراز نیز ضمن قدردانی از تلاش های شمس، بنیان‌گذار سه شنبه های بدون خودرو گفت: این برنامه نمادی برای یادآوری و ترویج فرهنگ ورزش های همگانی از قبیل دوچرخه سواری است .

پاک فطرت از مسئولین خواست تا با ترویج فرهنگ ورزش، زمینه های ترغیب کارکنان خود را نیز به ورزش دوچرخه سواری فراهم آورند.

بنابراین گزارش، پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی ۳۱ دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.

برنامه راهبردی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط کوروش بختیاری، یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت. در بهمن ماه ۱۳۹۴، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئین‌نامه‌، دستورالعمل‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخه‌سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد. پس از بررسی‌های لازم، موارد مذکور به تأیید دکتر رضا شجیع، رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، رسید و از فروردین ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت رسمی در این وزارتخانه آغاز کرد.

در شیراز نیز تا کنون در مناطق مختلفی از شهر مردم و کارکنان ادارات مختلف مسیری را با دوچرخه رکاب‌زنی کرده‌اند. اینگونه اقدامات گرچه برای ترویج و تشویق استفاده از دوچرخه مناسب است اما به نظر می‌رسد کمی از اهداف طرح سه‌شنبه‌های بدون‌خودرو دور باشد. به هرحال امیدواریم سه‌شنبه‌ها به جای انبوه ماشین‌ها و رانندگانی که ترافیک موجب شده اخم آنان درهم کشیده شود، دوچرخه‌سوارانی را در خیابان‌ها ببینیم که در هوایی سالم و با لبی خندان و انرژی مضاعف به کارهای روزمره خویش بپردازند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان