کد خبر: ۱۲۹۰۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

فسا؛ بزرگترین شهر بدون سینمای فارس

فسا، شهری ۷۲۰۰ ساله با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت، فقدان وجود سینما در آن به‌شدت حس می‌شود.
شهر بدون سینمابه گزارش شیرازه، معمولاً زمانی که از کارهای روزمره، خسته و یا به دنبال مکانی برای بیرون رفتن با اهالی منزل و دوستان خود و یا جایی به‌دور از دود، بوق و ترافیک ماشین‌ها هستید؛ قطعاً رفتن به سینما جزء اولین گزینه‌های انتخابی شماست که برای ساعاتی شما را از هر دغدغه‌ای جدا و غرق در دنیایی جدید می‌کند.

شهرستان فسا با جمعیتی بالغ‌بر ۲۳۰ هزار نفر و با قدمتی که به زمان هخامنشیان بازمی‌گردد؛ ازنظر رشد فرهنگی و هنری حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد اما عجیب است که درب سینمای آن پس از گذشت ۲۰ سال همچنان به روی عموم بسته است.

در یکی از خیابان‌های اصلی شهر و بین مردم رفتم تا حرف‌های آن‌ها را نیز بشنوم و ببینم آن‌ها هم احساس نیاز به سینما را دارند یا این حس تنها مختص من دانشجو که دچار کمبود تفریحات است، می‌شود؟!


از اینکه شهرم سینما ندارد نارحتم!

فاطمه از شهروندان این شهرستان، در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید:‌ من به‌عنوان یک شهروند و یک مادر ۳۱ ساله که خودم هم در دوران کودکی تجربه‌ سینما رفتن‌های خانوادگی را داشتم و لذت آن را چشیدم بسیار ناراحتم شهری که فرزندم در حال زندگی و بزرگ شدن در آن است، سینما ندارد.

وی ادامه می‌دهد: فرزندان ما در کنار درس، ورزش و تفریحات سالم دیگر می‌توانند برنامه‌ تماشای فیلم در یک محیط فرهنگی و اجتماعی را داشته باشند و حداقل برای ساعتی از بازی‌های رایانه‌ای دور باشند.

فاطمه بیان می‌کند:‌ در همین محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری است که فرزندان ما مفهوم فرهنگ را فهمیده و دیدشان گسترده‌تر می‌شود.

این مادر دغدغه‌مند مطرح می‌کند: سینما می‌تواند اوقات خوب و سالمی را برای بچه‌ها، جوان‌ها و حتی میان‌سال‌ها داشته باشد که متأسفانه شهر ما چندین سال است که خالی از این فضاست.

وی هفته‌ای یا حداقل دوهفته‌ای یک‌بار رفتن به سینما را لازم می‌داند و اظهار می‌کند: چه خوب است سینمایی داشته باشیم که با دوستان و خانواده به آنجا برویم و اوقات فراغتمان را به‌جای گشت زدن در اینترنت و گوشی، آنجا بگذرانیم.

 

به این شرایط عادت کرده‌ایم

صالح که خاطرات سینما رفتنش به سن هفت یا هشت‌سالگی‌اش برمی‌گردد اظهار می‌کند: حدود ۲۰ سالی می‌شود که ما سینما نداریم و خاطره‌ فیلم دیدن من در سینما به تقریباً دوران اول یا دوم ابتدایی‌ام بازمی‌گردد.

وی تصریح می‌کند: داشتن سینما دیگر جزئی از خاطرات شده و ما نیز به نبود سینما در شهرمان عادت کرده‌ایم.

 

از فرهنگ سینما داشتن محرومیم

زهرای ۱۸ ساله نداشتن سینما در شهرشان را نازیبا می‌داند و می‌گوید: سینما یک فرهنگ است که ما از آن محروم هستیم.

او نداشتن این فضای تفریحی سالم را پلی برای رسیدن به تفریحات ناسالم بیان می‌کند و می‌گوید: وقتی مکان تفریحی و سرگرمی سالمی در شهر وجود نداشته باشد؛ جوان‌ها خودبه‌خود به سمت تفریحات ناسالم کشیده می‌شوند.

زهرا عنوان می‌کند: سینما یک تفریح بسیار سالم و خوب برای ما جوان‌ها در کنار خانواده‌مان است که متأسفانه ما آن را نداریم و هرازگاهی که گذرمان به شیراز بیفتد از سینماهای آنجا استفاده می‌کنیم.

پس از گفت‌وگو با چندی از مردم شهرستان، به سراغ مسوول مرتبط با این موضوع رفتم.

 

اکران فیلم با حضور ۱۰ نفر!

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شهرستان فسا از سال ۱۳۳۷ سینما داشته که آن‌هم در پشت سینمای کنونی و به‌صورت روباز بوده که فیلم‌ها در آنجا اکران می‌شده است.

محمدکاظم رحمانی مطرح می‌کند: از سال ۴۰ که سینما ساخته می‌شود تا سال‌های ۷۹ یا ۸۰ پابرجا و فعال بوده است.

وی ادامه می‌دهد: به گفته مدیریت سینما، وجود ویدیو و ماهواره‌ها آمار تماشاچیان را بسیار پایین آورده بود، به‌گونه‌ای که اکران بعضی از فیلم‌ها با حضور ۱۰ تا ۱۵ نفر صورت می‌گرفته که این عامل و دلیل تعطیلی سینمای شهرستان بوده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا مطرح می‌کند: سال ۸۸ از مدیر سینما تقاضا کردیم که آن را از ابتدا بازسازی کند که شرط صاحب آن برای بازسازی، ساخت شش باب مغازه در جلوی سینما بود تا یک سالن ۳۰۰ نفره را در پشت آن بسازد.

وی مطرح می‌کند: پس از بررسی کمیسیون نظارتی و مغایرت خواسته‌ صاحب سینما با قانون و همچنین اینکه او موظف بود پارکینگی را نیز بسازد، بازسازی را به دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن، نپذیرفت.

 

حمایت دولت برای بازسازی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا با تاکید بر تداوم پیگیری‌ها برای بازسازی سینمای این شهرستان می‌گوید: چند وقت پیش، نشستی را با فرماندار و نماینده‌ صاحب سینما داشتیم و مبنا بر این شد که در صورت تصمیم بر بازسازی، بخشی از وسایل و تجهیزات مورد نیاز توسط وزارت ارشاد به‌صورت رایگان تامین شود.

رحمانی افزود: قرار شد که فرماندار ویژه شهرستان نیز بخشی از  تسهیلات را به‌صورت وام به آن‌ها  داده و فرصتی برای تصمیم‌گیری داده شد.

وی ادامه می‌دهد: مجدداً نشستی را داشتیم که با توجه به برآورد قیمتی که توسط نماینده صاحب سینما صورت گرفته بود، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ترمیم آن داشتیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا ادامه می‌دهد: پس‌ازآن رفتند و دیگر خبری را به ما ندادند؛ پیشنهادی را مبنی بر واگذاری سینما به بخش خصوصی دیگر را نیز به آن‌ها دادیم که قبول نکردند.

رحمانی در جواب خبرنگار ما در خصوص اقدام برای ساخت سینمای جدید عنوان می‌کند: صاحب یک زمین در خیابان فلسطین چند ماه پیش به ما سر زد و تصمیم  بر تغییر کاربری و ساخت سینما داشت.

وی ادامه می‌دهد: صاحب زمین هنوز این جریان را دنبال نکرده اما طبق پیگیری‌های ما فعلاً درگیر مباحث قانونی تغییر کاربری است.

 فارس

سینمای دولتی نداریم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا مطرح می‌کند: در هیچ کجای ایران سینمای دولتی وجود ندارد؛ دولت بخش خصوصی را حمایت می‌کند اما اینکه بخواهد خود سینما بسازد، این‌طور نیست.

رحمانی بابیان اینکه ما پیگیر سینمای جدید هستیم، اظهار می‌کند: اگر کسی برای ساخت سینما اقدام کند، وزارت ارشاد نیز در بخشی از آن به او کمک می‌کند.

وی می‌گوید: کسی در بحث ساخت سینما ورود نکرده اما متأسفانه سرمایه‌گذاران، تجاری‌سازی و پاساژ سازی را ترجیح می‌دهند.

 

منتظر ورود سرمایه‌گذاران هستیم

رئیس اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا با اشاره به اینکه ما منتظر وورد سرمایه‌گذاران برای احداث سینما هستیم، بیان می‌کند: ما از سرمایه‌گذارانی که دلسوز این شهر هستند می‌خواهیم که قدمی در این زمینه بردارند.

رحمانی عنوان می‌کند: در فسا سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تئاتر صحنه‌ای نگاه می‌کنند که این به نوع خود کم‌نظیر بوده و نشان‌دهنده‌ این است که فسا دارای مردمی علاقه‌مند به فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به سابقه‌ سینمایی فسا مطرح می‌کند: فسا، شهری ست که از حدود سال ۴۰ سینما داشته است؛ پس با این بحث بیگانه نیست  و کسی که در این راه سرمایه‌گذاری کند، ضرر نخواهد کرد.

 

سالن ارشاد در نقش مسکن

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا در مورد سالن آمفی تئاتر این اداره، که فعلاً نقش سینما را در این شهرستان ایفا می‌کند، اظهار می‌کند: سالن ارشاد یک سالن چندمنظوره است  و نقش یک مسکن را دارد.

رحمانی در ادامه گفت‌وگو باخبرنگار ما در فسا می‌گوید: در این سالن، زمان‌هایی که تئاتر، موسیقی و ایام خاص نباشد، فیلم‌هایی را اکران و پخش می‌کنیم.

وی افزود: اما ما این سالن را به‌عنوان سینما نمی‌دانیم و در واقع چیزی نیست که بشود به‌عنوان سینما به آن نگاه کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا می‌گوید: به علت خلأ که در شهرستان وجود دارد ما سالن ارشاد را به‌صورت رایگان در اختیار گروه‌های تئاتر قرار می‌دهیم.

 وجود سینما در هر شهر جزء ملزومات بوده و نیاز است سرمایه‌گذاران گامی درزمینهٔ توسعه فرهنگ شهر خود بردارند تا به قول شهروندان فسایی این خلأ، پل جوانان برای رسیدن به تفریحات ناسالم نشود.

 مسوولان نیز باید به‌صورت جدی‌تر پیگیر شوند و اجازه ندهند که عدم وجود یک فضای فرهنگی مانند سینما برای جوانان این شهر عادی شود زیرا فرهنگ از عوامل مهم سلامت یک جامعه است.

فارس

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
0
اگر دکتر کراماتی بود حمایتمون می کرد
نادر ریاستی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
0
مدت دوماه است که پیگیر راه اندازی سینما هستیم ودکتر فیروزی نماینده مجلس هم پیگر هستند وقول مساعد دادند واینشاالله به زودی باز سازی سینما نادر شروع میشود