کد خبر: ۱۳۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

انشقاق اصولگرایان برگ برنده اصلاح طلبان

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه: هر چند از گذشته های دور جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را باور نداشته و در رد وجود چنین دسته بندی هایی بارها سخن گفته ام. اما سپهر سیاست ایران خصوصا در هفته های اخیر نمی تواند چشمان یک محقق را بر حقایق ببندد و لازمست که تحلیلی واقعگرایانه از فعالیت ها و عملکرد آنان بیان گردد. در این بین هر چند دیدگاه هایم نسبت به اصولگراها نزدیکتر است اما نباید، در تحلیل واقعیت ها را بیان نکرد.
بررسی رفتار سیاسی افراد و گروه های منسوب به اصولگرایی در سالیان اخیر و خصوصا در ایام انتخابات نشان از یک سردرگمی فاحش و منیت هایی دارد که همواره دامن این جریان را گرفته و سبب نابودی سرمایه سیاسی و اجتماعی آنان شده است. این جریان با داشتن گروه های متعدد که هر کدام خود را پیروز عرصه و نماینده فکری مردم می دانند در عمده عرصه های انتخاباتی حضوری تفرقه افکنانه برای حامیان خود داشته و همین امر سبب ناکامی آنان گردیده است.
در انتخابات پیش روی مجلس می توان فارغ از تعدد کاندیداهای آنان در ادوار انتخابات ریاست جمهوری، به وضوح مشاهده کرد که چگونه این جناح هیچ مدیریت واحدی نداشته و هر کس به خود اجازه می دهد ائتلاف ها را دور زده و برای آن ارزشی قائل نشود، جدای از خوی ریاست طلبی و منیت های شخصی بسیاری از چهره های اصولگرایی باید به تایید صلاحیت های زیاد آنان نیز اشاره داشت که خود سبب تعداد کاندیداها و لیست های متعدد شده است، امری که برای اصلاح طلبان هر چند در وهله نخست خوب نیست، اما تایید نشدن بسیاری سبب یک وحدت برای آنان شده است.
حال به جریان رقیب آنان یعنی اصلاح طلبان نگاه کنیم، آنان علی رغم دیدگاه های مختلف همواره لیست های  انتخاباتی کمتری را به مردم عرضه داشته و وحدت بهتری را نشان داده اند. آنان معمولا از یک لیست خاص رونمایی کرده و در خود انشقاق ها و تفرقه ها را حل و سعی در رسانه ای کردن آن نمی کنند. همواره بزرگان خود را تکریم سیاسی کرده و علی رغم همه ایرادات به آنها، باز شیخوخیت و حکم آنان را می پذیرند و گردن می نهند. امری که بارها سبب پیروزی آنان در عرصه های سیاسی و حتی نبردهای سنگین رسانه ای بین آنان  و اصولگراها شده است.
حال در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همین روال تکرار شده و اصولگرایان چنان دچار تفرقه شده اند که یکی لیست می دهد و فلانی را سرلیست قرار داده، سپس همان سرلیست همه لیست را تکذیب می کند و یا خنده دارتر آنکه یکی لیست پنج نفره برای انتخاب 4 کرسی می دهد و گروه همسو با آن در رقابتی عجیب لیست سه نفر برای همان 4 کرسی مجلس، حال باید گذشت از کسانی که سرلیست یا در لیست اصولگرایی بودند و بعد از پیروزی به راحتی رنگ عوض کرده و عضو فعال جریان رسانه ای اصلاح طلبی شدند، باشد که این اختلاف ها سبب فروپاشی جریانی شود که جز با مرگش نمی توان به ایجاد یک جریان انقلابی واحد و همسو با رهبری واحد دست یافت.


دکتر سید محسن هاشمی 

نظرات بینندگان