کد خبر: ۱۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

به زودی شاهد خاورمیانه کاملا ضد آمریکایی هستیم

برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: ادامه روند کنونی در خاورمیانه به نفع اسرائیل و آمریکا نیست و به زودی شاهد خاورمیانه‌ای کاملا ضد آمریکایی خواهیم بود.

به نقل از شبکه خبری "بلومبرگ"، زبگینو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت: بن بست در روند صلح خاورمیانه باعث کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خواهد شد و موجودیت اسرائیل را به عنوان یکی از متحدان کلیدی آمریکا تهدید خواهد کرد. اگر این مساله ادامه یابد و سرعت آن افزایش یابد شاهد یک خاورمیانه کاملا ضد آمریکایی خواهیم بود.
 
 * اوباما در ایفای نقشش در خاورمیانه شکست خورده است
 
برژینسکی گفت: تنها راه خروج از بن بست این است که دولت اوباما قطعنامه‌ای را در سازمان ملل تصویب کند که به نفع هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باشد.
برژینسکی پیشنهاد کرد که مذاکرات صلح باید بر اساس مرزهای 1967 از سر گرفته شود. این چیزی است که اسرائیلی‌ها می‌توانند حتی برای آن رای گیری کنند.
برژینسکی که یکی از حامیان اوباما در انتخابات 2008 بود گفت: اوباما در اجرای یک نقش فعال در خاورمیانه شکست خورده است.
 
*بهار عربی باعث کاهش نفوذ شدید آمریکا در منطقه شده است
 
آنچه که به نام بهار عربی معروف شده و در کشورهای عربی منطقه رخ داده است، توانایی ایالات متحده را برای اعمال نفوذ در خاورمیانه از نظر استراتژیکی کاملا دگرگون کرده است.
برژینسکی گفت: طبق نظر سنجی‌ها، مساله منازعه فلسطین و اسرائیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افکار عمومی عرب است و ایالات متحده با اقتدار و اعتبار خود سعی می‌کند مساله را حل و فصل کند.
تا همین چند وقت اخیر ما مردم را جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون شرایط عوض شده و افکار عمومی بسیار مهم شده‌اند.
 
*بازی آمریکا در پاکستان خطرناک است
 
برژینسکی در ادامه از سیاست‌های دولت اوباما در پاکستان انتقاد کرد و گفت: مرتبط دانستن سرویس‌های جاسوسی پاکستان با گروه‌های شبه نظامی بازی دیپلماتیک خطرناکی برای آمریکا محسوب می‌شود.
 
*آمریکا به دنبال دشمن تراشی برای تثبیت حضور در پاکستان
 
دریاسالار مایک مولن که دیروز از سمت فرمانده ستاد مشترک ارتش کنار گذاشته شد به کمیته نظامی سنا گفت: «شبکه خشونت حقانی» بازوی واقعی سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان هستند.
هیلاری کلینتون نیز در 28 سپتامبر گفت: دولت آمریکا در مرحله نهایی و رسمی بررسی و معرفی شبکه حقانی به عنوان یک گروه تروریستی است که در صورت تصویب آن، این شبکه مستحق تحریم می‌شود.
 
*دولت آمریکا استراتژی مشخصی در پاکستان و افغانستان ندارد
 
برژینسکی گفت: دولت آمریکا اهرم و اشراف کامل بر دولت پاکستان برای مهار شبه نظامیان را ندارد.
وی همچنین گفت: من مطمئنم که آمریکا هیچ استراتژی مشخصی در افغانستان و پاکستان ندارد.
 
*آمریکا در سوریه مستاصل است
 
برژینسکی همچنین گفت: به نظر می‌رسد ایالات متحده نفوذ کمی در سوریه دارد و نمی‌تواند خواسته‌های خود را به بشار اسد تحمیل کند.
 
*سرعت افول قدرت آمریکا در خاورمیانه وحشتناک است
 
برژینسکی در ادامه گفت: سرعت افول موقعیت ما در خاورمیانه به قدری است که واقعا وحشتناک است. 50 سال پیش ما روابط خوبی با ایران، مصر، ترکیه و عربستان صعودی داشتیم در حالیکه در حال حاضر این روابط به کمترین حد خود رسیده است.
در یک جمله بگویم؛ آمریکا استراتژی مشخصی در خاورمیانه ندارد.
 
*عدم اعتماد دوجانبه در مذاکرات صلح
 
برژینسکی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مساله، صلح فلسطین با اسرائیل است. اگر دو طرف به هم اعتماد نکنند پیچیدگی مذاکرات آن را به شکست می‌کشاند.
یک سال پیش این مذاکرات به دلیل عدم پذیرش توقف شهرک سازی از جانب نتانیاهو به بن بست رسید.
در حال حاضر گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه شامل؛ سازمان ملل، ایالات متحده، روسیه و اتحادیه اروپا در پاسخ به پیشنهاد عباس برای عضویت کامل در سازمان ملل خواستار بازگشت دو طرف به مذاکرات ظرف مدت 30 روز و همچنین امضای توافقنامه صلح ظرف مدت یک سال شدند.
 
*مذاکرات صلح خاورمیانه به جای بهتر شدن بدتر می‌شود
 
برژینسکی در پایان گفت: آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در مذاکرات صلح میانجیگری کند و این مساله از سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل کاملا مشهود بود. سخنرانی وی خیلی محدود و کاملا جانبدارانه بود.
در مجموع به نظر من مساله به جای اینکه بهتر شود بدتر می‌شود.
 
انتهای پیام/20

نظرات بینندگان