کد خبر: ۱۲۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح/ تحریم‌ها مصداق خشونت علیه بشر است

بهادر گفت: تحریم ها مصداق خشونت علیه بشریت است و متاسفانه مورد تایید یا سکوت مجامع بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سخنانی در آیین گشایش این کنگره گفت: ملت ایران 40سال است که خشونت ایالات متحده و متحدانش را تحمل می کند اما به واسطه نوع دوستی که در فرهنگ اصیل ایرانی است، همواره در مسیر صلح حرکت کرده است.

دکتر علی بهادر با اشاره به ابعاد مهرآمیز و انسانی دین اسلام افزود: خداوند دینی غیر از مهر و محبت به انسان هدیه نمی کند و افتخار ما این است که پیامبر ما، رسول رحمت برای جهانیان است.

وی اظهار داشت: افرادی مانند ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و گروهک تکفیری داعش درکی از انسانیت ندارند و دشمنان، ایرانی را جنگ طلب می خوانند اما ایرانیان چگونه می توانند جنگ طلب باشند؟ آیا ایرانی ها به جرم آنکه می خواهند پیشرفت کنند، باید تحریم شوند؟

بهادر با طرح این پرسش که چگونه ایرانیانی که پیرو دین رحمت هستند، می توانند جنگ طلب باشند، ابراز داشت: ایرانیانی که مدام این شعر حافظ را زمزمه می کنند:«آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/با دوستان مروت با دشمنان مدارا» نمی‌توانند جنگ‌طلب باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن به محبت و مهربانی سفارش شده است، جنگ و خشونت را ناشی از دور شدن از خدا دانست و افزود: کسانی که پیروان راستین اسلام را جنگ طلب می خوانند، درکی درستی از اسلام ندارند و در مقابل، گروهک هایی مانند داعش نیز هیچ گاه اسلام واقعی را درک نکرده‌اند.

وی ادامه داد: جنگ طلبی های سیاستمداران قدرت طلب دنیا موقعیتی را ایجاد کرده که سلامت انسان را به خطر انداخته است.

تحریم دارویی، مصداق خشونت علیه بشریت است

بهادر افزود: منظور از جنگ و خشونت تنها جنگ و خون ریزی نیست و انواع تحریم های ظالمانه و ناعادلانه پزشکی، اقتصادی، دارویی و غذایی را نیز شامل می شود؛ تحریم هایی که مصداق خشونت علیه بشریت است و متاسفانه مورد تایید یا سکوت مجامع بین المللی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروز کسانی که درکی از انسانیت ندارند، فرد یا افرادی که برخلاف معیارهای انسانی رفتار می‌کند را صلح‌طلب می‌نامند.

وی خاطرنشان کرد: کج روی و انداختن کشورها به جان هم موقعیتی را فراهم کرده که سلامت انسان را مورد هدف قرار داده است.

بهادر گفت: نیروهای بخش سلامت در فضای ناعادلانه خون‌ریزی و جنگ نقش مهم مهیا کردن ارائه خدمات سلامت در مواقع بحرانی ناشی از جنگ و خشونت را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در کشور، در مسیر صلح و سلامت اجتماعی حرکت کرده و کنگره سلامت برای صلح نیز در همین راستا برگزار شده است و امیدواریم با ایجاد یک دبیرخانه دائمی گامی برای شناساندن نقش ضابطان سلامت در مواقع جنگ و بحرانی تثبیت شود.

رئیس دانشگاه شیراز نیز در سخنانی در این آیین با بیان اینکه سلامت و قوام جامعه به توسعه و پیشرفت پایدار می‌انجامد، ادامه داد: کشتی بشر امروزی در سایه جنگ‌های خانمان سوز و پر هزینه رو به فناست و براین اساس باید زندگی در فضایی صلح‌آمیز را با مناسبات مبتنی بر صلح تمرین کرد.

حمید نادگران با اشاره به ایجاد دبیرخانه صلح در دانشگاه شیراز، گفت: این گردهمایی به بهانه ترویج صلح در عالمی که نیازمند اخوت و دوستی است برگزار شده است.

وی افزود: همکاری مجدانه دانشگاه‌های استان و مخصوصاً دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی نشان میدهد صلح یک بحث بین رشته ای همگانی و از مقوله نیازمندی‌هاست.

نادگران با بیان اینکه طبیب در گذشته حکیم نیز بوده است، ابراز داشت: خانه و ماوای او همیشه به روی مردم عاصی از مناسبات بد اجتماعی و انواع مظالم باز بوده است و از همین رو تعبیر صلح و سلامت به گونه ای ترویج صلح، حکمت، وحدت و مردم‌داری است.

شیراز که میزبان برگزاری این رویداد فرهنگی، اجتماعی سیاسی است هم کانون تسامح و همزیستی و مهد شاعران و اندیشمندان مروج صلح می باشد و هم به عنوان قطب علوم پزشکی در جنوب کشور جمع زیادی از فعالان عرصه سلامت را در خود جای داده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان