کد خبر: ۱۵۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
گفتگوی شیرازه با استاد دانشگاه شیراز:

منتظر واقعی دارای صداقت رفتاری، کرداری و تقوای الهی است

استاد دانشگاه شیراز معتقد است، یک شیعه منتظر، باید صداقت رفتاری، کرداری و همه جانبه داشته باشد تا تاثیرات انتظار امام زمان را در زندگی لمس و مشاهده کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، انتظار فرج اصل و ارزشی والا و متعالی است که همانند سایر ارزشهای برخواسته  از متن فرهنگ و تفکر اسلامی آثاری عظیم به بار می‌آورد و تحولی شگرف در فکر و اخلاق و عمل منتظران در همه ابعاد فردی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ایجاد می‌نماید و در پی آن حرکت و تلاش‌های مستمر در مسیر تحقق اهداف اسلامی به وجود می‌آورد.

 فاطمه نیازکار استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تشریح این سبک زندگی و تاثیر انتظار در زوایای فردی و اجتماعی زندگانی بشر پرداخت.

وی ابتدا به سبک زندگی مهدوی در جامعه امروز و نقش منجی موعود در زندگی‌های فردی و اجتماعی افراد اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که در سبک زندگی مهدوی حائز اهمیت است ، بحث انتظار می‌باشد.

نیازکار اظهار کرد: در مکتب انتظار آنچه از روش معصومین به ما توصیه و آموزش داده شده که شیعیان واقعی در زمان غیبت چگونه باشند، این است که شیعه حقیقی باید دائما در انتظار ظهور مولا و امام خود باشد که تنها یک انتظار صرف نیست، بلکه باید با عمل همراه باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آنچه از عمل ما توقع می‌رود این است که نقش مهمی که در زمینه انجام امور دینی به ما محول شده را به خوبی ایفا کنیم، عنوان کرد: ما باید در این دوران علاوه بر ایثار ، زیرکی، دانایی و صداقت، تقوای واقعی را در وجود خود نهادینه کنیم.

این مدرس معارف اسلامی، در ادامه تصریح کرد: یک شیعه و مومن واقعی می‌بایست زیرک باشد و با بصیرت کامل امور زمان خود را دنبال کند؛ همچنین علاوه بر کیاست، زیرکی، دانایی و علم، فرد شیعه باید در کنار همه این ویژگی‌ها تقوا نیز داشته باشد، چون مومن واقعی، مرام و سبک زندگی خود را بر اساس سبک و شیوه زندگی امام حی و حق خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حضرت صاحب‌الزمان امروز به عنوان امامی که زندگی معمول خود را دنبال می‌کند، یک معصومی است که مجهز به تمام ویژگی‌ها و صفات ربانی و الهی است، اظهار کرد: به همین خاطر یک شیعه هم باید شیوه و زندگی مولای خود را در پیش گیرد و با تقوا، پرهیزگاری و تهذیب نفس زندگی روزمره خود را طی کند.

به اعتقاد این استاد اخلاق و معارف اسلامی، مومن واقعی، مرام و مسلک عموم مردم را در پیش نمی‌گیرد، چون معتقد است باید منتظر امامی باشد که قرار است در رکاب و کنارش قرار گیرد.

به گفته نیازکار، زندگی شیعه منتظر می‌بایست یک شیوه ویژه همراه با دین‌مداری و تقوای الهی باشد، چون کسی که شیعه امام حق است باید خود را مجهز به علم و دانشی کند که متناسب جامعه و کارآمد و مفید است.

منتظر واقعی دچار نا امیدی نمی‌شود

وی در خصوص تاثیر انتظار در زندگی فردی و اجتماعی بشر عنوان کرد: وقتی انسان منتظر امام زمان خود است و سعی می‌کند مرام و مسلکش را بر پایه ویژگی‌های شیعه قرار دهد، هیچ‌گاه دچار یاس و ناامیدی‌ در جامعه نمی‌شود، از طرفی نیز سختی‌ها و مشکلات سد راهش را با تلاش و امید پشت سر می‌گذارد‌ چون معتقد بر حضور یک منجی است که می‌آید و نجات‌گر انسان‌ها می‌شود.

نیازکار معتقد است، یک شیعه منتظر، باید صداقت رفتاری، کرداری و همه جانبه داشته باشد تا تاثیرات انتظار امام زمان را در زندگی لمس و مشاهده کند.

استاد معارف اسلامی دانشگاه شیراز گفت: گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد علی‌رغم دار بودن تخصص، علم و قدرت و ثروت فراوان ، مورد توجه و مقبول امام زمان قرار نمی‌گیرند که این امر به خاطر نداشتن خلوص نیت و پاکی و راستی است و به همین دلیل یک فرد منتظر حقیقی باید رفتار، زندگی و عملکردش با دیگران متفاوت باشد تا تاثیرات مکتب مهدوی را در جامعه فردی و اجتماعی درک و لمس کند.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان