کد خبر: ۱۲۷۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۷

پاسخ معاون غذا و دارو دانشگاه به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی

دکتر خشنود گفت: واکنش رنگی نمک ید دار بهداشتی، طبیعی است و عدم ایجاد رنگ توسط نمک فاقد ید تصفیه نشده نشانه کیفیت پایین تغذیه ای آن است.
به گزارش شیرازه، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به انتشار تصاویر غیر واقعی نسبت به استفاده از نمک ید دار تاکید کرد: تمامی نمک های فاقد مجوز وزارت بهداشت، شامل نمک دریا و نمک فله، به سبب وجود ناخالصی ها و نداشتن ید، مورد تایید برای مصرف کنندگان نیست.

دکتر «محمدجواد خشنود» گفت: مطابق با دستور العمل های سازمان بهداشت جهانی، غنی سازی نمک خوراکی با ید، یک راهکار اولویت دار در راستای کاهش اختلالات مرتبط با کمبود ید نظیر گواتر، اختلالات رشدی و ذهنی است.

او با بیان اینکهواحدهای تولیدی کشور همواره همگام و حامی این سیاست سلامت محور بوده اند، افزود:متاسفانه، تبلیغات بی اساس و غیر علمی علیه مصرف نمک ید دار و تشویق به مصرف نمک دریا، باعث به خطر افتادن سلامتی مردم می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه، ادامه داد: نمک های خوراکی که در سطح کشور در کارخانجات مجاز تولید و بسته بندی می شوند، تحت نظام پایش و کنترل کیفیت، از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی نظارت می شوند.

دکتر خشنود اظهار کرد: در استان فارس نیز نمک های خوراکی در سطح تولید و عرضه در آزمایشگاه کنترل فرآورده های غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی و کنترل کیفیت قرار می گیرند و میزان ید، درجه خلوص و فلزات سمی مانند سرب، کادمیم و آرسنیک آنها اندازه گیری می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه، در مورد کلیپ تصویری منتشر شده در فضای مجازی گفت: واکنش رنگی نمک ید دار بهداشتی در فیلم مربوطه، به هیچ وجه مرتبط با ترکیبات سفید کننده نبوده و علت آن ید موجود در نمک است که در محیط اسیدی ایجاد شده توسط آب نارنج، با نشاسته موجود در سیب زمینی آب گوشت ترکیب شده، رنگ آبی را ایجاد می کند؛ انجام این واکنش دلالت بر کیفیت تغذیه ای بالای نمک خوراکی داشته و رنگ طبیعی ایجاد شده هیچ گونه تهدیدی را متوجه سلامت مصرف کننده نمی سازد؛ کما اینکه عدم ایجاد رنگ توسط نمک فاقد ید تصفیه نشده و غیر بهداشتی نشانه کیفیت پایین تغذیه ای آن است.

دکتر خشنود توصیه کرد: مردمبدون توجه به شایعات غیر معتبر و باورهای غلط رایج و ادعاهای افراد سودجو، از مصرف نمک های غیر بهداشتی تصفیه نشده با نام رایج نمک دریا که فاقد ید بوده و می تواند با داشتن میزان بالای آلودگی به ترکیبات سرطان زا نظیر فلزات سنگین تهدید کننده سلامت باشد، خودداری کرده و در هنگام خرید نمک خوراکی، حتما به ید دار بودن و مجوزهای بهداشتی و مهر استاندارد آن توجه کنند.

برچسب ها: نمک ، یددار ، بهداشت
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نوید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷
0
سلام خسته نباشید چرا میگن تو نمک شما وایتکس ریخته میشه تا نمک سفید بمونه تا از سفیدش کم نشه منظورشون چیه ماجرا چیه چرا آب نارنج با نمک شما قطی شد رنگ نمگ آبی شد