کد خبر: ۱۲۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
نماینده مردم لارستان در گفتگو با شیرازه؛

ثمره استانی شدن انتخابات مجلس وامداری نمایندگان به کانون های ثروت و بروز اختلافات قومی است

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع استانی شدن انتخابات گفت: کسانی می توانند خود را در سطح استان مطرح کرده و رای بیاورند که دارای تمکن مالی بالایی باشد و یا به افرادی با قدرت مالی زیاد متصل شوند.
به گزارش شیرازه، استانی شدن انتخابات پس از مطرح شدن در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، در تمامی دوره های بعد به صحن راه یافت اما به علت عدم انجام کار کارشناسانه نتوانست به عنوان یک قانون در بیاید و اجرایی شود و مجدد در این دوره مجلس نیز بحث هایی در این خصوص صورت گرفته است که به منظور بررسی دقیق تر به سراغ جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و گفتگویی با وی داشتیم که در ادامه می خوانید.

انتخابات مجلس؛ نمونه بارز مردم سالاری دینی
جمشید جعفرپور در گفتگو با خبرنگار شیرازه در ابتدای سخنانش با تبریک رسیدن به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی بحث مشارکت مردم و مدیریت مسائل مختلف کشور براساس آرای ملت بوده که مجلس شورای اسلامی از بزرگترین نمونه های مردم سالاری دینی و حضور و تاثیر مردم در شکل دهی قوه مقننه می باشد.

ثمره استانی شدن انتخابات وامداری نمایندگان به کانون های ثروت و بروز اختلافات قومی استوی درخصوص شیوه اجرایی این انتخابات عنوان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی تا به حال به صورت حوزه های انتخابیه برگزار شده که همگی با آن آشنا هستیم اما از مجلس پنجم بحث انتخابات به صورت استانی مطرح شد و در مجلس های بعدی همچون مجلس نه و ده نیز به فرجام نرسید.

دلایل موافقان استانی شدن انتخابات

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دلیل برای مطرح شدن انتخابات مجلس به صورت استانی وجود دارد، بیان داشت: مهم ترین ادله برای استانی شدن انتخابات این است که برخی معتقدند مهم ترین وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن ها می باشد اما آنچه که مشهود است اینکه این اتفاق درعمل رخ نمی دهد زیرا که نمایندگان وقت کافی برای رسیدن به این دو مسئولیت را ندارند و بسیاری از اوقات درگیر مسائل منطقه انتخابی خود می شوند.

وی ادامه داد: راه حل این موضوع را در استانی شدن انتخابات جست و جو می کنند و موافقان می گویند که اگر انتخابات را به سطح استان ها ارتقا دهیم، چند سود و نتیجه مثبت را در برخواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص مزایای استانی شدن انتخابات خاطر نشان کرد: اعضای شاخص و شناخته شده ملی می توانند به مجلس راه پیدا کنند که این موضوع منجر به تصویب قوانین مجلس به صورت مدقن شده و قدرت نظارت این قوه نیز بیشتر می شود.

وی پیرامون دومین مزیت استانی شدن انتخابات از سوی موافقین اذعان داشت: استانی شدن انتخابات تحزب و حزب گرایی را در کشور تقویت می کند و احزاب افراد را انتخاب کرده و آن احزاب مسئولیت کار آن فرد را بر عهده دارند.

این مقام مسئول سومین دستاورد استانی شدن انتخابات را اینگونه بیان داشت: نمایندگان چون به یک حوزه خاص تعلق ندارند، دیگر نیازی به صرف وقت در حوزه های انتخابیه خود ندارند و دیگر نماینده کل استان هستند.

نیاز به تمکن مالی بالا و یا وام داری به کانون های ثروت
وی درمورد مخالفان استانی شدن انتخابات تشریح کرد: مخالفان استانی شدن انتخابات چندین دلیل جدی برای این مخالفت خود دارند که اولین دلیل است که کسانی می توانند خود را در سطح استان مطرح کرده و رای بیاورند که دارای تمکن مالی بالایی باشد و یا به افرادی با قدرت مالی زیاد متصل شوند.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: ما هم اکنون در استان فارس 18 حوزه انتخابیه و 29 شهرستان داریم و اگر انتخابات همانند دوره های قبل باشد، تنها نیاز است مثلا فردی همچون من که نماینده لارستان هستم در شهر های خنچ، گراش و لار تبلیغ کنم اما اگر انتخابات استانی شود می بایست در 29 شهرستان تبلیغ صورت گیرد که نیاز به پشتبانی مالی بالایی دارد.

وی افزود: لذا افراد مستقل که ممکن است شایستگی های لازم را نیز داشته اما توان مالی را ندارند، در این رقابت جا می مانند و نمی توانند به مجلس راه یابند، مگر اینکه به کانون های ثروت و قدرت متصل شوند که آنگاه آن نماینده وام دار آن ها خواهد شد و باید مطابق نظر آن ها در بعد از انتخاب عمل نماید.

بروز اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی

جعفرپور درتوضیح دیگر آسیب های استانی شدن انتخابات به موضوع بروز اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: کشور ما از اقوام، نژادها و مذاهب مختلفی تشکیل شده و چون در سطوح حوزه های انتخابیه پراکنده هستند، هرکدام در همان حوزه خود رای می دهند اما وقتی استانی شدن پیش می آید، هر قومی به دنبال این است که بیشترین نماینده را داشته باشد و به جای اینکه رقابت میان افراد باشد، رقابت میان اقوام خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: در این صورت یک قطب بندی قومی، قبیله ای و گاها مذهبی در سطح استان ها رخ خواهد داد که می تواند مشکلات امنیتی را نیز به دنبال داشته باشد.

مخالفت با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که می گوید حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتناب ناپذیر شکل بگیرد بگونه ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم شود، متذکر شد: هم اکنون وقتی چند نفر در دو سه شهرستان کاندیدا می شوند، امکان شناخت آن ها برای مردم بسیار بیشتر از زمانی است که مردم بخواهند کاندیدای کل استان را بشناسند و استانی شدن انتخابات با سیاست های ابلاغی رهبری در مورد انتخابات منافات خواهد داشت.

وی در ادامه با مخالفت با اینکه استانی شدن انتخابات سبب رسیدگی بیشتر به دغدغه های ملی می باشد، تصریح کرد: هنگامی که سه شهرستان خنج، گراش و لار به من رای می دهند، من می بایست پاسخگوی مردم این سه شهر باشم ولی اگر رای من نوعی از 29 شهرستان آمده باشد، باید پاسخگوی مردم 29 شهرستان باشم و مسائل اجرایی 29 شهرستان را پیگیری کنم که به شدت گرفتاری های نماینده بیشتر شده و کمتر به مسائل ملی مدنظر خواهد رسید.

پرداختن بیش از حد نمایندگان به مسائل اجرایی
نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا بسیاری از نمایندگان درگیر مسائل اجرایی حوزه انتخابی خود هستند، گفت: این مسئله به خود نماینده نیز بستگی دارد و طبق اصل 84 قانون اساسی که می گوید نماینده هر حوزه انتخابی، نماینده کل کشور می باشد و هم اکنون نیز ما مانعی نداریم که بخواهیم در همه مسائل سطح استان و حتی کشور ورود و پیگیری کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: هم اکنون اگر مشکلی می باشد، ریشه آن در خود افراد می باشد و نه در اینکه انتخابات استانی باشد.

قطع شدن حلقه اتصال مردم و حاکمیت
این مقام مسئول در اشاره به مشکل دیگر استانی شدن انتخابات ابراز داشت: هم اکنون ارتباط میان مردم به ویژه مردم مناطق محروم و روستایی با حاکمیت از طریق نمایندگانی است که به میان آن ها می روند و مسائل و مشکلات آن ها را در وزارت خانه ها و ادارات و سازمان های مختلف پیگیری می کنندولی وقتی انتخابات استانی شد، به دلیل اینکه حوزه انتخابی بزرگ است و کمتر می تواند به مناطق روستایی و محروم سر بزند، حلقه وصل مردم به حکومت قطع خواهد شد و مردم در یک بلاتکلیفی قرار می گیرند که این امر نیز می تواند موجب مسائل امنیتی گردد.

کاهش مشارکت مردم و تعیین کننده بودن مراکز استان در انتخاب نمایندگان

وی در ادامه درخصوص مسئله ای که موافقان استانی شدن انتخابات کمتر درمورد آن فکر می کنند، در قالب مثال عنوان داشت: استان فارس حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از یک سوم جمعیت در شیراز تمرکز شده است و این بدین معناست که شیراز می تواند رای خود را به بسیاری از مناطق و حوزه های استان برتری دهد و رای شیراز چند ده برابر رای مردم آن مناطق و حوزه هاست که این قضیه درمورد هر مرکز استان دیگری نیز صادق است و دیگر مردم احساس مشارکت و تاثیرگذاری نخواهند داشت.

جمشید جعفرپور با ارائه آماری از جمعیت استان ها ادامه داد: در کشور 12 استان داریم که مرکز استان 5 برابر دومین شهر بزرگ استان جمعیت دارد و 22 استان دومین شهر بزرگ آن کمتر از 10 درصد کل استان جمعیت دارد و این نسبت جمعیتی، نسبت رای ها را نیز شامل می شود.

وی همچنین متذکر شد: حال این نسبت را با شهرهای کوچک تر هر استان مقایسه کنید و این یعنی مقدرات شهرستان ها در جای دیگری مقدر خواهد شد که می تواند موجب دلسردی مردم این شهرها و روستاهای کوچک شود.

از ابتدا مخالف استانی شدن انتخابات بوده ام
نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی و هم در این دوره با استان شدن انتخابات مخالف بوده، تصریح کرد: در پایان اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، اگرچه محسناتی در استانی شدن انتخابات وجود دارد اما بیشتر مباحث و مزایای آن تئوریک بوده و به نظر نمی رسد که در عمل محقق شده و به خواسته خود نخواهد رسید و مضرات آن می تواند مشکل زا و آسیب زا باشد و بنابراین رای و نظر من درمورد استانی شدن انتخابات از اول منفی بوده است.
نظرات بینندگان