کد خبر: ۱۲۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
پایان عمر قبرستان شیراز

«دارالرحمه» به رحمت ایزدی پیوست!/ کوچ اموات به بهشت احمدی

اِشباع شدن دارالرحمه شیراز سبب شده است تا این قبرستان پس از 46 سال دیگر فضایی برای دفن اموات نداشته باشد و از 2 ماه دیگر به‌طور کامل تعطیل شود.
به گزارش شیرازه؛ اینجا خانه‌ای برای رفتگان است که سال‌ها مامن اجساد درگذشتگان در شیراز بوده است. نمی‌دانم این روزها سری به دارالرحمه زده‌اید یا نه، اما حتی قسمت‌هایی که پیاده‌رو و زمانی ماشین‌رو بود حالا قسمت‌بندی شده و اجسادی در هر بخش به خاک سپرده شده است. اما اینجا دیگر واقعاً اِشباع شده و جای دیگری نمانده است.

کوچ برای تدفین

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز ضمن تاکید بر اشباع شدن دارالرحمه شیراز به خبرنگاران می‌گوید: با یک نگاه ساده می‌توان دید که در اینجا فضای دیگری برای دفن اجساد وجود ندارد.

علیرضا چراغی تاریخچه تدفین در درالرحمه را به سال 51 نسبت می‌دهد و عنوان می‌کند: تا پیش از آن اجساد در شیراز در دارالسلام دفن می‌شدند اما با تکمیل ظرفیت این گورستان تاریخی، ساخت دارالرحمه از سال 46 آغاز و در سال 51 در زمینی  به مساحت 50 هکتار که توسط یوسف ناجی وقف تدفین اموات گردید به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه می‌کند: اکنون بار دیگر به وضعیتی رسیده‌ایم که در این آرامستان فضایی برای تدفین وجود ندارد و اشباع شده است.

از دارالرحمه به بهشت احمدی

چراغی با اشاره به برآورد زمانی معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز برای تعطیلی دارالرحمه   عنوان می‌کند: سازمان آرامستان‌های شیراز زیرمجموعه این معاونت است و ما قطعاً تمام تلاش خود را برای تحقق این امر در 2 ماه تعیین‌شده می‌کنیم.

وی می‌افزاید: لازم است تا در این مدت غسال‌خانه برای شستشو و تدفین اموات به طور کامل به بهشت احمدی  منتقل شود.

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز با تایید بر آماده‌سازی تجهیزات و زیرساخت‌های لازم در بهشت احمدی اعلام می‌کند: تقریباً بخش عمده سردخانه به انجام رسیده است  و نصب 14 تابلو برق آن که کار حساس و پرهزینه‌ای به شمار می‌رود، باقی مانده است.

وی ادامه می‌دهد: احداث باند هلی‌کوپتر در بهشت احمدی نیز  90 درصد پیشرفت داشته و استانداردسازی و اقدامات ایمنی پرواز آن به انجام رسیده است.

چراغی با توصیف روندی که پس از تعطیلی دارالرحمه برای غسل دادن و تدفین اجساد در پیش گرفته می‌شود، می‌گوید: تاکنون روند به این‌گونه بود که اجساد برای غسل به غسال‌خانه دارالرحمه آورده می‌شدند و سپس در  آرامستان‌ مورد نظر دفن می‌شدند، اما پس از انتقال غسال‌خانه به بهشت احمدی تمام این اقدامات در این آرامستان انجام می‌شود.

قبر رایگان

چراغی از رایگان بودن قبور عمومی برای فوت‌های به روز در بهشت احمدی خبر می‌دهد و اظهار  می‌کند: فاز نخست بهشت احمدی راه‌اندازی شده و فعلاً قبر برای فوت به روز رایگان است. اما نرخ گورهای خانوادگی که در بسته‌های 4 تایی تعریف شده هنوز توسط شورای اسلامی شهر شیراز تعیین نشده است.

این مقام مسوول عنوان می کند: با در نظر گرفتن این نکته که آرامستان باید در فاصله 10 تا 13 کیلومتری شهر باشد، بهشت احمدی در جاده خرامه با مساحت 466 هکتار احداث شده و اکنون 14 هزار قبر آماده استفاده در فاز اول آن تامین شده است.

گزارش از مریم شمالیان

منبع: فارس
نظرات بینندگان