کد خبر: ۱۲۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۷

خانه‌ای امن برای افراد آسیب‌دیده

مشکلات اجتماعی دامنه گسترده‌ای دارد و از اقدام به خودکشی، آزار والدین، همسر و کودکان و ... را در برمی‌گیرد که نیاز به امدادرسانی دارند.
خانه‌ای امن برای افراد آسیب‌دیدهبه گزارش شیرازه، هیچ نمی‌دانستم که اگر در خانه با مشکلاتی از قبیل آزار همسر، والدین و کودکان  و ... مواجه باشیم می‌توانیم با  شماره 123 اورژانس اجتماعی این مشکلات را در میان بگذاریم تا اینکه برای تهیه گزارش در مورد دامنه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی با روابط عمومی بهزیستی شهرستان شیراز گپ و گفتی داشتم.

ضرورتی برای جامعه

مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی به خبرنگار ما می‌گوید: در دهه‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر ناهنجارها در جامعه بوده‌ایم.

حمید آزرمی ادامه می‌دهد: آمارهای ارائه شده توسط سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی در سال‌های اخیر در مورد این افزایش آماری نشان داده است که باید به صورت اورژانسی در کاهش این آسیب‌ها کوشید.

وی اضافه می‌کند: به همین دلیل، راه‌اندازی تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بود تا با شناسایی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده خدمات متناسبی به آنها ارائه کرد.

آزرمی با توصیف شاخصه‌های لازم در ارائه این خدمات اظهار می‌کند: خدمات اورژانس اجتماعی باید حداقل دارای سه ویژگی به‌موقع، تخصصی و در دسترس بودن باشد و با مداخلات اجتماع‌محور بتوان نسبت به ارجاع، بازپروری و توانمندسازی افراد شناسایی شده، اقدام کرد.

گوشی شنوا برای جامعه

رئیس اورژانس اجتماعی شهرستان شیراز نیز می‌گوید: تلفن 123  از ساعت 8 صبح تا 8 شب در 2 نوبت کاری 8 تا 14 و 14 تا 20 به افرادی که نیازمند حمایت‌های فردی و اجتماعی هستند خدمات تخصصی ارائه می‌کند.

سیما گرامی می‌افزاید: هدف از فعالیت این خط فعال و در دسترس، برخورد مناسب با افراد آسیب‌دیده و در حال آسیب اجتماعی است تا با فراهم کردن شرایط زندگی سالم به آغوش خانواده بازگردند.

وی با ذکر تاریخچه راه‌اندازی خط 123 بیان می‌کند: مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی 123 از سال 78 در 8 استان کشور که فارس نیز یکی از آنهاست، آغاز به کار کرد.

گرامی ادامه می‌دهد: هدف از تاسیس این اورژانس، کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و افراد می‌توانند به صورت خود معرف و یا از طریق مراجع قضایی و نیروی انتظامی با شماره 123 تماس بگیرند.

این مقام مسوول اضافه می‌کند: به افرادی که به این مرکز معرفی می‌شوند، خدمات تخصصی، مشاوره، مددکاری اجتماعی، بهداشتی و درمانی، تربیتی، فرهنگی و آموزشی و ... ارائه می‌شود.

یک آمار صعودی

رئیس اورژانس اجتماعی شهرستان شیراز با ابراز رضایت از افزایش ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در سال 97 در شهرستان شیراز اعلام می‌کند: تعداد تماس با خط 123 در 9 ماهه اول سال 97 نسبت به همین دوره در سال 96 با افزایش 2.49 درصدی مواجه بوده است.

گرامی می‌افزاید: شمار رشد مداخلات سیار اورژانس اجتماعی شهرستان شیراز در همین بازه زمانی 4.8 درصد و تعداد تشکیل پرونده برای مداخلات 6.1 درصد افزایش داشته که نشان از اعتماد مردم و عملکرد مطلوب در کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی است.

خانه امن

مسوول امور اجتماعی بهزیستی شهرستان شیراز با اشاره به عملکرد واحد نگهداری موقت در اورژانس اجتماعی این شهرستان عنوان می‌کند: پس از تشکیل پرونده، افرادی که برای بازگشت به خانه نیاز به زمان و مداخلات بیشتر دارند در مرکز نگهداری موقت قرنطینه می‌شوند.

 

سامیه‌بانو جلالی ادامه می‌دهد: در این مرکز، آزمایشات بالینی و تکمیل پرونده برای این افراد در نظر گرفته می‌شود و پس از آن طی صورت جلسه تیم تخصصی به یکی از مراکز سلامت دختران، بازپروری زنان و یا خانه امن ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: فعالیت اورژانس اجتماعی شهرستان شیراز به کودک آزاری و همسرآزاری اولویت ویژه داده است تا با امداد به موقع به این موارد، فضای امنی برای حضور این قشر آسیب‌پذیر جامعه فراهم کند.

رسیدن به حقوق اجتماعی

سوپروایزر خط 123 نیز با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات فوری به افرادی که دچار آسیب اجتماعی می‌شوند، ابراز می‌کند: در مواردی همچون فرار دختران از خانه، اقدام به خودکشی و ... نیاز به دسترسی فوری به خدمات است.

حمیده حاجی‌پور می‌افزاید: دغدغه و تلاش اورژانس اجتماعی شهرستان شیراز نیز ارائه این خدمات به صورت فوری است تا حس امنیت را به فردی که دچار این آسیب‌ها شده است ارائه کند.

وی با شرح سایر اهداف اورژانس اجتماعی عنوان می‌کند: مداخلات تخصصی به اقشار آسیب‌پذیر جهت دستیابی به حقوق خود، کاهش جرائم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و ... از اهم اهداف این اورژانس است.

نحوه پذیرش خط 123

حاجی‌پور از آسان بودن تماس با این خط خبر می‌دهد و می‌گوید:  تماس تلفنی با خط 123 برای اعضای خانواده، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های دولتی و غیردولتی و ارائه گزارش مربوطه امکان‌پذیر است.

وی می‌افزاید: پس از تماس، راهنمایی‌های لازم به تماس گیرندگان ارائه می‌شود و به مراکز اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری و مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی اورژانس اجتماعی ارجاع و معرفی می‌شوند.

سوپروایزر خط  شهرستان شیراز اضافه می‌کند: در موارد حاد، تیم سیار اورژانس اجتماعی برای بازدید از منزل، مصاحبه و بررسی مشکل مددجو نیز به محل اعزام می‌شوند.

فارس
نظرات بینندگان