کد خبر: ۱۱۹۸۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز:

بیمارستان شوشتری تنها مرکز دولتی مجری زایمان بدون درد اپیدورال در شیراز/ خطر مرگ مادر در سزارین 7برابر زایمان طبیعی است

دکتر مرزوقی گفت: در بیمارستان شوشتری زایمان بدون درد به شیوه اپیدورال و سونوگرافی سینه با تعرفه دولتی انجام می‌شود.

بیمارستان شوشتری تنها مرکز دولتی مجری زایمان بدون درد اپیدورال در شیراز/ خطر مرگ مادر در سزارین 7برابر زایمان طبیعی استبه گزارش شیرازه، رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز امروز 8 اسفندماه در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز بسیج جامعه پزشکی و یادآوری بمباران بیمارستان صحرایی در عملیات کربلای 5 و مجروح شدن خویش گفت: بیمارستان مادر و کودک شوشتری یک بیمارستان خیریه است، که در سال 41 توسط خیر نیک اندیش محمد صادق شوشتری به عنوان زایشگاه احداث شد و ساختمان دوم بیمارستان نیز در سال 68 توسط ایشان ساخته شد که این بیمارستان بعد ازگذشت 3 سال تعطیلی در مردادماه سال 94 به عنوان بیمارستان مادر و کودک شوشتری مجدد با ابلاغ ماموریت های جدید شروع به ارائه خدمات کرد.

دکتر محمد مرزوقی گفت: این بیمارستان دارای دو بخش اصلی درمانی و پشتیبانی است که بخش درمانی شامل دو قسمت کلینیکی و پاراکلینیکی است؛ همچنین بخش های مختلفی مانند بخش نوزادان، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، بلوک های زایمانی، داروخانه، ماموگرافی، واحد واکسیناسیون و غربالگری بدو تولد و بخش زایمان فیزیولوژیک شامل بخش زایمان در آب و زایمان بدون درد در این بیمارستان، به مراجعان خدمت رسانی می کند.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری از خدمت رسانی بلوک های زایمانی این مرکز با تجهیزات پیشرفته خبر داد و افزود: این مرکز یکی از معدود مراکزی است که در شیراز سونوگرافی سینه مادران در آن انجام می شود؛ همچنین بخش PKU یکی از مزیت های بیمارستان مادر و کودک شوشتری محسوب می شود.

او اضافه کرد: این مرکز تنها بیمارستانی است که تریاژ مادران باردار را به طور کامل ماما انجام می‌دهد و قرار است در سراسر کشور تریاژ بارداران به همین شیوه انجام شود.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری، یکی دیگر از اقدامات بیمارستان شوشتری را فراهم سازی حضور همراه آموزش دیده بر بالین زائو عنوان کرد و ادامه داد: کلاس های آموزش مادران در هشت جلسه دو ساعته به صورت رایگان برگزار می شود؛ بیمارستان شوشتری تنها مرکز دولتی شیراز است که در آن زایمان فیزیولوژیک به روش اپیدورال انجام می شود و تمام خدمات در این مرکز با تعرفه دولتی است.

دکتر مرزوقی با بیان اینکه در هنگام بستری مادران باردار یک کیف بهداشتی به صورت رایگان به آنها داده می شود که تمام وسایل موردنیاز در آن وجود دارد، گفت: اعمال سزارین در این بیمارستان با تعرفه دولتی و بسیار ارزان انجام می شود؛ همچنین در این بیمارستان دولتی مانند سایر بیمارستان ها زایمان زیر نظر پزشک متخصص زنان و ماما انجام می شود.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری با بیان اینکه در این مرکز کمترین مداخله در زایمان انجام می شود، تاکید کرد: تلاش کرده ایم که قوانین و موازین شرعی برای مادران اجرا شود، در همین راستا مبلغه های مذهبی بر بالین مادران حضور می یابند تا آموزش های شرعی در زمینه نگهداری کودک به آنان ارایه شود.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری ضمن اشاره به موفقیت های این مرکز در شاخص های ارزیابی و کسب بالاترین میزان رضایتمندی بیماران، اضافه کرد: سومین مرکز در شیراز هستیم که در راستای رفاه بیماران، واکسیناسیون و غربالگری بدو تولد در آن انجام می‌شود.

دکتر مرزوقی گفت: در واحد PKU علاوه بر توزیع شیر مخصوص، مشاوره های لازم نیز به بیماران ارایه می شود؛ همچنین با هماهنگی سازمان ثبت احوال فارس کارشناس صدور شناسنامه در بیمارستان مستقر شده تا پس از تولد شناسنامه نوزاد صادر و تحویل شود.

بیمارستان شوشتری تنها مرکز دولتی مجری زایمان بدون درد اپیدورال در شیراز/ خطر مرگ مادر در سزارین 7برابر زایمان طبیعی استفواید زایمان طبیعی برای مادر و کودک

دکتر مریم زارع خفری، متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک و شوشتری نیز با اشاره به فواید زایمان طبیعی از بسیاری جهات پزشکی، جسمی، روانی و مالی برای مادر و کودک، افزود: یکی از فواید پزشکی زایمان طبیعی، جلوگیری از مرگ مادر است؛ وقتی یک مادر سزارین می شود برای این عمل باید بیهوش شود که ریسک مرگ مادر را بالا می برد.

این متخصص زنان و زایمان، از چسبندگی جفت به عنوان یکی دیگر از عوارض سزارین نام برد و ادامه داد: مرگ و میر مادران در سزارین، هفت برابر زایمان طبیعی است؛ همچنین عفونت محل زخم جراحی یکی از عوارض دیگر سزارین است و باید بدانیم خطر ایجاد عفونت های رحمی در سزارین بیشتر است که می تواند باعث از دست دادن رحم شود؛ از دست دادن خون زیاد و آسیب به مثانه و روده ها از دیگر عوارض انجام سزارین است.

دکتر زارع خفری، خطر لخته شدن خون در پاهای مادر در زایمان طبیعی را بسیار کمتر عنوان کرد و افزود: از نظر فواید روانی نیز در زایمان طبیعی مادر هشیار است و حس می کند که در تولد نوزاد مشارکت دارد که از نظر روانی برای مادر بسیار موثر است.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه گفت: شیر مادر برای نوزاد فواید زیادی دارد؛ مادرانی که زایمان طبیعی دارند بیشتر به نوزادشان شیر می دهند؛ در زایمان طبیعی وقتی نوزاد متولد می شود به قفسه سینه نوزاد فشار وارد می شود که باعث خروج ترشحات می شود.

دکتر زارع خفری اضافه کرد: مشکلات تنفسی نوزاد در زایمان طبیعی کمتر است و تولد نوزاد نارس در این زایمان کمتر اتفاق می افتد؛ در سزارین چون رحم دستکاری می شود دارای زخم است و در بارداری بعدی، خطر پارگی رحم وجود دارد و دردهای زایمان زودتر از موعد مقرر آغاز می شود.

در حاشیه این نشست خبری، خدمات غربالگری پایش فشار خون، قد و وزن به خبرنگاران شرکت کننده ارایه شد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
0
سلام دفترچه بیمه روستایی ماامروزنیاز به تمدید داره، که تا2روز همه جاتعطیل شده،برای زایمان بیمه اعمال میشود؟
بحرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
0
سلام دفترچه بیمه روستایی ماامروزنیاز به تمدید داره، که تا2روز همه جاتعطیل شده،برای زایمان بیمه اعمال میشود؟