کد خبر: ۱۲۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز:

استانی شدن انتخابات مجلس با روح قانون اساسی مغایرت دارد

صادقی استاد دانشکده حقوق دانشگاه شیراز گفت:اصل 6 قانون اساسی تاکید دارد که اداره امور کشور متکی بر آرا عمومی مردم باید باشد و وهر تدبیری، تصمیمی و مصوبه ای که بر زمینه مشارکت مردم و مداخله آن ها در امور کشور فراهم نیاورد با این اصل قانون علاوه بر مغایرت آن با روح قانون اساسی در مخالفت می باشد.
استانی شدن انتخابات مجلس با روح قانون اساسی مغایرت دارد
محمدهادی صادقی استاد دانشکده حقوق دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: استانی شدن انتخابات از گذشته به طرق مختلف در مجلس بیان شده و آنچه که موجب تقویت تمایل به برگزاری استانی انتخابات می شود، کاهش نقش ملی نمایندگان در تبعیت از انتظارات و توقعاتی که مردم منطقه از نماینده خود را دارند، می باشد.

وی در توضیح بیشتر علت طرح شدن انتخابات نمایندگان مجلس به صورت استانی عنوان داشت: نمایندگان بیشتر خود را درگیر مسائل و موضوعاتی می بینند که برای مردم در منطقه و حوزه انتخابیه مربوطه مطرح می باشد و خود را موظف به پیگیری از این قضایا می دانند و به نظر می رسد که این طرح اگرچه می تواند از جنبه هایی مثبت باشد اما آثار و تبعات زیان آور زیادی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شیراز متذکر شد: در این طرح اگرچه که 15 درصد آرای حوزه انتخابیه برای هر نماینده پیش بینی شده است اما حجم بالای آرا در کل استان باید مورد توجه و اخذ شود، موجب می گردد که دغدغه های محلی نمایندگان کاهش یافته و چهره هایی وارد مجلس شوند که بیشتر در ارتباط با مرکز استان فعال هستند و فرصت انتخاب شدن از چهره های شهرستانی به نوعی گرفته می شود.

وی درخصوص مشکلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی طرح استانی شدن انتخابات همچنین اذعان داشت: از طرف دیگر علایق قومی و وابستگی های مذهبی در انتخاب نمایندگان تقویت می شود که این مورد می تواند باعث ورود افراد غیراصلح به مجلس شود و حتی ممکن است مشکلات امنیتی هم به دنبال داشته باشد.

صادقی همچنین عنوان داشت: برای مثال یک قوم در یک استان می تواند عمده جایگاه نمایندگان آن استان را تصاحب نموده و توزیع قدرت را در سطح ملی با اشکال مواجه نماید.

عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه شیراز با تکیه بر قانون اساسی اظهار داشت: اصل 6 قانون اساسی تاکید دارد که اداره امور کشور متکی بر آرا عمومی مردم باید باشد و وهر تدبیری، تصمیمی و مصوبه ای که بر زمینه مشارکت مردم و مداخله آن ها در امور کشور فراهم نیاورد و یا این حضور را با مشکلاتی مواجه نماید، با این اصل قانون اساسی علاوه بر مغایرت آن با روح قانون اساسی در مخالفت می باشد.

وی افزود: بنابراین باید تدابیری اندیشه شود که بر مشارکت بیشتر مردم بیانجامد و مردم انتخاب خود را به نحو ملموسی در زندگی خود احساس کرده و بیابند، همچنین بتوانند به راحتی با نمایندگان حوزه انتخابی خود ارتباط برقرار نمایند، دیدگاه ها و ایده های خود را به آن ها منتقل نمایند و به نوعی از طریق نمایندگان خود در سیاست ها و تصمیم سازی های کشور دخیل باشند.

رئیس اسبق دانشگاه شیراز درمورد دستیابی به نمایندگان استانی اذعان داشت: وقتی شخصیت ها و نمایندگان استانی شدند، معمولا دستیابی مردم حوزه های انتخابی به آن ها سخت تر خواهد شد و این انتخاب که لازمه تقویت جلب مشارکت عمومی می باشد، تضعیف خواهد شد.

وی ادامه داد: ما می بایست این چالش کاهش نقش ملی نمایندگان را از طرق دیگر حل نماییم.


محمدهادی صادقی با اشاره به اینکه بخشی از مشکل نمایندگان ما، مشکل فرهنگی سطح جامعه می باشد، عنوان کرد: اگر یک کار فرهنگی در سطح جامعه صورت پذیرد و دامنه اختیارات و سطح دغدغه های نمایندگان مجلس به روشنی توضیح داده شود و مردم با مواردی که می توانند از نماینده خود طلب کنند و چیزهایی را که نباید از او انتظار داشته باشند، اَشنا شوند.


وی افزود: فرهنگ سازی می تواند از طرق مختلف از جمله رسانه های جمعی، کمک خود نمایندگان و دستگاه ها در سطج جامعه ساری و جاری شود.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شیراز خود نمایندگان مجلس را در ایجاد بعضی از مشکلات فرهنگی دخیل دانست و بیان داشت: بخشی از این مشکلات فرهنگی و توقعات ایجاد شده نیز به خود نمایندگان بر می گردد که برای مثال برای رای آوری و انتخاب توسط مردم حوزه انتخابیه خود، قول آسفالت کوچه و خیابان را می دهد و شان نمایندگی را در حد امور اجرایی محلی پایین می آورد، در حالیکه فکر نماینده، دغدغه ها و مطالباتش می بایست مسائل کلان کشور و در سطح ملی باشد.

وی برای رفع مشکل ایجاد معضلات فرهنگی توسط نمایندگان مجلس اظهار داشت: به منظور فرهنگ سازی و تعریف درستی از انتظاراتی که می بایست از یک نماینده مجلس داشت، می توان قول ها و وعده هایی بی جا و غیر مرتبط می دهد را تخلف و فریب تلقی شوند، وقتی در صلاحیت نماینده اموری نمی باشد، قول های بی جا و ایجاد تعهدهای الکی در واقع می تواند مصداق شیادی باشد و لذا برخورد با این مسئله می تواند کمک به فرهنگ سازی نماید.

این چهره دانشگاهی درخصوص راه کار دیگری که می توان برای رفع چالش کاهش نقش ملی نمایندگان صورت داد، ابراز داشت: از طرف دیگر باید ارتباط مدیران و مسئولان محلی را با مردم تقویت نموده و آن ها به درستی به امور مردم برای اجابت کارها و خواسته هایشان که به جا و به حق و در سطح محلی می باشد، ورود نمایند.

وی همچنین افزود: با تدابیر اجرایی و فرهنگی و اتخاذ بعضی مکانیزم های حقوقی می توان به رفع چالش هایی کمک نماییم که وجود آن چالش ها مبنای ارائه طرح استانی شدن انتخابات می باشد و مشکل باید به نحو دیگری حل شود.

صادقی مشکل افزایش هزینه های انتخاباتی را مانع عدم تصویب قانون استانی شدن انتخابات ندانست و گفت: افزایش هزینه های انتخابات مانع تصویب طرح استانی شدن انتخابات نمی تواند باشد زیرا اگر مصلحت و سودمندی در این کار باشد، اشکالی وارد نیست.

وی پیرامون ایراد دیگری که به انتخابات استانی وارد می کنند، عنوان داشت: می توان انتخابات میان دوره ای را در سطح استان توسعه داد و این مورد را حتی یک مرحله ای صورت پذیرد  و با تدابیری در همان مرحله اول به طور نسبی افرادی که یک میزان مشخص از رای را بیاورند، انتخاب گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در ادامه متذکر شد: همچنین نیز می توان میان افرادی که درصدی از رای استان را آورده اند، در حوزه انتخابی خود مجدد انتخابات میان دوره ای برگزار بشود.

وی در پایان گفت: بنابراین به جز دومورد گفته شده به نظر نمی رسد سایر اشکالات مواردی باشد که به تواند ایراد حقوقی و اساسی را به طرح استانی شدن انتخابات را وارد کند.
نظرات بینندگان