کد خبر: ۱۴۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به «شیرازه» مطرح کرد؛

اختصاص رتبه اول جهانی استان فارس در برخی حوزه‌های پزشکی/ شبکه‌های بهداشت اسکلت پیشرفت حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه استان فارس در برخی حوزه‌ها از جمله پیوند کبد رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: این استان در زمینه خدمات تخصصی و فوق تخصصی نیز استان فارس یکی از استان‌های سرآمد است به گونه‌ای که دیگر نیاز نیست برای هیچ یک از بیماری‌ها به خارج از کشور مراجعه کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، مهرزاد لطفی امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه علاوه بر تحریم‌های شدیدی که در حوزه دارو، تجهیزات و... تحمل کردیم، کوئید 19 هم از راه رسید و مشکلات بسیاری را برای کل جامعه بشری از جمله استان فارس ایجاد کرد و همه جوانب زندگی بشری را تحت تاثیر قرار داد، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انجام اقداماتی که باعث کنترل این بیماری شود و مقابله با شیوع هرچه بیشتر کرونا نیازمند یک فرهنگ‌سازی صحیح است، چراکه همواره تغییر عادتها کار دشواری بوده است.

وی در ادامه به پیشتاز بودن استان فارس در کنترل بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: حضور پررنگ اصحاب رسانه و انعکاس به موقع و صحیح اخبار و اطلاعات، تاثیر بسیاری درتغییر نگرش و فرهنگ سازی در راستای کنترل ویروس کوئید 19 داشته است.

خیز شدید بیماری کرونا در روزهای آتی

اختصاص رتبه اول جهانی استان فارس در برخی حوزه‌های پزشکی/ شبکه‌های بهداشت و درمان اسکلت پیشرفت حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی هستند

لطفی همچنین به خیز شدید بیماری در روزهای آتی اشاره و تصریح کرد: در روزهای گذشته تعداد مراجعین ما به مراکز 16 ساعته بین 600 تا 700 نفر در روز بود اما با این جهش ناگهانی بیماری این رقم به بیش از یک هزار نفر در روز رسیده است که این یک زنگ خطر برای استان فارس به شمار می رود.

مردم شیراز مهمان‌نواز هستند اما به شیراز نیایید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر عدم مسافرت‌های درون و برون استانی توسط شهروندان، اظهار کرد: جا دارد همه ما در شرایط حساس کنونی و در راه بودن موج چهارم کرونا جمله معروف "مردم شیراز مهمان‌نواز هستند اما به شیراز نیایید" را در رسانه‌ها و فضای مجازی پررنگ‌تر کنیم تا در هفته پیش رو با توجه به تعطیلات آخر هفته به شیراز سفر نکنند.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌ها ویروس کرونا بالغ بر ۴هزار جهش را تجربه کرده است، گفت: امکان دارد نوع ویروس موجود در هر استانی با استان دیگر تفاوتی داشته باشد و اگر مسافرت انجام شود، احتمال جابه‌جایی و انتقال نوع و سوش‌های دیگر به سایر نقاط وجود دارد.

نماینده عالی وزارت بهداشت در استان فارس در ادامه اظهار کرد: در بررسی آمارها شاهد ثبت کمترین موارد مرگ ناشی از این بیماری در فارس بوده‌ایم به طوریکه میانگین مرگ در کشور ۴.۷ درصدو در استان فارس ۱.۷ درصد بوده است.

به گفته لطفی فارس بیشترین میزان تست تشخیصی پی سی آر را از ابتدا تاکنون داشته و از طرفی مراکز ۱۶ ساعته را قبل از سایر نقاط کشور راه اندازی کرده و به ۴۵ مرکز افزایش داده است که این تعداد در زمان اوج بیماری به ۵۴ مرکز هم می‌رسد.

وی به تعداد تخت های بیمارستانی در استان نیز اشاره کرد و گفت: از ۱۰ هزار تخت موجود بیمارستانی در استان فارس ۲ هزار تخت، به بیماران کرونا اختصاص یافته و ۵۰۰ تخت آی سی یو هم علاوه بر تخت‌های عادی به بستری مبتلایان به کروناویروس، اختصاص داده ایم.

در ادامه این نشست خبری به برخی پرسش‌های اصحاب رسانه استان فارس توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگر معاونین وی پاسخ داده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوال «شیرازه» مبنی بر تشریح مهم‌ترین دستاوردهای پزشکی فارس در سال‌های پس از انقلاب عنوان کرد: در سال های قبل از انقلاب مردم کشور و استان ما برای انجام یک جراحی ساده و عمل قلب مجبور بودند به خارج از کشور سفر کنند و این در حالی است که اکنون این جراحی به راحتی و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

شبکه‌های بهداشت و درمان به نوعی اسکلت‌بندی پیشرفت حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود

لطفی به یکی دیگر از نقاط قوت مجموعه پزشکی بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوتی که بعد از انقلاب اسلامی تجربه کردیم، بحث شبکه‌های بهداشت و درمان بود که به نوعی اسکلت‌بندی پیشرفت حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود، چون یکی از شاخصه‌های پیشرفت در کشورهای مختلف، شاخص های بهداشتی است و خوشبختانه در کشور ما رشد و نمو این شاخصه‌ها نسبت به اکثر کشور های منطقه قابل توجه بوده است.

وی اضافه کرد: شبکه‌های بهداشت و درمان که در این چهل سال عملکرد خوبی داشته اند، باعث شد که عدالت بهداشت و سلامت در دور ترین نقاط کشور هم تعریف شود، چرا که با سیستم بهورزی در شبکه های بهداشت و درمان و پایگاه های سلامت شهری و روستایی موجب شد، هر چه خدمات در مراکز استانها و شهر ها وجود دارد همان خدمات در روستا های دور افتاده هم ارائه شود.

رئیس علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه در فاکتورهایی مثل واکسیناسیون نیز پیشرفت چشمگیری داشته ایم، تصریح کرد: ضریب واکسیناسیون ما در دنیا بی نظیر است به طور مثال در سالهای قبل از انقلاب سرخک، فلج اطفال، سل و برخی بیماری های واگیردار دیگر بیداد می کرد اما اکنون بسیاری از این بیماری ها کنترل یا ریشه کن شده است .

کاهش مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و اطفال زیر پنج سال از دیگر دستاوردهای پزشکی در سالهای پس از انقلاب اسلامی

کاهش مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و اطفال زیر پنج سال از دیگر دستاوردهای پزشکی در سال های پس از انقلاب اسلامی است که لطفی به عنوان شاخص از آنها یاد کرد و افزود: در حوزه درمان نیز اکثر شهرستانه‌ای استان فارس دارای بیمارستان‌های مجهز و پزشکان متخصص است که همین امر نشان گر عدالت در درمان است.

وی با تاکید بر اینکه استان فارس در برخی حوزه‌ها از جمله پیوند کبد رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: در زمینه خدمات تخصص و فوق‌تخصصی نیز استان فارس یکی از استان‌های سرآمد است به گونه‌ای که دیگر نیاز نیست برای هیچ یک از بیماری ها به خارج از کشور مراجعه کنند.

این مقام علوم پزشکی تصریح کرد: در زمینه تولید دارو هم فارس موفقیت‌های بسیاری کسب کرده که این تنها مختص استان فارس نیست بلکه کل کشور در این زمینه خودکفا است، همچنین در شاخص های سلامت و درمان نسبت به قبل از انقلاب در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می بریم.

18 دانشکده پزشکی و 11 هزار دانشجوی پزشکی از افتخارات استان فارس در سال‌های پس از انقلاب است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرد و ادامه داد: سالانه تعدادی دانشجوی خارجی نیز در دانشکده های پزشکی ما در حال تحصیل هستند.

لطفی به سوال دیگر شیرازه در حوزه واکسن پاسخ داد و گفت: پس از شیوع ویروس کوئید 19 در کل دنیا از جمله ایران فعالیت هایی در حوزه تولید واکسن آغاز شد و تا کنون هم در کشور به نتایجی خوبی رسیده ایم اما فرایند تولید واکسن و اطمینان به استفاده از آن زمان بر است و نیاز به سال یان طولانی دارد اما در حال حاضر مدل های مختلف با کارایی های متفاوت در کل دنیا در حال ساخت است که امیدواریم نتیجه بخش باشد و به ایمن سازی جامعه کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان تصریح کرد: واکسن روسی که وارد کشور شده و از فردا تزریق آن به پرسنل درمانی آغاز خواهد شد، به تایید مراکز علمی دنیا رسیده و قابل اعتماد است.


انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان