کد خبر: ۱۲۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد؛

برگزاری آیین «کوچ شاعر شهر» در پی درگذشت بیژن سمند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در پی درگذشت بیژن سمندر پاسبان لهجه شیرازی، آیینی با عنوان کوچ شاعر شهر برای گرامیداشت نام این شاعر ترانه‌های ماندگار برگزار می‌شود.
به گزارش شیرازه، صابر سهرابی گفت: با نشستی که اصحاب حوزه فرهنگ و هنر گرفته شد، همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری برای به جا آوردن این مراسم یادبود همصدا بوده‌اند.

سهرابی با بیان اینکه این برنامه با همکاری و تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مرکز حافظ‌شناسی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و شهرداری شیراز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در گرامی‌داشت یاد هنرمندان و ادیبان این دیار وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین گفت: مراسم کوچ شاعر شهر به زودی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود و جزییات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، سمندر در سال 1316 خورشیدی در شیراز زاده شد و هفدهم دی ماه جاری در سن 81 سالگی چشم بر دنیا بست. پدرش داروساز بود و از کودکی او را با عرصه هنر و موسیقی مانوس کرد.

این شاعر شیرازی در دبیرستان سلطانی شیراز تحت تعلیم علی محمد کامرانی، دایی‌اش که معاون آن دبیرستان بود، قرار گرفت.

سمندر دانش‌آموزی بسیار توانمند بود و در سه سال دبیرستان در رشته‌های خط و خوشنویسی، ادبیات و موسیقی مقام نخست را در میان دانش‌آموزان در کشور به‌ دست آورد و سهمیه اعزام به اروپا را کسب کرد.

وی در رشته‌های ادبیات فارسی و معماری در آمریکا دکترا گرفت و از سال 1357 در این کشور ساکن شد اما فعالیت‌هایش در حوزه شعر و ترانه‌سرایی متوقف نشد.

او به دلیل پایگاه قوی فرهنگی و نیز علاقه به شیراز و ادبیات و لهجه آن، بنیانگذار سرودن شعر به این لهجه شناخته می‌شود.

شاعر ترانه گل سنگ، در سال‌های پایانی عمر به بیماری پارکینسون دچار شد.

از آثار تحقیقی او در زمینه ادبیات فارسی و شعر می‌توان به مجموعه شعر پَرَندوش، شعر شیراز (مجموعه شعر و تفسیر به لهجهه شیرازی، تحقیق و پژوهش در فرهنگ مردم شیراز، شعر شهر، میکس شعر (مجموعه شعر فارسی و انگلیسی)، شعرک‌های ژاپنی و ترانک اشاره کرد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان