کد خبر: ۱۲۹۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

«عدم لایروبی» دلیل اصلی جاری شدن سیل دروازه قرآن است/ عدم کشش کانال، سخنی کارشناسی نیست

شهردار سابق منطقه 3 شیراز، عدم لایروبی به‌موقع کانال انتقال آب دروازه قرآن را دلیل اصلی جاری شدن سیل عنوان کرد.
به گزارش شیرازه، ابراهیم خداشناس که حدود 3 سال شهردار منطقه 3 شیراز (منطقه دروازه قرآن و...) بوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در شیراز با تشریح دلایل جاری شدت سیل در دروازه قرآن اظهار داشت: عدم لایروبی به‌موقع و پیش از بارندگی در کانال انتقال آب دروازه قرآن، دلیل اصلی جاری شدن سیل در این منطقه بود.

وی انجام امور در شهرداری را نیازمند نظرات کارشناسی و علمی دانست و افزود: در طول 30 سال گذشته باران‌های شدیدی در سطح شهر شیراز بارید اما حادثه اخیر دروازه قرآن اتفاق نیفتاد لذا بارش و میزان بارندگی چند روز گذشته نمی‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای جاری سیل باشد.

شهردار فعلی شهر گراش افزود: یکی از مسائلی که جلوی حوادث را می‌گیرد، آماده‌باش شهرداری‌ها در وضعیت‌های بحرانی همچون سیل است که قبل از آن لایروبی کانال‌ها و مجراهای آب باید به‌دقت و به‌صورت متناوب در طول سال صورت گیرد چراکه در فصولی که بارندگی نیست، خس و خاشاک و نخاله‌ها جلوی کانال و مسیل‌ها جمع می‌شود که نیاز به پاک‌سازی دارد.

خداشناس ادامه داد: حتی زیرگذرها نیز نیاز به بازبینی، نگهداری و پاک‌سازی و چاله پمپ‌های درون آن‌ها نیاز به لایروبی دارد تا در بارندگی‌های شدید دچار آب‌گرفتگی نشود.

عدم کشش کانال، سخنی کارشناسی نیست

وی با بیان اینکه علم مهندسی امروز آن‌قدر پیشرفت کرده که بتوان جلوی سیلاب‌ها را در شهر گرفت، افزود: برخی در سیل اخیر، اشکال را کشش کم کانال دروازه قرآن معرفی کردند که در پاسخ به آن‌ها باید گفت این سخن به‌هیچ‌عنوان علمی نیست.

شهردار سابق منطقه 3 شیراز در توضیح سخن خود گفت: قطر لوله به کار گرفته‌شده در حوزه آبریز دروازه قرآن 2 متر و 80 سانتی‌متر است که در مدخل ورودی کانال دروازه قرآن قرارگرفته و به دلیل حرکت‌های گردابی، کشش لوله در هنگام ورود آب 100 برابر می‌شود؛ بنابراین کسانی که می‌گویند کشش لوله کم است، سخنشان کارشناسی نیست.

خداشناس با بیان اینکه علت سیل شیراز با یک استعلام ساده قابل‌تشخیص خواهد بود، افزود: گاهی دیده می‌شود که برخی حرکت‌های عمرانی انجام‌شده درگذشته را زیر سؤال می‌برند که باید از آنان سؤال کرد آیا ما سال 92 باران شدید نداشتیم؟ چرا آن موقع سیل جاری نشد؟

وی با تأکید مجدد بر اینکه عدم لایروبی کانال و مسیل‌ها موجب جاری شدن سیل در دروازه قرآن شده، بیان داشت: بنده حدود 5/5 سال در این منطقه شهردار و معاون اجرایی بوده و بحران‌های بسیاری را تجربه کردم؛ به‌عنوان نمونه کوچه 11 بلوار جمهوری با یک حرکت مهندسی، مشکلش حل شد باوجودی که آب عظیمی از ارتفاعات حاشیه‌ای آن جاری می‌شد.

شهردار سابق منطقه 3 شیراز همچنین گفت: به نظر می‌رسد که حساسیت این نقطه شیراز (دروازه قرآن و کانال انتقال آب) باید در جلسات ماهیانه و فصلی بیشتر موردتوجه قرار می‌گرفت.


شایعات بی‌اساس

خداشناس در ادامه این گفت‌وگو به در پاسخ به سؤالی در مورد شایعات پیرامون سیل شیراز نیز گفت: به‌عنوان یک کارشناس از پایین تا بالای منطقه را بررسی کردیم و همین‌جا اعلام می‌کنم مطالبی که پیرامون قصور نهادهای نظامی و تلویحاً سپاه در این منطقه مطرح می‌شود صرفاً یک شایعه بی‌اساس است و تنها علت سیل همان عدم لایروبی کانال بوده است.

وی اضافه کرد: لایروبی مسیل‌ها و کانال‌ها تنها نظر بنده نیست بلکه ابلاغ رسمی وزارت کشور و سازمان هواشناسی است که باید پیش از بارندگی‌ها انجام شود.

شهردار سابق منطقه 3 شیراز همچنین مطرح‌شدن دوران «ترسالی» را نیز به‌عنوان دوره بازگشت باران 30 ساله، نظری کارشناسی ندانست و افزود: در این 30 ساله باران‌های به‌مراتب شدیدتری در شیراز داشته‌ایم.

خداشناس به سیل منطقه سعدیه نیز اشاره کرد و گفت: در شهرک سعدی نیز یک کانال است که زباله‌ها جلوی دهنه آن را گرفته بود و آن نیز اگر لایروبی می‌شد، سیلی اتفاق نمی‌افتاد.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
0
اگر سیل خوزستان یا لرستان در شیراز می آمد
چه می شد؟16 میلیمتر چه ها کرد