کد خبر: ۱۲۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

فوت 4 نفر به علت مصرف قارچ سمی کوهی در شیراز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شمار افرادی را که با مصرف قارچ کوهی مسموم شدند و در بیمارستان های استان فارس بستری شده اند 33 نفر اعلام کرد.
فوت 4 نفر به علت مصرف قارچ سمی کوهی در شیرازبه گزارش شیرازه، دکترعبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تعدادی از شهروندان به دلیل خوردن قارچ سمی در استان‌های کرمانشاه، لرستان، زنجان و آذربایجان غربی وشهرستان های استان فارس دچار مسمومیت شدند وبه مرکز مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز(بیمارستان حضرت علی اصغر) انتقال داده شدند که تعداد این افراد به 33نفر رسیده و ازاین تعداد 4 نفر جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه 9نفر از این افراد هم اکنون در بیمارستان نمازی شیراز بستری هستند گفت : یک نفر از افرادی که دچار مسمومیت شده در نوبت پیوند کبد قرار دارد، متاسفانه این افراد دچار نارسایی گوارشی و کبدی شدند وتمام افرادی که جان خود را از دست داده اند بومی استان های شمال کشور بوده اند.

همتی با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ های سمی گفت:دردشکمی، استفراغ، سردرد و...، از علائم این نوع مسمومیت است و باید این افراد به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند چراکه ممکن است سبب نارسایی کبد شود که در آن صورت تنها پیوند کبد امکان پذیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به شهروندان هشدار داد که از خرید قارچ های فله‌ای، قارچ‌های خودروینده و قارچ هایی که روستاییان به فروش می رسانند خودداری کنند.

وی بیان کرد: از مصرف قارچ‌های کوهی خودداری شود و حتما از قارچ‌های بسته بندی شده دارای تاریخ انقضا استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه همه انواع قارچ ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناکند گفت: خوردن چند لقمه از قارچ های سمی می تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار بیندازد و در مواردی موجب مرگ شود.

وی افزود: ما نمی توانیم از روی ظاهر یا مزه قارچ بگوییم کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است و تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن قارچ را تأیید کند.

همتی گفت: نشانه های زودرس مسمومیت با قارچ شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است، گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری نیز با آن همراه می شود که این علایم، اغلب چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ بروز می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی نشانه های دیررس مسمومیت با قارچ هستند که ممکن است طی روزها یا هفته ها بعد ظاهر شوند. مسموم شدگان استان فارس از شهرستان های ارسنجان،مرودشت و شهرستان شیراز به بیمارستان های شیراز انتقال یافته اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز بیمارستان تخصصی بستری افراد مسموم با قارچ است و بسیاری از افراد مسموم و دچار اختلالات گوارشی از سایر شهرهای کشور به این بیمارستان ارجاع داده می شوند.
نظرات بینندگان