کد خبر: ۱۳۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

مشکل مالی و اختلاف سهامداران؛ دلیل اصلی تعطیلی بیدود / تکلیف ودیعه‌های مردم چه می‌شود؟

شرکت بیدود پس از تبلیغات بی حسابی که در ماه های گذشته داشت توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. با این حال به نظر می رسد باید پذیرفت که این طرح با وجود ابعاد مثبتی که داشت یک طرح شکست خورده است.
پس از اعتراضات اخیر شاهد جمع آوری دوچرخه های بیدود از سطح شهر بودیم. با این حال بسیاری از مشترکان پروپاقرص بیدود منتظر بودند تا پس از پایان یافتن غائله اخیر دوچرخه های نارنجی رنگ بیدود به خیابان های شهر بازگردند. اتفاقی که فعلا نباید منتظرش بود.

شرکت «پاک چرخ ایرانیان»، در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرد. آغازی که خیلی زود به نقطه پایان رسید.

مشکل مالی و اختلاف سهامداران؛ دلیل اصلی تعطیلی بیدود / تکلیف ودیعه‌های مردم چه می‌شود؟

یعقوب آزاده دل، مدیر توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک به خبرنگار سلام نو گفت امیدواریم به زودی شاهد حضور دوچرخه های بیدود در خیابان های پایتخت باشیم. با این حال او در حین گفت وگو از مصاحبه اخیر یوسف حجت، مدیر عامل حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که گفته بود مشکل اصلی بیدود ضرر مالی و اختلاف میان سهامدارانش است، خبر نداشت. آزاده دل در واکنش به این اظهارات تنها چیزی که گفت این بود که بهتر است به این مسائل بیش از این دامن زده نشود.

یوسف حجت در گفت و گویی که با فارس داشته نکات جالبی را مطرح کرده که نشان از آن دارد که مشکلات داخلی شرکت خصوصی بیدود عامل اصلی نبودن دوچرخه های بیدود در خیابان ها است. با این حال صداهایی که از شهرداری می آید ضد و نقیض است. به جز یوسف حجت، مدیر عامل حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و یعقوب آزاده دل، مدیر توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک موضع گیری دیگری از سوی غلام محمدی، روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران شاهد بودیم.

محمدی در توییتی جمع آوری دوچرخه های بیدود را به اعتراضات اخیر نسبت داده بود. او در توییت خود نوشته بود:  دوچرخه‌های بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی‌های اخیر جمع‌آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره‌برداری شهروندان شوند.


سوال اینجا است که چرا باید موضع مدیر شهرداری با روابط عمومی شهرداری متناقض باشد. غلام محمدی از حمایت های شهرداری از بیدود خبر داده است و یوسف حجت گفته از ابتدا هم وعده حمایت از بیدود را نداده بودیم.

حجت در مورد اینکه شرکت بیدود اعلام کرده به دلیل عدم حمایت‌های شهرداری دوچرخه‌ها را از سطح شهر جمع اوری کرده‌ایم گفته است: «بیدود» یک شرکت خصوصی بوده و ما هیچ گاه وعده حمایت از آنها را نداده بودیم. اگر قرار بود حمایت شوند، باید از اول به ما اعلام می‌کردند ولی با این وجود امیدواریم مشکلات داخلی این شرکت به زودی مرتفع شود.

او با بیان اینکه  اینکه به هر حال شرکت‌های مختلف خصوصی می‌آیند و می‌روند، گفت: احتمال اینکه شرکت جدیدی جایگزین بیدود شود کم است و ما نیز تصمیمی در شهرداری در مورد این دوچرخه‌ها نگرفته‌ایم چراکه این موضوع به صورت ناگهانی رخ داد و بعد از تغییر قیمت بنزین و اغتشاشات مربوط به آن یک دفعه شرکت بیدود دوچرخه‌هایش را از سطح شهر جمع کرد و شفاهی به ما اعلام کردند که به مشکل مالی برخورد کرده‌ایم.

به گفته حجت بیدود بین 60 تا 70 ایستگاه و 2500 دوچرخه را تحت پوشش داشت و روزانه 4000 سفر به وسیله این دوچرخه ها صورت می گرفت. سفرهایی که برای سوددهی مالی خیلی کم بود. به گفته مسئولان این شرکت هر یک از این دوچرخه‌ها حداکثر روزانه دو سفر را داشتند و برای اینکه به سوددهی برسند باید حداقل 6 تا 7 سفر از طریق آنها انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرده: بسیاری از استارت آپ‌ها و حرف مختلف زمانی باید سرمایه‌گذاری کنند تا پس از مدتی درآمدزایی حاصل شود و این طرح‌ها طبیعتا زودبازده نیست.

در این بین هنوز مشخص نیست تکلیف ودیعه های مشترکان بیدود چه می شود. غلام محمدی تاکید کرده این شرکت در برابر ودیعه مشتریان مسوولیت دارد و باید به تعهدات خود عمل کند. با این حال هنوز موضع گیری دقیق تری صورت نگرفته است./سلام نو

نظرات بینندگان