کد خبر: ۱۲۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پاسخ به شیرازه:

٢٨٠٠ واحد مسکن مهر فارس در سال آینده تکمیل یا واگذار می‌شود/ چالش اساسی ما خشکسالی است/ سال آینده آب دریا به فارس می‌رسد

رحیمی گفت: در سال آینده ٣ هزار و ١٩٣ پروژه استانی و ۱۴۹ پروژه ملی را در دستور کار داریم که اولویت ما تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان است.

٢٨٠٠ واحد مسکن مهر فارس در سال آینده تکمیل یا واگذار می‌شود/ چالش اساسی ما خشکسالی است/ سال آینده آب دریا به فارس می‌رسدبه گزارش شیرازه، عنایت‌الله رحیمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در نشست خبری ضمن تشریح پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی استان و با تصریح اینكه در حوزه عمرانی علی‌رغم گستردگی وظایف سعی بر این بوده كه اولویت‌هایی برای حركت‌های رو به جلو تعریف شود، گفت: امروز بیشترین مطالبه به حق جامعه مطالبه رفع مشكلات ناشی از اشتغال و معیشت است كه ما نیز در این راستا تلاش كرده‌ایم كه پروژه‌های عمرانی را در چارچوب اقتصادی تعریف كنیم.

وی با بیان اینکه از سال94 تاکنون 20 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه، تصریح کرد: تاکنون‌ ۹۲ درصد از تعهدات مسکن مهر به نتیجه رسیده است. از ۲۸۰۰ واحد باقیمانده هرکدام که پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد دارد تکمیل می شود و واحدهایی که زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند در صورت داشتن متقاضی تکمیل و در غیر اینصورت واگذار می شود.

معاون امور هماهنگی استانداری فارس در پاسخ به سوال دیگری گفت: ۴۷ درصد اعتبارات مصوب استانی و ۸۰ درصد اعتبارات مصوب ملی در سال جاری تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال آینده ٣ هزار و ١٩٣ پروژه استانی با اعتبار هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان و ۱۴۹ پروژه ملی با اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان را در دستور کار داریم.

عملیات پروژه انتقال آب دریا به فارس در سال آینده آغاز می‌شود

معاون امور عمرانی استانداری فارس انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را از آروزهای دیرینه مردم این استان و یك ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: با همكاری وزارت نیرو، صنعت و معدن و استانداری فارس سرمایه‌گذار اجرای پروژه خط انتقال آب به لامرد جذب، مناقصه برگزار و پیمانكار انتخاب شده است و سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینكه به علت گرانی، انتقال آب از خلیج فارس به لامرد تنها برای مصرف شرب و صنعت خواهد بود، گفت: از طریق جذب سرمایه‌گذاری، فاینانس انتقال آب از دیگر نقاط دریا به سمت مناطق جنوبی استان در دستور كار قرار دارد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به شناسایی چالش‌ها و توانمندی‌های فارس، خاطرنشان كرد: با شناسایی مشكلات و رفع آنها باید بر مبنای كاهش مشكلات و استفاده مطلوب‌تر از توانمندی‌ها حركت كرد.

رحیمی با بیان اینكه بحران آب و خشكسالی از مهمترین چالش‌های فعلی فارس محسوب می‌شوند، به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه جهت استحصال آب روان مانند آبی كه در سدها ذخیره می‌شود، اشاره و اضافه کرد: در سال آینده شاهد بهره‌برداری و یا تداوم عملیات اجرایی تعدادی از سدهای استان خواهیم بود.

وی سدهای هایقر، نرگسی و كوار به ترتیب با پیشرفت فیزیكی 95، 50 و 35 درصد را از مهمترین سدهای در دست احداث استان فارس برشمرد و ادامه داد: معتقدیم اگر آبی استحصال می‌شود باید شبكه‌های زیر دست آن در قالب شبكه‌های آبیاری، زهكشی و خطوط انتقال نیز در دستور كار و طراحی قرار گیرد که در این راستا تكمیل شبكه آبیاری و زهكشی سد هایقر، نرگسی، تنگاب و كوار در سال آینده اجرایی خواهد شد.

رحیمی با اعلام این خبر كه پایان سال آینده از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز بهره‌برداری خواهد شد، به عملیات اجرایی تعدادی از پرو‍ژه‌های آبرسانی استان برای رفع مشكل آب شرب مردم هم اشاره و اضافه کرد: آبرسانی به شهرستان‌های استهبان و فسا از سد رودبال، آبرسانی به شهرستان جهرم از سد قیر، آبرسانی به شهرهای داراب، جنت‌شهر، زرین‌دشت و حاجی‌آباد، پیگیری تآمین آب شرب شهرهای شمالی فارس مانند آباده، اقلید و خرمبید از خطوط انتفال آب این موقعیت‌های مكانی از جمله پروژه‌هایی است كه در حوزه آبرسانی تعریف شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه چهار هزار و 243 روستا با جمعیتی بالغ بر یك میلیون و 500 هزار نفر در استان فارس وجود دارد كه دو هزار و 360 ورستای آن بالای 20 خانوار است و آبفای ورستایی باید آنها را پوشش دهد، گفت: به علت خشكسالی‌ها و كمبود منابع آبی مستمر و همچنین افزایش عمق سطح آبهای زیرزمینی، تامین آب در برخی نقاط با مشكل مواجه شده كه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امید است بر مشكلات فائق آییم.

رحیمی با بیان اینكه انتظار میزان مصرف آب در سال‌های خشكسالی و تر سالی با یكدیگر متفاوت است، تاكید كرد: اطلاع‌رسانی ها در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

تعداد شبكه‌های فاضلاب در شهرستان‌های فارس افزایش می‌یابد

معاون امور عمرانی استانداری فارس به شبكه انتقال و جمع‌آوری و تصفیه‌خانه شش شهر در استان فارس با استفاده از تسهیلات بانك توسعه اسلامی اشاره كرد و افزود: افزایش پوشش شبكه‌های فاضلاب را در دستور كار قرار داده‌ایم و در سال آینده نیز آن را دنبال خواهیم كرد.

رحیمی تصفیه خانه شماره 1 در شرق شیراز، تصفیه خانه شماره دوشیراز با دو مدول در قسمت جنوبی، تصفیه خانه‌های شهر صدرا با سه مدول در غرب، شرق و لوكال را از مهمترین پروژه‌های حوزه آبی استان فارس برشمرد و گفت: تاكنون به میزان دو هزار و 22 كیلومتر شبكه فاضلاب انجام شده و 816 كیلومتر دیگر یا در دست اجرا و یا در دست انتخاب پیمانكار قرار دارد.

وی به پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل در استان فارس اشاره و عنوان كرد: اولویت نخست ما در این بخش تكمیل آزاد راه شیراز-اصفهان به طول 222 كیلومتر است كه از پیشرفت فیزیكی 70 درصدی برخوردار است و فاصله این دو استان را 135 كیلومتر با صرفه‌جویی زمانی دو ساعته كاهش خواهد داد.

به گفته رحیمی، شبكه‌های اتصال این آزاد راه به استان بوشهر، اتصال جنوب غربی به جنوب شرقی شیراز، اتصال به بزرگراه حسینی‌الهاشمی، اتصال به جاده فعلی شیراز-مرودشت و اتصال این آزادراه به كمربندی شمالی شیراز از جمله طرح‌های تعریف شده در پی تكمیل این آزاد راه خواهد بود كه برخی از انها در دست اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آزاد راه لامرد به پارسیان به طول 217 كیلومتر و سرمایه‌گذاری یك‌هزار و 500 میلیاردی با سه باند رفت و برگشت نیز از دیگر آزاد راه‌هایی است كه در دستور اجرا قرار دارد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس انتقال بار از خطوط ریلی استان فارس را از اهدافی ذكر كرد كه در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی مدنظر قرار گرفته و در این راستا فارس در حال تلاش برای انتقال گندم، توزیع سوخت و سنگ از طریق ریل‌های موجود برآمده است.

رحیمی پروژه راه آهن شیراز به بوشهر با هدف اتقال به دریا جهت ترانزیت بار، پروژه راه‌آهن شیراز به گل‌گهر كه در حال حاضر دو قطعه آن در حال تكمیل شدن است و دو قطعه یك و دو آن در دست جذب سرمایه‌گذار قرار دارد و پروژه راه‌آهن اقلید به یزد از پروژه‌های اولویت‌دار در بخش حمل‌و‌‌نقل ریلی اعلام كرد.

وی با تصریح بر اینكه اگر نگاهی به فارس انداخته شود فعالیت‌های راهسازی آن كاملا چشمگیر خواهد بود، پیشرفت فیزیكی این پروژه‌ها را حدود 66 درصد اعلام كرد.

سال آینده تمام روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد

معاون امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینكه گاز رسانی به 29 شهر استان معادل 45 درصد سالهای قبل از دولت تدبیر و امید بوده، از گازدار شدن همه روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان سال 97 خبر داد.

رحیمی مقاوم‌سازی 82 هزار و 762 واحد مسكن روستایی و شهری را از مهمترین پروژه‌های بخش مسكن در استان فارس برشمرد و طرح تكمیل ترمینال هوایی بین‌المللی شیراز و جمع‌آوری شبكه فاضلاب فرودگاه را هم از پروژه‌های حمل‌ونقل هوایی استان نام برد.

100 زمین چمن مصنوعی در فارس به بهره‌برداری می‌رسد

معاون امور عمرانی استانداری فارس همچنین پیگیری احداث 300 زمین چمن مصنوعی که 100 زمین در سال آینده به بهره‌بردای می‌رسد و بهره‌برداری فاز نخست ورزشگاه 50 هزار نفری پارس شیراز را از مهمترین فعالیت‌های عمرانی بخش ورزشی در استان فارس عنوان كرد و افزود: نواقض فاز یک برطرف شده و برای تکمیل فازهای دیگر این ورزشگاه پیمانکار انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه 92 درصد از برداشت‌های آّب برای بخش كشاورزی، 6 درصد شرب و 2 درصد برای استفاده صنایع خواهد بود، موجودی ذخیره آب استان را 11.9 میلیارد مترمكعب عنوان کرد كه از این میزان حدود 8.9 میلیارد مترمكعب برداشت می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری فارس انطباق نداشتن نیازها با درآمدهای پایدار را از مهمترین چالش‌های شهرداری‌ها عنوان و به شهرداران توصیه كرد كه از منابع موجود بهینه‌ترین استفاده را داشته باشند.

رحیمی با بیان اینکه 68 درصد بودجه مصوب شهرداری‌های فارس تحقق یافته است، گفت: 3 هزار و 200 میلیارد تومان از بودجه شهرداری شیراز و 600 میلیارد تومان در 101 شهر دیگر فارس محقق شده است که دفاتر فنی و شهری نظارت لازم را برای درست هزینه کردن بودجه خواهند داشت.

به گفته وی، اگر مستنداتی وجود داشته باشد که عضوی از اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در محل حوزه انتخابیه سکونت ندارد موضوع بررسی و مطابق با قانون با وی برخورد خواهد شد.

معامله نسیه با پیمانکارانی که در مضیقه هستند!

معاون امور عمرانی استانداری فارس در خصوص میزان بدهی پیمانكاران از بخش‌های مختلف دستگاه‌هایی اجرایی را بدون اشاره به آمار، گفت: پرداخت مطالبه پیمانكاران از طریق اسناد خزانه، تهاتر و اوراق تسویه در حال انجام است که برخی از اسناد خزانه در مردادماه سال آینده و برخی نیز در سال 98 پرداخت خواهد شد.

رحیمی در پاسخ به سوالی با اذعان به اینکه نقدینگی کم بوده و پیمانکاران از وضع موجود ناراضی هستند، تصریح کرد: قطعا می دانیم که پیمانکاران در فشار و مضیقه هستند و به دنبال تقویت آنان به عنوان بازوان اجرایی ما در بخش خصوصی هستیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان