کد خبر: ۱۴۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
متخصص بیماری‌های عفونی خبرداد؛

پیش‌بینی تزریق ادواری واکسن کروناویروس بصورت سالانه

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر جهش های متعدد و همچنین رفتار کرونا ویروس گفت: این احتمال وجود دارد تزریق واکسن کرونا مانند واکسن آنفلوانزا سالیانه شود و این ضرورت وجود دارد که با وسواس بیشتری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.
به گزارش سرویس دریافت خبر سلامت شیرازه، اورنگ ایلامی با اشاره به انتشار شیوع کرونا انگلیسی با نام علمی «۲۰۲۰۱۲۰۱» اظهار کرد: این ویروس نخستین بار در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ در انگلیس گزارش شده و به همین دلیل نام آن به ویروس انگلیسی مشهور شد؛ این یک نوع ویروس جهش یافته کرونا است که افراد می ‌توانند با استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌ گذاری فیزیکی و شست و شوی مکرر دست ‌ها در برابر کروناویروس جهش یافته نیز از خود محافظت کنند.

به عقیده این متخصص بیماری‌های عفونی، علت انتشار این ویروس نبود توازن جمعیت بین انسان و حیات وحش و همچنین قرار گرفتن حیوانات وحشی در سبد غذایی بعضی از جوامع انسانی است که موجب شده این نوع ویروس ها انتشار یافته و زندگی بشر دچار اختلال شود.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود در سال های آینده تزریق واکسن کرونا مانند آنفلوآنزا با سویه‌های هر سال تغییر کند و برای افراد سالانه تزریق شود.

ایلامی دست اندازی بشر به حیات وحش را یکی از عوامل مهم انتشار این نوع ویروس ها دانست و گفت: سازمان بهداشت جهانی گفته است که کروناویروس جدید کشف‌ شده در انگلیس، با سرعت انتقال بالاتر، هنوز از کنترل خارج نشده است و بایستی با اقدامات پیشگیرانه، از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.

شرایط شیوع بیماری در کشور ما نسبت به قبل پایدارتر است

وی با اشاره به ورود این ویروس به ایران بیان کرد: قدرت سرایت‌ پذیری این ویروس جهش ‌یافته بسیار بیشتر از ویروس قبلی است، بنابراین با توجه به افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، شرایط شیوع بیماری در کشور ما نسبت به قبل پایدارتر است، به نظر می‌‌رسد می‌توان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، از گسترش شیوع آن پیشگیری کرد.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: مراکز درمانی و آزمایشگاه های تست کرونا باید نسبت به افزایش ناگهانی موارد مثبت بیماری قدری حساس‌تر عمل کنند و سویه‌های جدید این ویروس شناسایی شود تا بتوانیم در کنترل بیشتر کرونا ویروس جدید، با دقت بیشتری عمل کنیم.

ویروس‌ها به طور مداوم جهش یافته و تغییر می‌کنند

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ویروس‌ها به طور مداوم جهش یافته و تغییر می‌کنند و منجر به ظهور انواع جدید می‌شوند؛ براساس تحقیقات در انگلستان نشان می‌دهد که سرعت سرایت‌پذیری این نوع ویروس به طور قابل توجهی بیشتر از ویروس قبلی است و حتی سرعت انتقال آن تا ۷۰درصد بیشتر شده است.

ایلامی در خصوص تاثیر جهش کرونا بر واکسن‌‌های تولید شده نیز تصریح کرد: طبق اظهارات دانشمندان، واکسن ‌های تولیدشده علیه جهش فعلی کرونا موثر هستند، از ابتدای شیوع کرونا، این ویروس تاکنون چندین جهش داشته و این جهش‌‌ها به گونه‌ای نبوده‌اند که ماهیت ویروس را به صورت کامل تغییر دهند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: این جهش‌های کوچک ویروس کرونا در برخی آنتی ژن‌ها رخ داده اما آنتی ژن‌های اصلی که واکسن از روی آنها ساخته شده است، همچنان در این ویروس و ویروس جهش یافته وجود دارد و واکسن ها نیز بر روی ویروس جدید موثر هستند، با این وجود مشخص نیست در جهش‌های بعدی ویروس چه اتفاقی می‌افتد که این مطلب اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی را یاد آور می شود.

 انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان