کد خبر: ۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

رادان: طرح برخورد با بدپوششي از 25 خرداد تشديد مي‌شود

جانشين فرماندهي نيروي انتظامي با حضور در برنامه صبحگاهي شبكه يك سيما به سؤالات مردم در خصوص طرح امنيت اخلاقي پاسخ داد

به نقل از پايگاه اطلاع رساني پليس، طرح امنيت اخلاقي از جمله طرح هايي است كه نيروي انتظامي با توجه به مطالبات مردمي و قانوني بودنش با آن برخورد مي كند. اين طرح كه در 25 خرداد در تهران و دو استان شمالي كشور تشديد خواهد شد. موضوع بدپوششي، از مصاديق اين طرح به شمار مي آيد. كه حاشيه اي فراواني را به دنبال داشته است. سردار رادان جانشين فرمانده ناجا اين قول مساعد را به مردم مي دهد كه مأموران ادب، احترام و تكريم را در زمان اجراي مأموريت به جاي آورند.

جزئيات اين طرح در گفتگو با سردار رادان طرح شده است كه در ادامه مي خوانيم:

1-با توجه به اينكه 25 خرداد طرح امنيت اخلاقي تشديد خواهد شد لطفاً توضيح دهيد تشديد اين طرح با چه مصداقي است و چه عواملي بسترساز تشديد اين طرح شده است؟

* يكي از مصاديق طرح امنيت اخلاقي موضوع بدپوششي است. براساس نظرسنجي كه نيروي انتظامي با كمك سازمانهاي ديگر انجام داده كه نگراني هايي در بين مردم و مسولان در حوزه بدپوششي به وجود آمده و براساس مطالبات مردمي و براساس قانون، نيروي انتظامي موظف به اجراي قانون و برخورد با اين پديده است.

2-شاخص هاي بدپوششي چيست؟ پليس با چه پوشش هايي برخورد مي كند؟ اين پديده باعث ايجاد چه مشكلاتي در جامعه شده است؟

*‌ شاخص و ملاك‌هاي بدپوششي همان شاخصه هاي قبل است و پليس به خانم هايي كه از مانتوهاي كوتاه و آستين كوتاه يا مانتوهاي تنگ، شلوارهاي كوتاه استفاده مي كنند يا اين كه از هر دو طرف روسري موهايشان پيدا باشد بدپوششي اطلاق مي كند. موضوع بدپوششي منوط به يك نفر نيست بلكه به عنوان يك پديده اجتماعي در جامعه ظاهر شده است و ما بايد به دنبال حل اين پديده باشيم. بدپوشش تنها در اين نيست كه شخصي پوششي نامناسب در منظر مردم داشته باشد. بلكه متأسفانه نگراني و اتفاقات ديگري از قبيل مزاحمت ها و آزار و اذيت ها در كنار آن رخ مي دهد به نحوي كه جامعه به نوعي دستخوش رنج و اذيت از اين نوع وضع ظاهر مي شود.

3-در برخوردها و اظهارنظرهايي كه از سوي افراد بدپوشش صورت گرفته اين سوال مطرح شده كه چرا توليد كنندگان و توزيع كنندگان اقدام به توليد و توزيع اين لباس ها مي كنند و در اختيار مصرف كننده مي گذارند و از توليد كنندگان و توزيع كنندگان هم اين پاسخ داده شد كه براساس خواست و مطالبه مردم اقدام به توليد و توزيع مي كنند؟ آيا در اين خصوص اقداماتي صورت گرفته است؟

*بدپوششي تنها مربوط به مصرف كنندگان نيست به طوري كه مراكز توليد و توزيعي هم در اين خصوص شناسايي شده اند و همين طور به واحدهايي كه به صورت زيرزميني اقدام به عرضه مي كنند تذكر كتبي و اخطار داده شده است. تا 25 خرداد ماه اصلاحات موردنظر را داشته باشند و به كسب و كار خود ادامه دهند در غير اين صورت از طريق پليس اماكن برابر قانون صنفي با آنها برخورد مي شود.

4-نوع برخوردهاي انتظامي با افراد بدپوشش به چه نحوي است؟ آيا مأموران آموزش هاي لازم را در اين خصوص ديده اند؟

* ما در اجراي اين طرح نيروهاي پليس زن را انتخاب و سعي كرديم كه از بهترين ها باشند اين افراد در دوره هايي با حضور فرماندهان انتظامي و كارشناسان آموزش هاي لازم را ديده اند و همين طور شاخص هاي بدپوششي براي مأمور مشخص شده تا در برخورد با اين مظاهر سليقه اي رفتار نكند. برخوردهاي انتظامي به اين طريق است كه در مرحله اول افراد مورد تذكر واقع مي شوند و اگر در محل اقدام به رفع اشكال ظاهر كرده اند كه هيچ، و اگر نشد دستگير و به مراكز پليس امنيت اخلاقي منتقل مي شوند و توسط مشاور خانم مشاوره صورت مي گيرد سپس از خانواده اين افراد دعوت مي شود تا با تهيه لباس مناسب به مراكز مراجعه كنند و پس از اخذ تعهد انتظامي از اين مراكز خارج شوند. در اين صورت سابقه انتظامي ايجاد مي شود ولي اين سابقه به منزله سوء سابقه افراد نخواهد بود و پرونده قضايي هم در اين خصوص تشكيل نمي‌شود. چرا كه عده‌اي به صورت ناآگاهانه و بدون عناد خاص اين نوع پوشش را داشته‌اند و اگر مجدداً دستگير شدند پرونده قضايي در مورد آنها تشكيل خواهد شد و به مقامات قضايي تحويل داده مي شوند و اينان جزء گروه عفاف ستيزان هستند.

چرا اين طرح از 25 خرداد آغاز مي شود و آيا اين طرح تاكنون در حال اجرا نبوده و تعطيل شده بود؟

* نيروي انتظامي اين طرح را فراموش نكرده بلكه تا قبل از فرا رسيدن فصل گرما وضعيت جامعه مناسب بوده و گشت ها كم و برخوردها نيز كم بوده است تا اينكه با گرم شدن هوا، دغدغه مردم و مسولين در خصوص بدپوششي بالا رفت و اين تصميم حاصل شد. تا 25 خرداد فرصتي براي اصلاح وضعيت ظاهري افراد در نظر گرفته شده است و از اين تاريخ به بعد بر تعداد گشت‌ها و برخوردها نيز افزوده مي شود. اميدواريم با كمك و ياري اصحاب رسانه نيز بتوانيم در اين زمينه به اين افراد اطلاع رساني كنيم كه انشاءا... در اين خصوص برخوردها كم شود.

6-چرا اين طرح در دو استان مازندران و گيلان مورد توجه قرار گرفته و چه زماني در استان هاي ديگر هم به اجرا درخواهد آمد؟

* با توجه به فصل سفر به واسطه تعطيلات تابستاني نگراني ها و گلايه هاي مردم اين دو ا ستان در خصوص اينكه عده كمي آن جا را به عنوان حياط خلوتي براي عمل ناهنجاريها و غيرقانوني احساس مي كنند كه با اين وجود طرح هاي انتظامي در اين دو استان با جديت انجام مي شود و به فاصله 10 روز در استان هاي ديگر نيز اجرا مي شود.

7-آيا سازمانها و دستگاه هاي ديگر نيز در اجراي طرح حجاب و عفاف نقشي را ايفاء كرده اند؟

* سازمانهايي كه در كارهاي اجرايي حجاب و عفاف حس مسوليت داشته نمره قبولي نگرفتند ولي سه سازماني كه وظايف را به خوبي انجام مي دهند دستگاه قضايي ، نيروي انتظامي و اصحاب رسانه هستند كه به واسطه اطلاع رســاني خــوبي كه انجام مي دهنــد بـاعث كم شدن حجم برخوردها مي شوند.

8-مصاديق ديگر طرح امنيت اجتماعي چيست؟ چه مواردي در اولويت هستند؟

طرح برخورد با بدپوششي، اراذل و اوباش و موادفروشان خرد و معتادان و جمع آوري ماهواره از مصاديق اين طرح هستند. البته اين طرحها در حال اجرا هستند و اين طور نيست كه چون از طريق رسانه منعكس نمي شود به اين معني باشد كه اجرا نمي شوند. ولي در خصوص بدپوششي، چون در آستانه فصل گرما وضعيت نامناسب مي شود اجراي اين طرح نيز تشديد مي شود.

9- طرح برخورد با اراذل و اوباش و مزاحم نواميس مردم اجرا شده آن طور كه شاهديم باعث رضايت مردم نيز شده است ولي در حادثه اي كه براي يك روحاني در دفاع از دو دختر افتاده و ازسوي اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند اين سوال مطرح مي شود كه آيا اجراي اين طرح آن قدر كمرنگ شده كه اين اراذل و اوباش در منظر عام اقدام به مزاحمت براي نواميس مردم كنند و شهروندي را هم در دفاع از ناموس مردم مورد ضرب و شتم قرار دهند و متواري شوند؟

* در ابتدا عرض ارادات و تشكر مجموعه پليس را به اين برادر بزرگوار كه نسبت به يك مشكل و ناهنجاري در جامعه بي تفاوت نيست و به آن عكس العمل نشان مي دهد را دارم. از نظر بنده ايشان جانباز امر به معروف و نهي از منكر هستند كه بايستي به شأن جانبازي با ايشان رفتار كرد. جامعه اي جامعه پويا است كه مردم آن نسبت به حوادث و زشتيها عكس العمل نشان دهند و بي تفاوت نباشند. گاهي اوقات جري شدن يك سري از افراد به خاطر بي تفاوتي هاست. در بحث اراذل و اوباش، همچنان با اين معضل برخورد مي شود.

در ضمن اين دو خانم هم كه در بازداشت به سر مي برند از افراد بدپوشش بوده اند و با آن دو براساس دوستي هاي قبلي كه داشته اند بر سر موضوعي اختلاف پيدا مي كنند و اين برادر عزيز از گذشته آنها خبر نداشته و با شنيدن فرياد آنها اين عكس العمل را نشان مي دهد.

10-يكي از مقامات و فرماندهان ارشد ناجا به عدد و آمار اعلام داشته كه در تهران 100 زن خياباني وجود دارد اگر اين آمار صحت داشته باشد، پليس به راحتي مي تواند اقدام به دستگيري آنها كند اين موضوع عامل بسياري از اظهارنظرها و انتقادات شده است. نظر ناجا در اين مورد چيست؟

* اساساً اين فرمانده اين مصاحبه را نداشته و اين عدد را به زبان نياورده و اين عدد نيز نادرست است و ما كاملاً تكذيب مي كنيم. يكي از مصاديق طرح امنيت اخلاقي موضوع زنان خياباني است كه با موضوع بدپوششي كاملاً متفاوت است و اين درست نيست كه بدپوشش ، زنان خياباني هستند اين نكته كاملاً جداست. زنان خياباني عددشان مشخص است و آمار پنهاني هم دارند كه آن را در نظر نمي گيريم، جمع آوري آمار مشخص در 48 ساعت انجام مي شود و ا عتقاد ما بر اين است كه اين تعداد افراد جزء گروه آسيب پذير جامعه هستند بعضي از آنها به واسطه جنسي و به واسطه ديگري وارد اين موضوع مي شوند ما اصلاً قصد تأييد اين كار را نداريم اما بايد در جامعه اسلامي مراكزي باشد كه اين افراد را تحت كفالت قرار دهند و اصلاح و كارآفريني ايجاد كنند تا اين افراد بهانه اي نداشته باشند.

البته برخورد با زنان خياباني و دستگير و تحويل مقامات قضايي همچنان وجود دارد و به آن رسيدگي مي شود.

11-نيروي انتظامي علاوه بر برخورد با وضعيت بدپوششي و اراذل و اوباش اقدام به جمع آوري ماهواره نيز مي كند كه آيا اين همچنان بر شدت خود باقي است؟ و اولويت آن در چيست؟

* جمع آوري ماهواره همچنان ادامه دارد. استفاده از ماهواره قانوني نيست و اگر روزي مجلس استفاده از ماهواره را قانوني اعلام كرد ما به عنوان مأمور قانون با چيزي كه آزاد است برخورد نمي كنيم. و تابع قانونيم و اولويت ما در بحث ديش هاي ماهواره آن چيزي است كه در منظر عمومي پيداست و اين يعني قانون ستيزي.

12-صحيح است كه پليس به عنوان مأمور قانون در مقابل ديگران كه نقض قانون مي كنند، اعمال قانون مي كند به طور مثال عكس هايي از عمليات راپل در اينترنت منتشر شده مبني بر اين كه در اين عمليات پليس با ورود به پشت پنجره كه نشان از يك خلاء قانوني است ( پليس اجازه ورود به منازل را ندارد) و يا اين كه با ضرباتي به ديش هاي ماهواره اقدام به جمع آوري آن مي كنند. نحوه برخورد مأموران در اين طرح چگونه است؟

* ما در جايگاه پليس به مردم پاسخگو هستيم. و اينكه چرا پليس عمليات راپل را انجام مي دهد دو نكته مدنظر است. ما در واقع خلاء قانوني نداريم و حتي با حكم قضايي و قاضي كه هميشه همراه و همكار ما هستند وارد مشاعات و پشت بام منازل مي شويم و در جمع آوري ماهواره پليس همواره سعي در رعايت چاشني اخلاق دارد و وارد منزل فرد نمي شود.

هرچند با توجه به اعلاميه نيروي انتظامي مبني بر جمع آوري ديش هاي ماهواره اي كه در عيان هستند، قانون به ما حكم مي كند وارد منازل شويم با رعايت چاشني اخلاق اقدام به جمع آوري ديش هاي ماهواره‌اي كه از پنجره آويزان است از طريق عمليات راپل مي كنيم و پليس آن قدر توانمند است كه اين عمليات را انجام دهد. قانون ستيزي را پليس حتي با نثار جان خود انجام مي دهد.

13-شما عنوان كرديد كه ما به خاطر حفظ اخلاق وارد منزل نمي شويم و عمليات راپل را انجام مي دهيم اين را در نظر نمي گيريد كه اگر حكم داشته باشيد بهتر است به طور خصوصي انجام شود ونيازي به انجام عمليات راپل نباشد. بالاخره به هر ترتيب مشخص مي شود كه اين منزل ديش ماهواره دارد و ساكنان آن نظم قانوني را رعايت نكرده است؟

* اقدامات مأموران در جمع آوري ماهواره به سه روش انجام مي شود يكي اينكه قبل از اقدام به صاحب مجموعه يا مجتمع اعلام مي كنيم كه ديش ها را جمع آوري كنند كه جمع آوري ديش ها در مشاعات به خوبي انجام مي شود. اما مدير ساختمان قادر به جمع آوري در پنجره و محيط وارد به پنجره نيست به صاحب منزل اعلام مي كند ولي وقتي صاحب منزل حضور نداشته باشد و ما هم نمي توانيم وارد منزل شويم و اين ديش را كه به عنوان نمادي از بي قانوني آنجا آويزان است را با عمليات راپل جمع مي كنيم و اين رقم، رتبه بسيار كمي است اين خود به منزله يك عمليات رواني است كه به مردم بگوييم پليس در برخورد جدي است.

14- مردم در اين چند سال با واژه طرح امنيت اخلاقي آشنا شدند و در بحث تشديد كه زواياي آن را مشخص كرديد و اقدامات ارزشمندي كه در اين خصوص انجام شده و قابل احترام است. ولي گلايه ها هميشه وجود دارد و اين طرح كه از پرسروصداترين و حاشيه دارترين به شمار مي آيد. بي مهري هايي از مواضع مختلفي حتي از مقامات لشكري و كشوري نسبت به نيروي انتظامي و پليس صورت گرفت اما بحث در اين است كه اين طرح اجرا شد و يك مقدار اولويت هايش كمرنگ شد و يك باره به يك احساس رسيديم كه خيلي از مسئولان و مردم به اين وضع اعتراض كردند و دوباره پليس اين طرح را تشديد كرد اين يعني اينكه اين طرح زماني قطع شده در زمان اجراي اين طرح خيلي از مسائل در برخوردها و نحوه برخوردها شكل گرفت به طور مثال انتشار عكس هايي از طريق اينترنت و رسانه هاي مختلف مبني بر گلايه هاي تصويري از پليس، در حقيقت نحوه برخورد در طرح امنيت اخلاقي با بازيابي و تجارب گذشته با مردم چطور خواهد بود؟

* دغدغه مردم و پليس در اجراي اين طرح همين است و پليس در اجراي هر طرحي اين دغدغه را دارد كه مردم بدانند كه تلاش ها به عنوان نيروي انتظامي اين است كه در اجراي اين طرح كمترين خطا را داشته باشيم. اگر همه دستگاهها وظايفشان را به خوبي انجام دهند. شايد اين اتفاقات كمتر و يا اساساً نيفتد. من دراين جايگاه به مردم قول مي دهم كه كمترين خطا را داشته باشيم و حتي بدو ن خطا باشيم.

يك طرح وقتي طرح خوبي است كه بتواند براساس تجربه گذشته خود را مرتب بازيابي كند علاوه بر اينكه تكريم حقوق شهروندي پابرجاست ولي نكته اي كه از حقوق شهروندي اولي تر است و شايد فراموش مي كنيم تكليف شهروندي است. بدون تكليف حقوق نيست و بدون حقوق تكليف نيست و اين دو لازم و ملزوم هستند. من به مردم قول مي دهم حقوق شهروندي را تا آنجا كه در توان داريم با ادب و احترام به جاي آوريم. و از همين جا دعوت مي كنم از اصحاب رسانه و خبرنگاران كه در كنار گشت ها حضور داشته باشند و مروري بر نحوه برخوردها و انعكاس آن داشته باشند.
انتهاي پيام/25

برچسب ها: بی حجاب
نظرات بینندگان