کد خبر: ۱۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰

تعطیلی پنج شنبه‌های دبیرستان‌ها؟

ساعت آموزشی دوره دبیرستان هم مانند دوره راهنمایی ۳ ساعت کم شد. آموزش و پرورش این بار هم با حذف چند درس، ساعت آموزشی دبیرستان را کم کرده تا ۵شنبه های این مقطع هم تعطیل شود.

 آنظور که قربانعلی افشانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به فارس گفته امسال مدیران آن دسته از دبیرستان‌ها که یک نوبته هستند، این اختیار را دارند که موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را در جلسه «شورای مدرسه» که متشکل از «نمایندگان اولیا، دانش‌آموزان، دبیران و معاونان» است مطرح کرده و در صورت رضایت آنان، پنج‌شنبه‌ها را تعطیل کنند.

به گفته او در صورت پنج روزه شدن فعالیت یک دبیرستان، حتماً باید روز پنج‌شنبه به عنوان روز تعطیل تعیین شود: در سال تحصیلی جدید، در پایه اول متوسطه با حذف «۲ ساعت ریاضی جبرانی» و «یک ساعت دروس انتخابی»، زمان آموزش هفتگی از ۳۶ ساعت به ۳۳ ساعت کاهش می‌یابد.

افشانی همچنین گفت: در پایه دوم متوسطه نظری زمان آموزش هفتگی همان ۳۶ ساعت سابق است، اما یک‌ساعت از آموزش هفتگی «آمادگی دفاعی» به صورت «فعالیت تجمیعی» و در قالب برنامه‌هایی مانند اردوهای راهیان نور، آموزش نظام جمع یا اسلحه‌شناسی به شکل شناور به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. در پایه سوم متوسطه نظری هم زمان آموزش هفتگی با کاهش یک‌ساعت از درس «تربیت‌بدنی»، از ۳۶ ساعت به ۳۵ ساعت کاهش یافته است.

پیش از این معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتگویی با خبرآنلاین از سیال شدن دروس آمادگی دفاعی، حرفه و فن و پرورشی برای دوره راهنمایی خبر داده بود. به گفته ابراهیم سحرخیز، این دروس به صورت اردویی و خارج از زمان رسمی آموزشی مدارس برگزار می شوند.

او گفت: "امسال برای کاستن از فشردگی دروس، درس های حرفه و فن، پرورشی و آمادگی دفاعی به شکل سیال، تجمعی و در قالب برگزاری اردو و در کارگاه های مختلف اجرا می شود تا از این طریق از فشردگی دروس اصلی هنگام تدریس کاسته شود."

همه راضی هستند، باور ندارید، صبر کنید تا آذرماه

پیش از این وزیر آموزش و پرورش از رضایت دانش آموزان، معلمان و اولیاء دانش آموزان از تعطیلی ۵شنبه ها گفته بود و به چند نظرسنجی از جمله نظرسنجی خبرانلاین اشاره کرده بود. اما اکنون مدیر کل اموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش می گوید دو ماه بعد از شروع سال تحصیلی معلوم می شود که همه راضی اند!

افشانی گفت: ساماندهی زمان آموزش زمینه‌ای برای ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان است. اگر با گذشت یک یا دو ماه از سال تحصیلی یک ارزیابی از اولیا و دانش‌آموزان داشته باشیم، ملاحظه خواهیم کرد که از این موضوع بسیار رضایت دارند."

نظرات بینندگان