کد خبر: ۱۲۵۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
در جلسه صنعتگران با استاندار فارس مطرح شد:

دولت سنگ اندازی نکند/ هزینه‌های تولید بالا رفته/ دستگاه های اجرایی در جهت رفع موانع تولید و تسهیل ارتباطات بکوشند

یکی از فعالان در حوزه معدن نیز گفت: ما انتظار وام و کمک از دولت نداریم فقط سنگ نندازید و چوب لای چرخ ما نگذارید. پای ما را نگیرید ما انتظار نداریم دستمان را بگیرید.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس با صنعت‌گران و معدن کاران موفق فارس تشکیل جلسه داد.

سال گذشته صنعتگران فارسی توانستند 5درصد سهم صادرات کشور که معادل یک و نیم میلیارد دلار می‌شود، به خود اختصاص دهند.

صنعت‌گران و معدن کاران در این جلسه مسائل و مشکلات زیادی که مخصوصا در مدت اخیر که وضعیت اقتصادی تلاطم زیادی داشت، با استاندار در میان گذاشته و بعضی از آنها راهکارهای برای عبور از  این وضعیت بی ثبات بیان کردند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس گفت: امروز با توجه به مشکلات موجود روشن نگه داشتن چراغ های یک صنعت، معجزه است و در این راستا صنعتگران و اهالی معدن فارس کوتاهی نمی کنند.

سهراب شرفی تصریح کرد: تمامی تلاش ما این است که بخش خصوصی باری برای دولت نباشد اما بخشی از مشکلات ملی و بخشی استانی خیلی به این بخش فشار می آورد.به عنوان مثال قوانین صادرات خیلی مشکل دارد یکی از مشکلات اساسی بحث ورود موقت کالاست. که باید برای رفع آن برنامه ریزی شود. یا مشکلات حمل و نقل که برای خیلی از کارخانه داران مشکل ایجاد کرده است همین الان فولاد استان در حوزه حمل و نقل مشکل دارد و در بحث تعزیرات نیز به دلیل نبود سیستم درست حمل و نقل، کالا در انبار می ماند و با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استاندار و تیم اقتصادی استان بهترین همکاری را بخش خصوصی صنعت و معدن دارد. کمترین تنش کارگری کارفرمایی را در فارس داریم که برگرفته از منش استانداری و اداره کار است.

شرفی یادآور شد: خانه صنعت و معدن دارای ۲۲ انجمن تخصصی است که توسط خود اعضای انجمن مشخص می شوند که این ۲۲ نفر به طور تخصصی در خانه صنعت و معدن حضور دارند و همه دارای شخصیت حقوقی هستند

انتظار ما فراتر ازدادن  لوح تقدیر به صنعتگران و معدنکاران برتر است


رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس با بیان اینکه صنعت گران و معدن کاران نمونه ما فقط به لوح تقدیر نیاز ندارند ابراز داشت: انتظار ما فراتر از دادن لوح تقدیر به صنعتگران و معدنکاران برتر است امروز صنعتگران و معدنکاران تقاضای صدور یک کارت برای ورود به دوائر دولتی دارند تا بتوانند مشکلات را به سرعت با مسئولین در میان بگذارند.

در ادامه جلسه برخی از فعالان حوزه صنعت و معدن به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند.

جمشیدی که سابقه طولانی در کارخانه آرد دارد از سیاست‌های غلط بانک مرکزی انتقاد کرد وگفت: معمولا این سیاست های غلط بانک مرکزی مشکلاتی ایجاد می‌کند که پای گمرک نوشته می‌شود درحالی که ربطی به گمرک ندارد. ارتباط واحد تولیدی با بانک‌های تجاری خودمان در شرایط تحریم قطع می شود ما مستقیماً به عنوان ارباب رجوع بانک مرکزی رفتیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در مورد کار ما اطلاع ندارند سیاست اشتباه گذاشته می‌شود وبه صورت پلکانی در استان ها و شهرستان ها سرایت می کند. ما مثل تولید کننده های تهرانی دسترسی به معاون وزیر نداریم مشکلاتمان را حل کنیم تقاضا داریم یک پل ارتباطی با بانک مرکزی بین ما که فرامرزی کار می‌کنیم برقرار شود که بدون اطلاع از کار و مشکلات ما سیاستگذاری اشتباه نکنند. استان ما استان به نامی است و و واحدهای فرامرزی زیادی دارد.

عماد یکی دیگر از فعالان صنعتی گفت: در چند ماه اخیر با بحران اقتصادی در کشور رو به رو بودیم در این شرایط انتظار درستی نیست که با همان هوانین دهه‌های قبل کار کنیم. راهکارهای قانونی باید الان گذاشته شود که متناسب با این بحران باشد نه با قانون ده سال. من کارگرساده ندارم در زمینه قطعات خودرو کار می کنم تمام کارگران ما تحصیلکرده دانشگاهی هستند. ما ضد قانون نیستیم اما کار اقتصادی در شرایط کنونی قانون متناسب با خودش را می‌طلبد.

صنعت آسانسورکاملا بدون متولی است و عواقب جانی به دنبال خواهد داشت


شاهرخی فعال صنعتی نیز در این جلسه راه اندازی کارگروه دائمی در بخش صنعت آسانسور و با حضور نماینده استانداری خواستار شد و گفت: مادر این بخش نیازمند تزریق قدرت اجرایی هستیم. متاسفانه صنعت آسانسور کاملا بدون متولی است. با وضعیت امروز کمیته حل اختلاف را باید هفت روز هفته فعال کنیم حتی جمعه‌ها در حال حاضر بیشتر مباحث حقوقی و مالی در کمیته حال اختلاف زیاد مطرح می‌شود، اما اگر این طور پیش برویم مشکلات جانی زیادی به دنبال خواهد داشت.

پورکریم مدیرعامل سیمان سفید استهبان نیز از بالا رفتن قیمت ناگهانی پاکت خالی سیمان انتقاد کرد و گفت: مااجازه افزایش قیمت نداریم اما هزینه‌های تولید ما خیلی بالا رفته و در تگنا قرار گرفتیم و انتظار حمایت داریم.

باصری مدیرعامل شهرک صنعتی شیراز هم از عدم روشنایی بیش از ۵۰ درصد معابر شهرک صنعتی و کمبود منابع آب در این شهرک گلایه کرد و گفت: اگر ظرفیت تولید واقعی شهرک صنعتی در مدار بیاید منابع و زیرساخت‌های شهرک اصلا پاسخگو نیست.

یکی از فعالان بخش معدن هم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از هزینه‌های تولید ما وابسته مستقیم به قیمت ارز است گفت: بخش عمده هزینه ما مربوط به ماشین آلات خط تولید است اگرتدبیری برای تامین ارز برای تامین قطعات ماشینهای معدن نشود واحدهای کوچک معدنی به سمت تعطیلی میرود و درآینده نزدیک به شدت آسیب پذیر خواهد شد. ازطرفی زمزمه هایی برای افزایش حقوق کارگران توسط دولت وجود دارد، که اگر عملی شود، به واحدهای معدنی هزینه مالی زیادی تحمیل خواهد شد وادامه کار برای خیلی از فعالان این بخش غیرممکن می‌شود.ما تقاضاداریم با توجه به این شرایط  بازنگری در قیمت محصولات معدنی لحاظ شود. از طرفی محصولات بخش معدن حجیم و وزین است به خاطر چالش های بحث حمل و نقل مشکلات زیادی به فعالان معدن تحمیل شده است.

انتقاد از صدور بی رویه پروانه ها، نبود راهکارعملی جدی برای تامین لاستیک در حوزه حمل و نقل درون شهری، مسائل و مشکلات بین دارایی گمرک و صنعتگران و خودتحریمی و بهره بالای وامهای بانکی در حد رباخواری از جمله مشکلاتی بود که سایر صنعتگران در این جلسه به آن اشاره کردند.

ما انتظار وام و کمک از دولت نداریم فقط سنگ نندازید و چوب لای چرخ ما نگذارید
 
یکی از فعالان در حوزه معدن نیز گفت: معدن مادر صنعت است اما فعالان معدن اسیردست ادارات استعلام‌ها شدند .من آمده ام که بگویم ما انتظار وام و کمک از دولت نداریم فقط سنگ نندازید و چوب لای چرخ ما  نگذارید. پای ما را نگیرید ما انتظار نداریم دستمان را بگیرید.

شش سال است که با عنوان فعال نمونه دنبال یک استعلام هستم اما هنوز به نتیجه نرسیدم  استاندار فارس از وی خواست که مستندات پیگیری ۶ ساله برای استعلام را به استانداری ارائه دهد و راهکارهای خود را برای تسهیل ارتباط با صنعتگران و معدن کاران بگوید.

عبودی فعال در حوزه صنعت هم در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد با این وضعیت اقتصادی تولید کننده نمی تواند برای یکسال هدف گذاری کند در سازمان خود همچنین در جنگ روحیه خیلی مهم است سرباز باید روحیه رزمندگی جنگی داشته باشد تا به هدفش برسد. متاسفانه شرایط حاکم صنعتگران را خسته کرده است. امیدوارم در مانده نشده باشند و توان و روحیه ادامه داشته باشد.


استاندار فارس در بخش پایانی این جلسه گفت: در شرایطی که همه بر لزوم فعالیت هرچه بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی تاکید داریم، اگر اداره ای یا بانکی یا هر مجموعه ای به گونه ای عمل کند که در روند این فعالیت ها توقف ایجاد شود به هیچ وجه قابل بخشش نیست لذا همه دستگاه های اجرایی باید در جهت فراهم کردن شرایط و رفع موانع وتسهیل ارتباطات بکوشند.

مهندس اسماعیل تبادار در جمع صنعتگران و معدنکاران استان با بیان اینکه باور دارم که اساس و ارکان فعالیت ها بر بخش خصوصی در عرصه های مختلف است، افزود: وقتی به کشورهای پیشرفته و صاحب سرمایه های بزرگ نگاه می کنیم می بینیم که آنها در امور اقتصادی بخش خصوصی فعال و توانمند دارند.

وی تاکید کرد: قطعا در کشور ما نیز اگر بخش خصوصی احساس کند مانع و مشکلی سد راه فعالیت او وجود ندارد نه تنها به پرداخت مالیات و حق بیمه ایراد وارد نمی کند بلکه در پرداخت آن پیشقدم هم می شود.

مجموعه هایی که افراد بسیار بیشتری را به اشتغال درآورده اند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند

تبادار تصریح کرد: البته هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی، کم و بیش کاستی هایی وجود دارد که روند حرکت بخش فعال اقتصادی را کُند کرده اما اطمینان داریم که صنعتگران و معدنکاران ما دستمایه بزرگ اجتماعی در عرصه کارآفرینی، اشتغال، تولید و در مجموع رونق اقتصادی هستند.

وی بر لزوم حمایت بیشتر بانک ها از صنایع بزرگ تاکید کرد و گفت: البته این به معنای بی توجهی به مجموعه های کوچک نیست اما آن مجموعه هایی که افراد بسیار بیشتری را به اشتغال درآورده اند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

استاندار فارس با اشاره به عدم سازگاری و همخوانی منابع به مصارف استان اظهارکرد: نظام بانکی باید جستجو کند و افرادی که توانمندی انجام کار و فعالیت اقتصادی دارند شناسایی و از آنها حمایت کند.

وی افزود: امروز زمان تردید نیست و از فعالان اقتصادی و صنعتگران انتظار داریم که به رغم مشکلات تلاش خود را بیشتر کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود، برخی رفتارها را در دامن زدن به نگرانی های اقتصادی حاکم بر فضای کشور تاثیرگذار دانست و گفت: در دنیا وقتی بحرانی پیش می آید مردم صبر پیشه می کنند و خرید خود را محدود می کنند اما در کشور ما برخی به این مساله دامن می زنند و به یکباره به اندازه نیاز چندین ماه خود خرید انجام می دهند و بحران را مضاعف می کنند.

تبادار با اشاره به شایعاتی که در مقطعی در خصوص کمبود بنزین مطرح شد، افزود: نیاز بنزین کلانشهر شیراز در هر شبانه روز 2 میلیون و 200 هزار لیتر است که در آن مقطع در کمتر از 24 ساعت ما حدود پنج میلیون و 700 هزار لیتر بنزین در اختیار جایگاه های سوخت در شیراز قرار دادیم اما مردم همچنان به پمپ های بنزین مراجعه می کردند و وقتی متوجه شدند که از کمبود خبری نیست وضعیت عادی شد.

وی ادامه داد: اینگونه رفتارها سبب می شود که مسئولان مجبور شوند فرصت و انرژی زیادی را صرف کنند تا بتوانند پاسخگوی نیازی باشند که به خاطر یک شایعه نادرست و کذب در جامعه ایجاد شده است.

تبادار درباره درخواست گرین کارت هم گفت: توصیه می کنم این گرین کارت درخواستی را اتاق صنعت و معدن برای فعالین این عرصه تهیه کند.

وی یاداور شد به نظر می رسد کارگروهی که برای تسهیل ارتباط صنعتگران با دولتی ها تشکیل شده باید تقویت شود.حرف پرمغزی است که تقاضا دارند پایشان گرفته نشود و دستگیری نمی خواهند من بارها تاکید کردم باید روال کار را در چارچوب قانون برای فعالان اقتصادی  تسهیل کرد که به چنین ذهنیتی نرسند.

استاندار فارس خطاب به حاضرین افزود: مطالب شما در این جلسه ثبت و ضبط شد و اهتمام داریم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار ببندیم از پیشنهادها و راهکارهای شما هم استقبال می کنیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷
0
مگر استاندار هنوز هستش؟