کد خبر: ۱۳۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر روز با یک حافظ کل قرآن کریم؛

«نجمه محمدهادی»: من هر چه دارم، هر چه هستم همه از برکت قرآن است

از آنجا که خطاطی، نقاشی، شعر سرودن و نویسندگی، ریاضی را دوست داشتم فکر میکردم در آینده یک نقاش بزرگ و یا یک دبیر ریاضی موفق خواهم شد اما توفیقی به من اجبار شده بود که خودم از آن و آینده ای که خدا برایم مقدر کرده بود بی خبر بودم.
به گزارش شیرازه، ماه مبارک رمضان؛ ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است، ماهی که درهاى آسمان در شب اولش باز می‌شود و تا شب آخر آن بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده می‌دانست [چه چیزی در این ماه وجود دارد]  آرزو می‌کرد تمام سال، ماه رمضان باشد. 
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین ماه است. به همین مناسبت در پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بنا داریم هر روز با یکی از حافظان کلام وحی گفتگویی داشته باشیم، مصاحبه های مفصلی که در آن از هر دری صحبت به میان آمده است، از آرزوهای قرآنی حفاظ کل قرآن تا ... 

به عنوان اولین سوال لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفي كنيد؟
نجمه محمدهادی 37 ساله متولد شیراز هستم.

حفظ قرآن را از چه سالی شروع کردید؟
حفظ قرآن کریم را بعد از اتمام پیش دانشگاهی در سن 17 سالگی در جامعه القرآن الکریم و بعد از گذراندن 10 ماه در سال 79_80  با موفقیت به پایان رساندم.

نقش خانواده در این بین چگونه بود؟
از آنجا که در خانواده ای شلوغ و از لحاظ تحصیلات و مذهب در سطح معمولی جامعه متولد شدم خانواده هیچ نقشی در این مورد نداشتند و بارها شاید بخاطر حجاب و اعتقاداتم سرزنش میشدم .
« نجمه محمدهادی » : من هر چه دارم هر چه هستم همه از برکت قرآن است/ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست ، هر چه آغاز ندارد نپذیرد انجام

حفظ قرآن کریم سختی‌ها بسیار زیادی دارد، در حین حفظ قرآن موردی پیش نیامد که عطای حفظ را به لقایش ببخشید؟
حفظ قرآن برای من دارو بود؛ دارویی که به من آرامش میداد؛ البته سختی هایی داشت، نگرانی از عدم انجام تکالیف داشتم اما هیچگاه به این فکر نیفتادم که حفظ  را رها کنم. قرآن انیس و مونس من شده بود هر چند که بعضی از اعمالم مطابق با آیات نبود ولی واقعا دوستش داشتم و دارم. مشکلات برای هر کسی هست، مخصوصا در سنین حساس نوجوانی و جوانی  و من در این دوران خودم را به منبعی وصل کرده بودم که اگر نبود معلوم نبود چه بر سر آینده ام می آمد.
هنوز هم چشمانم خیس میشود وقتی یاد خاطرات دوران حفظ میکنم اگر قرار باشد به زمان گذشته برگردم از خدا میخواهم مرا به همان سال بازگرداند اما این آرزویی بیش نیست.

بخشی از زندگی هر قاری یا حافظ قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟
اولین مسابقه که شرکت کردم حفظ 20 جزء اوقاف بود که هنوز حفظم به اتمام نرسیده بود یادم هست سوال اولم  سوره انفال آیه 65 بود آنقدر استرس داشتم که یک عبارت رو تذکر گرفتم و چون از نظر محفوظات قوی بودم خیلی از این مورد ناراحت شدم. در صورتی که دیگر هیچوقت این عبارت رو یادم نمیرود.بعضی از حافظان از ترس نمره کم در مسابقات شرکت نمیکنند به نظر من این اشتباه است چون آزمونها و مسابقات برای یک حافظ زمینه مرور و توجه و تسلط بیشتر را فراهم میکند یعنی حافظ مجبور هست برای آمادگی بیشتر حتما مرور کند.

حضور شما در عرصه حفظ قرآن کریم چه تحولاتی را به همراه داشته است، یعنی بعد ا اینکه حافظ کل قرآن کریم شدید تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟
من هر چه دارم هر چه هستم همه از برکت قرآن است.با حفظ قرآن مسئولیتم سنگینتر شد، زیر ذره بین اطرافیان قرار گرفتم  توقعات آنها بالاتر رفت اگر بحثی میشد می گفتند تو حافظ قرآنی چرا؟ اما آنها متوجه نبودند همین قرآن به من یاد داد جلوی ظلم و ناحقی بایستم و شجاع باشم و حرف درست را بزنم ولی از نظر بعضی ها خودشان بحق بودند و این منجر به سرزنشهایی برای من می شد. 

قرآن بجز اینکه در روح و روانم اثر گذاشت مرا وارد حیطه جدیدی از زندگی کرد، از آنجا که خطاطی، نقاشی، شعر سرودن و نویسندگی، ریاضی را دوست داشتم فکر میکردم در آینده یک نقاش بزرگ و یا یک دبیر ریاضی موفق خواهم شد اما توفیقی به من اجبار شده بود که خودم از آن و آینده ای که خدا برایم مقدر کرده بود بی خبر بودم.
حفظم تمام بود مدیریت جامعه القرآن مرا صدا زدند و گفتتند: میخواهم کلاس برای  تدریس به شما بدهم منم شوکه شدم گفتم ولی من که بلد نیستم و با آرامش گفتند: کاری ندارد دوره ها را می‌گذرانی.
و من مدیون این مادر بزرگوار و دلسوز هستم که مسیر زندگیم را عوض کرد. بنابراین سریع بعد از اتمام حفظ مربی جامعه القرآن شدم. حالا در 18 سالگی شاغل هم بودم و خیلی احساس باارزش بودن میکردم

به عنوان یک حافظ کل قرآن کریم بیشتر با کدام آیات ارتباط برقرار می‌کنید؟
با آیات هشدار و توبیخ  زود ارتباط برقرار میکنم دقیقا در ذهنم مجسم می شود آنجا که خداوند فرمود:
قال اخسئوا فیها و لاتکلمون 
دورشوید و با من سخن نگویید (سوره مومنون آیه 108 )
این آیات با قلب و احساس من بازی می کند.
امیدبخش ترین آیه در این مواقع مرا از غم و اندوه نجات می‌دهد؛ 
قل یاعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا
بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردید از رحمت خداوند ناامید نشوید که خداوند همه گناهان را می آمرزد ...(سوره زمر آیه 53 )

مهم‌ترین آیاتی که در زمان حفظ با آنها مشکل داشتید و سخت حفظ می‌شد کدام آیات بود؟
همیشه با حفظ سوره های جزء 29 مشکل داشتم بخصوص سوره جن.

شما به عنوان یک حافظ جوان با تجربه چه توصیه‌هایی برای افرادی که تازه قصد ورود به عرصه را دارند دارید؟دوره های یک ساله دوساله، چندساله این را به مخاطب القا کرده که پس از پایان دوره که حافظ شدند همه چیز تمام شده اما عزیزانی که در این مسیر نورانی و پربرکت قدم می گذارند باید بدانند بهترین دوران برای یک حافظ، دوران حفظ هست متاسفانه بعضی فقط میخواهند زودتر حافظ کل شوند و بر کیفیت حفظ توجهی ندارند. در صورتی که در زمان حفظ است که تلاش و برنامه ریزی تاثیر زیادی بر کیفیت محفوظات خواهد گذاشت. در ضمن با اتمام حفظ کار تمام نمی شود حافظ کل تازه اول راه است قرار نیست بعد از حفظ قرآن را در کمد کتاب گذاشت، توصیه میکنم عزیزان دقت کنند که حفظ قرآن باعث عاشق شدن شما میشود مگر عاشق معشوق خود را رها میکند، ما ان شاءالله تا پای مرگ با قرآن خواهیم ماند و در این مدت قرآن هم ما را حفظ خواهد کرد.

شما چه روش حفظی را توصیه می‌کنید یک حافظ قرآن حفظ یکساله را انجام دهد بهتر راست یا دوره‌های طولانی‌تر را توصیه می‌کنید؟
از آنجا که سطح تحصیلات،هوش و استعداد و قدرت یادگیری،اوقات فراغت، علاقه افراد با یکدیگر متفاوت است بنابراین نمی شود یک نسخه کلی برای همه تجویز کرد چه بسا شخصی دوره یکساله را هم به بهترین صورت طی کند یا شخصی به علت اشتغال و ادامه تحصیل و... در دوره های طولانی مدت موفق تر باشد، بنابراین باید شرایط هر فرد را در نظر گرفت.

مهم‌ترین آرزو، هدف و برنامه پیش‌رو؟
آرزو دارم مفسر قرآن شوم هر چند که اقدام جدی در این مورد انجام نداده ام.

مهم‌ترین آرزوی خارج از حیطه فعالیت‌های قرآنی که احتمالاً داشته باشید چیست؟
همچنین هنوز هم علاقه ومهارت تدریس ریاضی را دارم .از تدریس ریاضی هم لذت میبرم. 
دوست دارم نقاشی و خطاطی رو بصورت حرفه ای ادامه دهم ان شاءالله فرصتش پیش آید. 

نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان فارس چیست، این فعالیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما استان فارس در این زمینه توانسته است جایگاه خود را پیدا کند؟
از نظر بنده آمار حافظان قرآن زیاد هست اما کیفیت حفظ آنها ضعیف است تعداد کمی از حافظان محفوظات خوبی دارند و این ضعف است. به نظر حقیر اگر اساتید در کار خود مهارت کافی کسب کنند می توانند شاگردان قوی پرورش دهند .صرفا برای  تدریس و کلاسداری نباید به حافظ  بودن مربی بسنده کرد بلکه دوره های تربیت مربی کارگاهها همایشها و هر چیزی که به مربی مهارت کافی میدهد مهیا شود تا قرآن آموزان بهره کافی از کلاس و تجربیات و  راهکارهای مربی را داشته باشند .

در حال حاضر چه فعالیت خاصی در زمینه فعالیت‌های قرآنی دارید؟‌
بنده کلاسهای حضوری و مجازی در رشته های مختلف قرآنی در مقاطع سنی مختلف در موسسات مختلف سطح شهر داشته ام.

به عنوان آخرین سؤال و حسن ختام این مصاحبه مهم‌ترین آیه‌ای که سرلوحه زندگی خودتان قرار داده‌اید کدام آیه بوده است؟
والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم
نظرات بینندگان