کد خبر: ۱۱۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

شرایط جدید دختران عربستانی برای ازدواج

شرایط جدید دختران عربستانی برای ازدواج به یکی از موضوعات جذاب روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
به گزارش شیرازه، پس از آنکه زنان در عربستان پس از سال ها موفق به کسب برخی حقوق خود شدند، اینک دختران دم بخت شرایط جدیدی برای نامزدهای خود تعیین می کنند.
شروطی مانند موافقت با حضور در ورزشگاه، داشتن حق رانندگی، سفر با دوستان ، کار کردن ولو در شیفت شب، خوابیدن در خانه برادر و برخی دیگر از شرایط که تاکنون در جامعه عربستان رسم نبوده است.
یک دختر در فضای مجازی نوشت؛ همسر آینده ام حق داشتن رمز گوشی مرا ندارد و حتی اگر رمز گوشی مرا داشته باشد حق ندارد در آن جستجو کند و ببیند به چه کسی زنگ زده ام یا چه کسی به من زنگ زده است .
دختر دیگری که به گفته خودش تجربه یک بار ازدواج را دارد با اشاره به اینکه اغلب پسران در ابتدای ازدواج در منزل پدر خود ساکن می شوند، می نویسد ؛ من تنها در شرایطی ازدواج می کنم که همسرم توانایی خرید یا اجاره یک خانه جدا داشته باشد.
یکی دیگر از کاربران هم اعلام کرد که حاضر نیست چون سن کمی دارد به خانواده همسرش خدمت و از آنها پذیرایی کند.
یک روزنامه محلی عربستان با ابراز نگرانی از این وضعیت می نویسد ؛ در جامعه امروز عربستان این درخواست ها تنها منحصر به دختران نیست بعضا مشاهده شده که پدران و مادران هم درخواست هایی دارند که تاکنون در جامعه سعودی مطرح نبوده است .
به نوشته این روزنامه در یک مورد پدری از دخترش خواسته به شرطی موافق ازدواج اوست که نیمی ازحقوق معلمی او را بگیرد و مادری هم گفته می بایست سه روز بعد از عروسی دخترش در خانه آنها بماند.
واکنش سایر کاربران فضای مجازی هم به این شرایط جالب است برخی آن را مقتضیات زمان و برخی زیاده خواهی جوانان امروز می خوانند.
در طول ماه‌های اخیر اخبار متعددی درمورد افزایش نقش زنان در جامعه مردسالار عربستان منتشر شده است.
کاهش بهای نفت طی سال‌های اخیر تعداد مشاغلی که خانواده‌های عربستانی از آنها امرار معاش می‌‌کنند را به شدت کاهش داده است و به همین دلیل، عربستان سعودی برای نجات اقتصاد نفتی در حال سقوط خود ناگزیر است فرصت‌های شغلی جدیدی را برای شهروندان خود فراهم کند و زنان که تا پیش از این سهمی در اقتصاد این کشور نداشتند را نیز در چرخه تولید و اشتغال سهیم کند.
به نوشته ایندیپندنت، علاوه بر انگیزه‌های اقتصادی زیادی که در پس سنت‌شکنی‌های اخیر عربستان درباره زنان وجود دارد، انجام اصلاحات اجتماعی نیز با توجه به انتقادهای بین‌المللی فراوانی که به دلیل سلب حقوق عادی زنان به حاکمیت این کشور وارد است، از اهمیت بسزایی برای ریاض برخوردار است و این مسئله‌ای است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بیش از هر چیز دیگری برای دریافت مشروعیت داخلی و بین‌المللی به آن نیازمند است.
ایرنا

نظرات بینندگان