کد خبر: ۱۲۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
مدیر کل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شیراز:

امیدواریم نقشه تاب آوری استان‌ها تا پاییز 97تدوین شود/ سرود ملی نشاط در راه است

نژادی مدیر کل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:حوزه زنان و خانواده زنانه نیست و برای حفظ کیان خانواده همه اعضای خانواده دخیل هسستند وباید اموزش ببینند.
به گزارش شیرازه، معاون برنامه ریزی و هماهنگی و مدیر کل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سومین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده در استان فارس، با اشاره به اینکه نتایج طرح آسیب شناسی روانی،اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه هشدار دهنده بوده و نتایج کار در این زمینه اصلا خوشایند نبوده است، گفت: دستگاه ها باید در حوزه وظایف تخصصی خود علاوه بر برنامه ریزی عمومی به نیازهای خاص مخاطب توجه ویژه ای داشته باشند.

اطهره نژادی با اشاره به اینکه  محور اصلی فعالیت حوزه معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  سیاستگذاری و رصد و پایش عملکرد دستگاه ها در بحث امور زنان و خانواده است، تصریح کرد: البته حوزه زنان و خانواده زنانه نیست و برای حفظ کیان خانواده همه اعضای خانواده دخیل هسستند وباید اموزش ببینند.

وی یادآور شد: اهداف اصلی ما تلاش برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایندی است که ما را از توسعه دور می‌کند. آسیب شناسی و تحقیقات درباره علل به زندان رفتن  زنان نشان می‌دهد اکثر زنانی که در زندان منتظر اجرای احکام سنگین هستند به خاطر ناآشنایی و ناآگاهی از جرم و عواقب آن گرفتار این وضعیت شده اند و متاسفانه خیلی از این زنان هم جرم دیگری را به گردن گرفتند.

وی یاداور شد: معمولا هروقت خواستند مباحث حوزه زنان را پررنگ کنند سراغ زن سرپرست خانوار رفتند، غافل از اینکه در هر ثانیه ممکن است جمعیت این قشر از زنان بیشتر شود ما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و تاب آوری اجتماعی را به حدی برسانیم و دختران جامعه را توانمند کنیم که در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

سرود ملی نشاط در راه است

نژادی ادامه داد: در رابطه با تاب آوری اجتماعی و با بررسی های متعدد در این زمینه متوجه شدیم که متاسفانه مردم تاب آوری اجتماعی را کم تمرین کردند.

 وی ظرفیت جذب، تطبیق و گذار را از سه عنصر اصلی در طرح تاب‌آوری عنوان کرد وگفت: مردم باید یاد بگیرند تاب آورباشند، البته  تاب آوری صرفا به معنای تحمل همه چیز و هرگونه شرایط نیست.

وی گفت: باید یاد بگیریم در مقابل هر مسئله ای دچار اختلال نشویم ، صبور باشیم و تحمل کنیم و اگرفشارهای فردی و خانوادگی پیش آمد ظرفیت تطبیق و گفتگو را پیش بگیریم و خود را با وضعیت جدید تطبیق دهیم. گذار هم به این معناست که اگر در مسیری با تیم خود به نتیجه نرسیدیم اهداف را تغییر دهیم و راه جدیدی شروع کنیم و از ناامیدی جلوگیری کنیم. چرا که جامعه به امیدو نشاط نیاز دارد. در همین راستا سرود ملی نشاط برای صبحگاه مدارس در دست تهیه است و به زودی رونمایی می شود.

این مقام مسئول توضیح داد: این طرح برای سومین سال است که اجرا می شود سال اول به صورت پایلوت در 14استان اجرا شد و از سال دوم به صورت ملی تسهیلگران در کل کشور آموزش داده شدند وطرح را پیش می‌برند.امیدواریم طبق پیش بینی‌ها نقشه تاب آوری تک تک استان‌ها در پاییز 97تدوین شود.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که نباید همه چیز را به درمان آسیب‌ها خلاصه کنیم و منفعلانه پیش برویم بلکه لازم است در بحث پیشگیری قوی تر عمل کنیم. در همین راستا با توجه به روندی که در طرح آموزشی تاب آوری اجتماعی در هرکدام از استان‌ها طی شده تسهیلگران باید اعلام کنند در استان خود با همکاری مردم به چه مسائل و راهکارهایی رسیدند. در واقع تسهیگران با مشارکت مردم مسائل استان را شناسایی کرده و راهکارها را رصد می کنند و نقشه تاب آوری استان خود را برای ما می‌فرستند طبیعتا برای اجرای راهکارها به حمایت دولتمردان نیاز است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تمامی دستگاه های اجرایی بایستی از تمامی ظرفیت های نیروی انسانی خود جهت افزایش طرح توان افزایی و ارتقای تاب اوری اجتماعی استفاده کنند.
 

مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری فارس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه سه سال متوالی است که طرح تاب‌آوری اجتماعی در استان در حال اجرا است، گفت: در مرحله اول اجرای این طرح، یک دوره آموزشی سه روزه برای ۴۰ نفر از مشاورین خیریه‌ها و نمایندگان مراکز دولتی و خصوصی برگزار شد.


سیده معصومه دستغیب با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها در اجرای این طرح ورود کرده‌اند، افزود: این طرح در بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فرهنگیان در حال اجرا است.

وی ابراز داشت: به دلیل استقبال بالا از اجرای این طرح توسط دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و دیگر نهادها، تفاهم‌نامه‌ای جهت پیشبرد و تحقق اهداف طرح تاب‌آوری اجتماعی در استان منعقد خواهد شد.

مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری فارس همچنین یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون با همکاری اداره‌کل زندان‌های استان و ستاد دیه موفق به آزادی ۱۴ زن زندانی جرائم غیرعمد فارس شدیم.

گفتنی است بازدید از کارگاه آموزشی ارتقای تاب آوری زنان در محله سعدی و شورغا ن برای خانواده‌های در معرض آسیب و بازدید از کارگاه آموزشی توان افزایی زنان با رویکرد کار آفرینی در مجتمع رفاهی کمیته امداد فارس از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.
نظرات بینندگان