کد خبر: ۱۲۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

چگونه از نفخ بعد از افطار پیشگیری کنیم؟

معمولا افراد روزه دار در ساعت افطار اقدام به خوردن مواد غذایی مختلف با همدیگر می‌کنند که همین مسئله می‌تواند هم باعث ایجاد نفخ و هم پرخوری شود.
به گزارش شیرازه، نجویدن غذا به اندازه کافی، باعث هضم ناقص آن در دستگاه گوارش، تنبلی روده و در نتیجه تخمیر غذا در دستگاه گوارش می‌شود. همه این موارد کنار هم می‌توانند با ایجاد گاز‌های بدبو در دستگاه گوارش، هم تورم معده و هم دهان شما را بسیار بدبو کنند.

1. معمولا افراد به دلیل گرسنگی و تشنگی چند ساعته که در طول روز با آن مواجه بوده اند، در ساعت افطار اقدام به خوردن مواد غذایی مختلف با همدیگر می کنند که همین مسئله می تواند هم باعث ایجاد نفخ و هم پرخوری شود. از این رو، اولین توصیه به افراد روزه دار برای پیشگیری از نفخ کردن، این است که تعداد مواد غذایی سفره افطار را محدود کنند و خوردن انواع مواد غذایی را در ساعات بین افطار تا سحر تقسیم کنند.

2. تند تند خوردن غذا و نجویدن کامل لقمه های غذایی، دلیل دیگری برای ابتلا به نفخ پس از صرف افطار است. از این رو، توصیه می شود ترکیبات غذایی موجود در سفره افطار را به خوبی و به آرامی بجوید تا کاملا با بزاق دهان آغشته شوند و مشکل گوارشی برای شما ایجاد نکنند. هر چه غذا قبل از رسیدن به معده بیشتر جویده شود، هضم آن ساده تر خواهد شد و فشار کمتری هم به دستگاه گوارش خواهد آمد.

3. توجه داشته باشید نجویدن غذا به اندازه کافی، باعث هضم ناقص آن در دستگاه گوارش، تنبلی روده و در نتیجه تخمیر غذا در دستگاه گوارش می شود. همه این موارد کنار هم می توانند با ایجاد گازهای بدبو در دستگاه گوارش، هم تورم معده و هم دهان شما را بسیار بدبو کنند.

4. غذا خوردن بیش از حد، یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد معده برای هضم مواد غذایی می شود و نتیجه ای جز ناراحتی های گوارشی و نفخ ندارد. به همین دلیل هم بهتر است غذا را با آرامش بخورید تا پیام سیری به موقع به مغزتان مخابره شود و پرخوری نکنید.

5. افرادی که بعد از خوردن افطاری بیش از اندازه نفخ می کنند، بهتر است هنگام غذا خوردن صحبت نکنند تا هوا وارد دستگاه گوارش شان نشود. به علاوه، نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های گازدار و حاوی کافئین مانند نوشابه، چای پررنگ و قهوه نیز در وعده افطار به این افراد توصیه نمی شود.

منبع:هفته نامه سلامت
نظرات بینندگان